סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
גוגל תקנה את Wiz?
(צילום: סיני דוד)

פרשנות
מ-Waze ל-Wiz - הרכישה של גוגל היא בדיוק מה שההייטק הישראלי צריך עכשיו

אם תצא לפועל העסקה לרכישת Wiz על ידי גוגל בסכום דמיוני של 23 מיליארד דולר ייכתב פרק חדש בתולדות ההייטק הישראלי. אקזיטים מהסוג שמסתמן כעת נוטים לא להביא לעוד עלייה של הגרף, אלא להקפיץ אותו כלפי מעלה, להשפיע על התעשייה הרלוונטית למשך שנים ארוכות ולתת דחיפה לגל נוסף של חדשנות

ביוני 2013 כתבה גוגל פרק בהיסטוריה הכלכלית הישראלית כאשר רכשה את ווייז תמורת 1.1 מיליארד דולר ויצרה בכך את חד הקרן המקומי הראשון. בדיעבד הרכישה הייתה גם בין הגורמים למפץ הטק הגדול שעליו כנפיו נישא ענף ההייטק הישראלי בעשור האחרון וגם הכלכלה כולה. כעת, אם תצא לפועל העסקה לרכישת WIZ על ידי גוגל בסכום דמיוני של 23 מיליארד דולר, ייכתב פרק חדש בתולדות ההייטק הישראלי ודווקא במה שמצטייר כאחד מרגעי השפל שלו.
מעבר לכך שיהיה מדובר בעסקת הרכישה הגדולה ביותר של גוגל, מדובר גם ברכישה הגדולה ביותר של חברה ישראלית, שתשבור את השיא בו מחזיקה בינתיים מובילאיי שנמכרה לאינטל ב-15 מיליארד דולר ב-2017. WIZ שוברת מאז הקמתה כמעט כל שיא אפשרי - החברה שקופצת הכי מהר בשווי, החברה שהגיעה לקצב מכירות של 100 מיליון דולר הכי מהר, חברת הסייבר הפרטית שהגיעה לשווי הגבוה ביותר וכמובן גם החברה הישראלית בעלת השווי הגבוה ביותר. בגיוס האחרון, שהושלם אך לפני חודשים ספורים, קיבלה ענקית הסייבר שווי של 12 מיליארד דולר.
העניין של גוגל ב-WIZ הוא ברור לאור קדחת הסייבר שמתרחשת בשנה האחרונה. פאלו אלטו שהכריזה על "פלטפורמיזציה" כבר הפכה לחברה של יותר מ-100 מיליארד דולר במונחי שווי שוק, מיקרוסופט, שרכשה את הסטארט-אפ הקודם של אסף רפפורט ושותפיו אדאלום תמורת 320 מיליון דולר ב-2015 , הקימה על בסיסו את חטיבת הסייבר שלה שכבר הפכה לעסק של יותר ממיליארד דולר.
מסביב גם קראודסטרייק ומתחרותיה מתחילות לבלוע חברות, ורק גוגל נותרה מאחור. במצב כזה 23 מיליארד דולר, כמעט כפול מהשווי האחרון של WIZ, הם לא סיפור גדול. בטח אם לוקחים בחשבון את הזינוק במניית גוגל בשנה האחרונה (60%) לשווי של 2.3 טריליון דולר.
גוגל מנסה לעבות כבר תקופה את פתרונות הסייבר שלה והגנה על הענן. כחלק מתוכנית זו היא רכשה לפני שנתיים את מנדיאנט (שנקראה FIREYE) האמריקאית, שגם לה הייתה פעילות בישראל, בעסקת מזומן של 5.4 מיליארד דולר. עם זאת, לא היה מדובר במהלך דרמטי מספיק ומשנה מציאות כפי שיכולה להיות עסקת WIZ וזאת בגלל המותג החזק שהחברה הישראלית נהנית ממנו בכל הנוגע להגנת הסייבר בענן כמי שהייתה אחת החברות הראשונות בעולם שמכונה CLOUD NATIVE , כלומר כזו שמוצריה תוכננו מראש לסביבת הענן ולא כאלה שעברו התאמה לעידן הענן.
אבל צעד קטן לגוגל הוא צעד גדול ל-WIZ, ובעיקר לתעשיית הטק הישראלית שנאבקת לשמר את יוקרתה ואת המוניטין שלה בשנה וחצי הקשות שידעו. זה החל עם ההפיכה המשטרית והמשיך אל תוך המלחמה הקשה ביותר שידעה ישראל. אף ש-WIZ כבר "גדולה על ישראל" ולא לגמרי מזוהה איתה מחוץ למלבן הקורקינטים של תל אביב ודמותו של המנכ"ל אסף רפפורט שנהפך למזוהה עם מחאת ההייטק נגד ההפיכה המשטרית, היא אירוע דרמטי למשק הישראלי.
WIZ אמנם רשומה כחברה אמריקאית, אך יש לה לא מעט בעלי מניות ישראלים ומעבר לכך יש לה 950 עובדים, שחלקם הגדול יושבים בארה"ב. רפפורט ידוע כמנכ"ל שמשקיע בעובדיו מעל ומעבר ו-WIZ ידועה כחברה מפנקת מאוד בתנאים.
במרוויחים – מעבר לעובדים – ארבעת המייסדים עדיין מחזיקים בנתחים גדולים יחסית משום שלמרות גודלה WIZ היא חברה צעירה שהוקמה רק לפני ארבע שנים. רפפורט, עמי לוטבק, ינון קוסטיקה ורועי רזניק – ארבעתם ישראלים וצפויים לקבל מניות בשווי מיליארדי דולרים לפני מס.
מכירה בסכום כזה, צפויה ליצור מפץ חדש. מעבר לכך שבאופן אירוני, רפפורט, שלא מסתיר את התנגדותו העקרונית לממשלה הנוכחית, צפוי להיות זה שיתרום להקטנת הגרעון שיצרה התנהלות חסרת אחריות של שר האוצר סמוטריץ' ושל הבוס שלו בנימין נתניהו, לעסקה בסדר גודל כזה יהיו השלכות ארוכות טווח יותר.
תעשיית הסייבר הישראלית היא כבר שם דבר בעולם, ולמעשה המוקד השני בגודלו בעולם אחרי ארה"ב בריכוז של חברות וטאלנט בתחום. אבל תמיד אפשר יותר. אם ניזכר בעסקאות המכוננות הקודמות כמו ווייז או מובילאיי, הרי שהן נתנו דחיפה ליצירת גל נוסף של חדשנות. עובדים לשעבר של חברות שנמכרות בסכומים כאלה, נוטים לפרוש ולהקים מיזמים עצמאיים כשהם חוששים פחות לעתידם הכלכלי. אקזיטים מהסוג שמסתמן כעת נוטים לא להביא לעוד עלייה של הגרף, אלא להקפיץ את הגרף כלפי מעלה ולהשפיע על התעשייה הרלוונטית למשך שנים ארוכות.
בטווח המיידי יותר ומעל הכל, הבעת אמון של גוגל בחברה ישראלית בעיתוי כזה עשויה להפוך את הכף ולהחזיר לכאן את המשקיעים שגימגמו בשנה האחרונה, ובאופן מובן לחלוטין.
העסקה כמובן תרחיב גם את מרכז הפיתוח של גוגל בישראל וזאת לאחר שלא מעט ספקות התעוררו סביב המשך תוכניות ההתרחבות של הענקיות הבינלאומיות בישראל מאז המלחמה וצוי 8 רבים שהפכו את העובדים הישראלים לפחות זמינים ופחות יעילים.

