סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
אירוע ההשקה של אפל
(צילום: עומר כביר)

פרשנות
השקת אייפון 16: החידושים המינוריים לא יחזירו את אפל לצמיחה לה קיוותה

אחרי כמה רבעונים רצופים של דשדוש, מקווה אפל שדגמי האייפון החדשים משולבי AI יציתו מחזור שדרוג משמעותי, וישיבו את הכנסותיה למסלול צמיחה דו ספרתי. אולם החידושים הלא מרגשים, יכולות AI שלא יהיו זמינות למכשירים כעת והזמינות שלהן בשורת מכשירים קיימים, מצביעים על כך שבמקום צונאמי שדרוג תזכה אפל רק לגל, אולי אפילו קטן

הרבה ציפיות נתלו באירוע ההשקה שערכה אתמול אפל, אולי הגדולות מכולן בענקית הטכנולוגיה עצמה. אחרי כמה רבעונים רצופים של דשדוש, מקווה אפל שדגמי האייפון החדשים שנחשפו, ביחד עם מערכת ה-AI שלה, Apple Inteligence, שהוצגה ביוני ותגיע בסתיו הקרוב, יציתו מחזור שדרוג-על משמעותי וישיבו את הכנסות החברה למסלול צמיחה דו ספרתי. אבל החידושים המינוריים יחסית והלא מרגשים שהוצגו במכשירים החדשים, העובדה שיכולות ה-AI החדשות יהיו זמינות גם למכשירים קיימים, וכן העובדה שיכולות אלו לא יהיו זמינות עם השקת המכשירים מצביעים על כך שבמקום צונאמי שדרוג ייתכן שתזכה אפל רק לגל. אולי אפילו גל קטן.
1 צפייה בגלריה
השקת אפל 16
השקת אפל 16
השקת אייפון 16
(צילום: AFP)
שלושה קווי מוצרים עמדו בלב האירוע אתמול. מרבית תשומת הלב הוקדשה כמובן לדגמי האייפון החדשים – אייפון 16 ואייפון 16 פרו. מבחינת החומרה, לא זכו המכשירים לשדרוג משמעותי. כל הדגמים יגיעו עם מעבדים משופרים, מהירים בהרבה מהדורות הקודמים מבטיחה אפל, ובמצלמה מתקדמת יותר. דגמי פרו גם מקבלים שדרוג קטן לגודל המסך, 6.3 אינץ' לדגם הפרו הרגיל ו-6.9 אינץ' לדגם המקס (0.2 אינץ' יותר מהדור הקודם ומהאייפון 16).
החידוש המשמעותי ביותר הוא כפתור פיסי להפעלת המצלמה, שמאפשר להזניק את יישום הצילום, לעשות זום אין ואאוט, לקבל תצוגה מקדימה של התמונה וכמובן לצלם או להתחיל להקליט סרטון וידיאו, הכל באמצעות מחוות סלייד או לחיצה. תוספת נחמדה ושימושית מאוד, לא משהו שיריץ משתמשים לשדרג.
דגמי השעון החכם החדשים, אפל ווטש סירייס 10, מקבלים עיצוב חדש שכולל מסך גדול יותר ופרופיל דק יותר, אך עם מעט תכונות חדשות. הבולטת שבהן: זיהוי הפסקת נשימה בשינה – מצב רפואי שיכול לגרום לעייפות ולעצבנות במהלך היום, ושאינו מזוהה במרבית המקרים.
הדור הרביעי של אוזניות האיירפודס זוכה לעיצוב מחדש שלדברי אפל מתאים את האוזניות לכל אוזן, ומקבל גם יכולות סינון רעשים שהיו זמינות עד עתה רק לדגמי הפרו. האיירפודס פרו לא זכו לשדרוג (זה יקרה כנראה רק בשנה הבאה), אך הדגם הנוכחי, איירפוס פרו 2, מקבל שדרוג תוכנה שמספק לו יכולות מתחום בריאות השמע: הנמכה אוטומטית של רעשים חזקים, בדיקת שמיעה מאומתת קלינית ושימוש באוזניות כמכשיר שמיעה מותאם אישית.
אם זה נשמע לכם מעט, אתם צודקים. נראה שלא היה לאפל הרבה מה להציג השנה. האירוע היה קצר מהרגיל, קצת יותר משעה וחצי במקום השעתיים המסורתיות, וחלק גדול מהתוכן הוקדש לא למכשירים עצמם אלא ליכולות הבינה המלאכותית שישולבו בהם. כן, אותן יכולות שאפל חשפה כבר בהרחבה בוועידת המפתחים של החברה ביוני.
יכולות אלו, כפי שהודגמו, התקבלו בחיוב והעלו את התחזיות האופטימיות לחברה. זאת, הודות לאינטגרציה העמוקה שלהן עם מכשירי ושירותי אפל, הדגש על שימושיות יומיומית ושילוב בפעילות השוטפת של המשתמש, והניצול החכם של המידע האישי הרב שיכולה אפל למנף, תוך שמירה על פרטיות המשתמשים.
אבל האופטימיות של הקיץ מפנה עכשיו את מקומה לאכזבה של הסתיו. יכולות המערכת לא יהיו זמינות כלל עם הגעת האייפונים החדשים לחנויות בארה"ב ב-20 בספטמבר. וגם לא עם ההגעה הצפויה לישראל שבוע לאחר מכן. לפי הערכות, הן לא יגיעו למכשירים לפני נובמבר. וגם אז רק חלק קטן מהן ובגרסת ביטא. ובכלל, היכולות יהיו גם זמינות בדגמים קיימים, ובפרט אייפון 15 פרו.
עם שדרוגי חומרה לא מרגשים, יכולות AI שלא יהיו זמינות למכשירים בעוד שבועות במקרה הטוב וחודשים במקרה הרע, והזמינות שלהן בשורת מכשירים קיימים, יש למשתמשים, אלא אם המכשיר שברשותם ישן מאוד, מעט מאוד סיבות למהר ולשדרג לדגמי האייפון החדשים ביותר. זה לא אומר שההשקה תהיה כישלון. למעשה, יותר מסביר שנראה את מכירות האייפון מטפסות. אבל מחזור שדרוג משמעותי, כזה שמלווה בהיסטריה וזינוק דו-ספרתי בשיעור ההכנסות, זה יחכה לפחות לשנה הבאה, אז צפויה להציג אפל עיצוב משמעותי לאייפון. ובתרחיש הרע, אולי אפילו עד שיגיע האייפון המתקפל במועד לא ידוע עדיין בעתיד.