ניתוחלמרות ההפסדים: גם בעידן הטיקטוק, יוטיוב חזקה
ניתוח
למרות ההפסדים: גם בעידן הטיקטוק, יוטיוב חזקה
על אף שהמשבר בשוק הפרסום הדיגיטלי לא פסח גם עליה, בגוגל מאוד מרוצים מיוטיוב, שעדיין מצליחה למשוך משתמשים צעירים. השבוע היא תיאלץ להתמודד עם תביעה שתעלה לדיון בביהמ"ש העליון של ארה"ב, שעשויה לאלץ אותה להמציא מהיסוד את כל הדרך שבה היא מקדמת תכנים. לא ברור האם המנכ"ל החדש ניל מוהאן מביא עמו חזון חדש בנושא זה
בגוגל מאוד מאוד מרוצים מיוטיוב. זאת למרות ההפסדים הכספיים ולמרות האתגרים הרגולטוריים והמשפטיים שהפלטפורמה מייצרת (ובראשם תביעה שתעלה השבוע לדיון בביהמ"ש העליון של ארה"ב, ושיכולה לשבור לא רק את מודל הפעילות של יוטיוב, אלא את כל הבסיס הרעוע שעליו בנויה הרשת המודרנית).
זו הסיבה שמי שמקבל את המושכות של פלטפורמת הווידיאו הגדולה בעולם, ניל מוהאן, מייצג את הגישה שאפיינה את המנכ"לית היוצאת, סוזן ווייציצקי. מוהאן כיהן כסמנכ"ל המוצר ומספר 2 שלה ביוטיוב מאז 2015. מינויו למנכ"ל, במקום מינוי מאגף אחר בגוגל או אפילו מבחוץ, מבטיח עוד מאותו הדבר, לטוב ולרע.
לטוב, כי גם בעידן הטיקטוק יוטיוב היא כוח שאין להתעלם ממנו. סקר שנערך ב־2022 בקרב מתבגרים בארה"ב, העלה ש־95% עשו שימוש ביוטיוב, לעומת 67% בטיקטוק. גם שיעור המתבגרים שעושים בה שימוש כמעט קבוע הוא הגבוה ביותר, 19% לעומת 16% בטיקטוק. בעידן שבו פלטפורמות ותיקות כמו פייסבוק נואשות לצעירים, יוטיוב, אחת הזקנות בחבורה, מושכת אותם כמעט בקלילות. פורמט הסרטונים הקצרים YouTube Shorts מסייע לתחזק את הביקורים החוזרים שלהם.
אבל יש גם דברים פחות טובים. המשבר בשוק הפרסום הדיגיטלי לא פסח על יוטיוב, שברבעון האחרון של 2022 רשמה ירידה של 7.8% בהכנסות. אמנם בחישוב שנתי נרשמה עלייה של 1.4%, ואולם לאור הזינוק בתפוצה ובפרסום בווידיאו בשנתיים האחרונות, החברה צריכה להציג נתונים חזקים בהרבה. מוהאן יצטרך לשדד את אסטרטגיית הפרסום ולייצר מקורות הכנסה חדשים שימנפו בצורה טובה יותר את הפופולריות הרחבה שלה.
בעיה חמורה יותר היא התפוצה של פייק ניוז, הסתה ותוכן מקצין. לפלטפורמה חלק מרכזי בכך, שכן מערכת ההמלצות האלגוריתמית שלה נוטה להכווין משתמשים לתכנים אלו. תחת ווייציצקי, לא הוצג פתרון ראוי, ולא ברור האם מוהאן מביא חזון חדש. ייתכן שלא תהיה לו ברירה.
הדיון בפני ביהמ"ש העליון עוסק בשאלה האם ההמלצות של יוטיוב חוסות במסגרת הגנה מתביעות שמעניק לה החוק. אם יפסוק בית המשפט נגד יוטיוב, החברה תאלץ להמציא מהיסוד את כל הדרך שבה היא מקדמת תכנים. יוטיוב אולי לא מוכנה לשינוי, אבל יכול להיות שביהמ"ש לא ישאיר לה ולמנכ"ל החדש ברירה.