ביהמ"ש סירב לדון בערעור - ואפל תיאלץ לאפשר למפתחים לקשר לשירותי תשלום חיצוניים
ביהמ"ש סירב לדון בערעור - ואפל תיאלץ לאפשר למפתחים לקשר לשירותי תשלום חיצוניים
בית המשפט העליון סירב לדון בערעורים של אפל ואפיק (החברה שמאחורי פורטנייט) על פסיקה בתביעה מ-2021 שהגישה אפיק ובמרכזה דרישה לשינויים משמעותיים באופן פעילות האפסטור. בשל כך היא מחוייבת לאפשר למפתחים להציע למשתמשים שירותי תשלום חילופיים בבואם לבצע רכישה בתוך האפליקציה - אבל היא עושה זאת באופן מגביל ונוקשה
אחרי שבית המשפט העליון של ארה"ב סירב לדון בערעור של אפל על תביעת אפיק גיימס, תאלץ החברה לאפשר למפתחים לקשר לשירותי תשלום חיצוניים. אבל, כיאה לתאגיד אמריקאי, היא עושה את זה באופן שיוציא למפתחים את הנשמה. במקביל, היא גם מבשלת נקמה של 73 מיליון דולר לאפיק.
השבוע, סירב בית המשפט העליון לדון בערעורים הדדיים של אפל ואפיק (החברה שמאחורי פורטנייט) על פסיקה בתביעה מ-2021 שהגישה אפיק ובמרכזה דרישה לשינויים משמעותיים באופן פעילות האפסטור, לאור טענה שמדיניות אפל פוגעת בתחרות. מרבית דרישות אפיק נדחו, אך בית המשפט פסק שעל אפל לאפשר למפתחים לקשר ולהציע למשתמשים שירותי תשלום חילופיים בבואם לבצע רכישה בתוך האפליקציה.
כתוצאה מהחלטת העליון שלא לדון בערעורים, אפל לא תאלץ לנקוט מהלכים קיצוניים כמו לאפשר התקנת אפליקציות שלא דרך האפסטור בארה"ב, אך היא גם מביאה לכך שהחברה תחויב עתה ליישם את הפסיקה בנוגע לקישור לשירותים תשלום אחרים.
אפל אכן תאפשר זאת, אך באופן לא מפתיע עושה זאת באופן מגביל ונוקשה ביותר. לפי הכללים המעודכנים שפרסמה אפל, ושתקפים רק לאפסטור בארה"ב, מפתחים יוכלו להציג את הקישור ב"עמוד אחד בלבד שהמשתמשים צריכים לנווט אליו (ללא פופ-אפים), במקום ייעודי אחד בעמוד זה, ולא מעבר לעמוד זה". בפרט, לא יוכלו מפתחים להציג את הקישור במעמד התשלום הרגיל. היא גם הציגה את הנוסחים המאושרים שמפתחים יכולים להשתמש בהם: "למחיר מיוחד לך ל[X]", "מחירים נמוכים יותר מוצעים ב[X]", לקבלת [X%] הנחה, לכו ל[X]" ו"רכישה ב[X.XX] דולר ב[X]".
למשתמשים שכבר ילחצו על הקישור יוצג מסך הפחדה, שמתריע שהם עוברים לאתר שאפל לא יכולה לערוב לפרטיותו או לבטיחותו. שם, הם ייאלצו להזין פרטי התחברות ולחפש שוב את הפריט או המוצר שביקשו לרכוש. מגבלות אלו מבטיחות שהיכולת להניע משתמשים לאמצעי תשלום חלופיים לאלו של אפל תהיה בלתי אפקטיבית כמעט לחלוטין.
ואם לא די בכך, אפל עדיין מבקשת לגבות עמלה (12% ממפתחים בתוכנית העסקים הקטנים של האפסטור, 27% מכל השאר) על כל רכישה שנעשתה בשבעת הימים שלאחר הקלקה על הקישור. לצורך כך, מפתחים שמציגים קישור לאמצעים חלופיים נדרשים לספק לאפל דוח תקופתי מאושר של רכישות מחוץ לאפליקציה, כאשר לדברי אפל תעמוד לה הזכות לוודא עמידה בדרישות תשלום העמלה שלה. דרישה זו, על המורכבות שלה, בוודאי תניע מפתחים קטנים רבים משילוב הקישור. עם זאת, אפל אומרת שאיסוף העמלה יהיה "קשה ביותר, ובמקרים רבים בלתי-אפשרי".
האופן שבו מיישמת אפל מדיניות זו זכה לביקורת מצד מבקריה. ספוטיפיי, שמובילה מאבק ארוך שנים נגד מדיניות האפסטור של אפל, כינתה את המהלך של החברה "שערורייתי". "פעם נוספת, אפל הדגימה שאין דבר שלא תעשה על מנת להגן על הרווחים שהיא מייצרת על גב המפתחים והלקוחות במונופול האפסטור שלה. המהלך הוא מנוגד למאמצי בית המשפט לאפשר יותר תחרות ובחירה למשתמשים". מנכ"ל אפיק, טים סוויני, אמר ב-X (לשעבר טוויטר) שאפל פעלה ב"חוסר תום לב", ושבכוונת החברה לעתור בנושא לבית המשפט הפדרלי המחוזי שדן בתביעה נגדה.
עם זאת, מומחים משפטיים אמרו שאפל עומדת בדרישות בית המשפט. "אפל נוקטת בצעדים הקטנים ביותר שהיא יכולה על מנת לעמוד בצו בית המשפט, שהוא מאוד מוגבל", אמר לוול סטריט ג'ורנל עו"ד פול סוונסון, מומחה הגבלים עסקיים ממשרד עוה"ד Holland & Hart. "עם זאת, השופטת יכולה להגיד שהמהלך לא מתמודד עם התנהגות שמצאה כלא הוגנת".
בינתיים, אפל כבר מוציאה לפועל את הנקמה שלה באפיק, והגישה לבית המשפט דרישה שהחברה תשלם את הוצאות המשפט שלה בסך 73.4 מיליון דולר. לטענת אפל, כלל הוצאות המשפט שלה עומדות על 82.97 מיליון דולר. לפי הבקשה שהגישה, אפל עדכנה את הסכום כלפי מטה ל-81.56 מיליון דולר, והורידה 10% נוספים מכיוון שבית המשפט קיבל 1 מתוך 10 הדרישות של אפיק. עם זאת, אפל מתעדת להוסיף לסכום את העלות המשפטית של ההליך הנוכחי. הדיון בדרישה צפוי להתקיים ב-5 במרץ.