העסקה עשויה להיות רק מקפצה למייסדי Wiz בדרך לסטארט-אפ הבא

כמובן שלכאורה החלום הגדול באמת הן עבור WIZ והן עבור ישראל הוא הנפקתה בוול סטריט. גם בחברה דיברו וחלמו על כך - להישאר חברה עצמאית ולהפוך לעוד ענקית ישראלית.
אבל ההיסטוריה מלמדת שגם חלום ההנפקה שמתגשם לא תמיד מוביל את החברה ואת מייסדיה למקום שחלמו עליו. מספיק לראות שכבר עכשיו בעסקה הנוכחית WIZ תהיה שווה יותר מצ'ק פוינט, חברה שאפשר לומר שייסדה את עולם הסייבר וגם מטבע, שם נרדף להצלחה ישראלית עד היום.
מספיק גם להעיף מבט בחברות כמו נייס, וויקס או סולאראדג' שהיו הכוכבות הישראליות הגדולות, ובין הבודדות שנסקו לשווי ש-WIZ צפויה לקבל בעסקה עם גוגל, אבל היום רחוקות ממנו ולא ברור האם וכיצד יחזרו אליו. מיותר לציין, שכל החברות שהוזכרו מוכרות הרבה יותר מ-WIZ כיום.
ייתכן ואם המציאות, הן הישראלית והן הגלובלית, הייתה מעט שונה והייתה בה פחות חוסר ודאות גאופוליטית וכלכלית, בעלי המניות ב-WIZ היו ממתינים לפתיחה של חלון ההנפקות בוול סטריט ומנפיקים את החברה. אלא שגם אז, ספק אם הייתה מצליחה לקבל שווי של יותר מ-15-18 מיליארד דולר.
ויש גם את צד היזמים והמנהלים של WIZ. זו חבורה צעירה ומגובשת שבהחלט ייתכן ש-WIZ, שהיא לא המיזם הראשון עבורם, גם לא תהיה האחרון. מעט מאוד יזמים מוכשרים מצליחים להפוך למנהלים מצוינים של חברות ציבריות. עבור רבים מהם, העבודה הסזיפית של עמידה ביעדים רבעוניים היא פשוט משעממת מדי. במקרה של WIZ נראה כי גם מכירה לגוגל ב-23 מיליארד דולר לא תהיה סוף פסוק, אלא רק מקפצה בדרך לסטארט-אפ המשוגע הבא.