סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
חברי אינוביד פותחים את המסחר בוול סטריט
חברי אינוביד פותחים את המסחר בוול סטריט (צילום: יוטיוב)

יוניקורן לשעבר: אינוביד הישראלית נמכרת לחברת מדיה אמריקאית בחצי מיליארד דולר

מדובר בפרמיה של כ-100% על השווי הנוכחי בוול סטריט, אך עמוק מתחת לשווי של 1.3 מיליארד דולר שבו הונפקה ב-2021 באמצעות מיזוג עם ספאק; המנכ"ל: "הפיכתנו לחברה ציבורית גרמה לנו להיות רווחיים, כי השוק דורש יעילות"; מניית אינוביד טסה ביותר מ-80% בבורסת ניו יורק לאחר ההודעה

אינוביד הישראלית תימכר לחברת MediaOcean האמריקאית ותימחק מהמסחר בבורסת ניו יורק, שלוש שנים לאחר הגעתה.
הרוכשת היא חברה אמריקאית פרטית שהמחזיקה הגדולה בה היא קרן ההשקעות CVC. בעלי המניות של אינוביד יקבלו 3.15 דולר עבור כל מניה, מה שמשקף שווי של חצי מיליארד דולר לחברה הישראלית.
שווי זה משקף פרמיה של קצת יותר מ-100% על שוויה הנוכחי של אינוביד בוול סטריט, אך הוא רחוק מהשווי של 1.3 מיליארד דולר שלפיו הונפקה באמצעות מיזוג עם ספאק בסוף 2021. מניית אינוביד ממריאה ביותר מ-80% במסחר בניו יורק.
מאז ההנפקה ידעה המניה בעיקר ירידות ואיבדה כ-90% מערכה. כעת המרוויחים המרכזיים מהעסקה הן חברת ההשקעות הישראליות ION שהובילה את הספאק שלתוכו מוזגה אינוביד, וכן מייסדי החברה צביקה נטר, המשמש כמנכ"ל, טל חלוזין וצחי זיגדון.
אינוביד רשומה כחברה אמריקאית ומעסיקה 470 עובדים, מתוכם 100 בישראל. "מדובר באירוע חיובי לעובדים, אבל בפרופורציות של 2024, לא של 2021", אמר נטר בשיחה עם כלכליסט.
אף שגם במקרה הזה מדובר בשווי שרחוק מתואר "חד קרן" שבו התהדרה אינוביד לפי ההרפתקה בוול סטריט, גורלה טוב לאין שיעור מזה של אוטונומו או סלינה שהונפקו בספאק ונעלמו.
אינוביד הוקמה ב-2008 וגייסה 100 מיליון דולר עוד לפני שהונפקה, מקרנות כגון סקויה האמריקאית וג'נסיס הישראלית שמאז מכרו את רוב המניות שלהן. בהנפקת הספאק, כשהיא נישאת על כנפי עליית הפרסום בדיגיטל בתקופת הקורונה, גייסה אינוביד 251 מיליון דולר. חלק גדול מהסכום יצא לטובת רכישת חברת בריטית ב-160 מיליון דולר, מתוכם 100 מיליון דולר במזומן.
אינוביד פיתחה תוכנה המשמשת כפלטפורמה ליצירת קמפיינים פרסומיים בדיגיטל ומתמחה בעיקר בפלח השוק של הטלוויזיות חכמות שם יש לה לקוחות כגון פרוקטר אנד גמבל העולמית.
החברה הישראלית תתמזג לתוך החברה הבת של מדיהאושן בשם Flashtalking ונטר יהפוך למנכ"ל שלה. מטרת המיזוג היא לנצל את השינוי המסתמן בשוק הפרסום הדיגיטלי לאור המשפט שמתנהל נגד גוגל וכוונת הרגולטור להחליש את אחיזתה בכל מישורי הפרסום הדיגיטלי. התוכנה של אינוביד מתחרה עם הפתרון "קמפיין מנג'ר 360 של גוגל.
"עיתוי העסקה אינו מקרי", אומר נטר, "לנוכח המשפט של גוגל, גם אם היא לא תפוצל, נוצרה הזדמנות אדירה בשוק כי המשפט שופך אור על מה שאנחנו אומרים כבר 15 שנה - הכל מרוכז בגוגל, הם כמעט מונופול בכך שהם גם שחקן מדיה וגם שחקן תשתית", הוא מסביר. החברה הרוכשת תרחיב את היכולות של אינוביד לכיוון של באנרים וקמפיינים בסושיאל מדיה.
אינוביד היא חברה קטנה ביחס למימדי החברה הרוכשת, שמעסיקה יותר מאלף עובדים ויש לה הכנסות של חצי מיליארד דולר בשנה.
אינוביד, שכמו מרבית חברות הספאק רחוקה מאוד מהתחזיות האופטימיות שניתנו במעמד ההנפקה, סיימה את הרבעון השלישי של 2024 עם צמיחה איטית של 6% להכנסות של 38 מיליון דולר.
עם זאת, אינוביד מציגה רווחיות כבר מספר רבעונים ואת הרבעון האחרון סיימה ברווח נקי של 4.7 מיליון דולר מול הפסד של 2.7 מיליון דולר בתקופה המקבילה.
את 2024 היא אמורה לסיים עם הכנסות של כ-150 מיליון דולר ולהמשיך להגדיל את הרווחיות ותזרים המזומנים החיובי. נטר אומר כי ההנפקה, אף שאולי הייתה מוקדמת מדי ומבוססת על הייפ, לימדה את אינוביד כמה דברים חשובים: "הפיכתנו לחברה ציבורית גרמה לנו להיות רווחיים, כי השוק דורש יעילות".