דו"ח: ההשקעות ב-AI בישראל לעומת סקטורים טכנולוגיים אחרים - פי 3-4 מארה"ב ואירופה
דו"ח: ההשקעות ב-AI בישראל לעומת סקטורים טכנולוגיים אחרים - פי 3-4 מארה"ב ואירופה
אבי חסון, מנכ"ל הארגון הלא-ממשלתי Startup Nation Central: "ישראל עומדת בחזית החדשנות העולמית של ה-AI. מיקרוסופט, גוגל, אמזון, מטא, אנבידיה, אפל ועוד השקיעו משמעותית בתחום ה-AI של ישראל"; מ-2018 חלקה של ישראל בהשקעות ב-AI עלה בעקביות לעומת ארה"ב ואירופה
הארגון הלא-ממשלתי Startup Nation Central מפרסם דו"ח מקיף על תחום הבינה המלאכותית בישראל. לפי הדו"ח, סטארטאפים בתחום ה-AI בישראל, מובילים את האקוסיסטם הטכנולוגי עם צמיחה יוצאת דופן, הבולטת בעלייה של 173% בחברות פעילות מאז 2014, הרבה יותר מהצמיחה של סטראטאפים שאינם מתחום ה-AI.
זינוק זה מונע על ידי סבבי גיוס חזקים בשלבים מוקדמים, כאשר חברות מתחום ה-AI מציגות ביצועים טובים יותר בלפחות 10% בגיוס הון התחלתי, מה שמעיד על אמון המשקיעים.
למרות שחברות ה-AI מהוות רק 30% מהאקוסיסטם, הן תופסות 47% מסך ההשקעות ו-40% מסבבי הגיוס, תוך שימת דגש על תפקידן הקריטי בחדשנות.
מאז 2018 חלקה של ישראל בהשקעות ב-AI עלה בעקביות על אלה של ארה"ב ואירופה, לעיתים פי שלוש או ארבע. למרות העלייה האחרונה בהשקעות בבינה מלאכותית בארה"ב עקב עסקאות בולטות, ישראל שומרת על מעמד תחרותי ייחודי בזירת ה-AI העולמית.
אבי חסון, מנכ"ל Startup Nation Centra: "ישראל עומדת בחזית החדשנות העולמית של AI, בזכות אקוסיסטם יוצא דופן של סטארטאפים, אקדמיה ופעילות חברות רב לאומיות. תאגידים גדולים כמו מיקרוסופט, גוגל, אמזון, מטא, אנבידיה, אפל ועוד השקיעו משמעותית בתחום הבינה המלאכותית של ישראל, מה שמדגיש את השפעתו של התחום גלובלית. עם זאת, כדי לרתום באופן מלא את המומנטום הזה, השקעה ממשלתית נוספת באקדמיה ובמחקר ופיתוח היא חיונית - הן כדי לקדם טכנולוגיות לתועלת הציבור והן כדי לקיים את מנוע הצמיחה קריטי זה".
הדוח מציין שלמרות הירידה במספר החברות החדשות שקמות בישראל בשנה האחרונה, עדיין תחום ה-AI הוא אחד הבולטים להשקעות כיום.
שיעור המימון המוקצה לחברות AI גבוה יותר מהייצוג שלהן באקוסיסטם הישראלי. הן חלקם של סבבי הגיוס הפרטיים, והן סכום הגיוס הכולל, עולים באופן עקבי על חלקן של חברות AI הפעילות. בשנת 2024, למרות שחלקו של מימון ה-AI ירד ל-30%, הנתח של סבבי הגיוס לתחום ה-AI נותר מעל 40%.
סטארטאפים ישראלים בתחום ה-AI מצטיינים בגיוסים בסבבים מוקדמים, ומשיגים באופן עקבי תוצאות טובות ב-10% לפחות מחברות שאינן בתחום הAI בגיוס הון, במהלך השנתיים הראשונות להקמתן.
סימן נוסף ליתרון של חברות AI בגיוס כספים משתקף בפער בין חברות שגייסו לכאלה שלא: מעל ל-50% מהחברות שאינן בתחום ה-AI טרם הצליחו לגייס הון כלשהו, בעוד שרק 32% מחברות ה-AI נמצאות בקטגוריה של חברות ללא גיוס.