ההונאות מאחורי כרטיסי הגיפט קארד
ההונאות מאחורי כרטיסי הגיפט קארד
חודש הקניות כבר כאן - אמילי גרינצווייג מ-Riskified מסבירה מדוע כרטיסי המתנה הדיגיטליים עלולים להוות מטרה מרכזית להונאות ברשת
בעידן שבו רכישות אונליין הפכו לחלק בלתי נפרד מהחיים שלנו, כרטיסי מתנה דיגיטליים (גיפט קארד) תפסו מקום מרכזי, במיוחד עם חגי הקניות המתקרבים כמו: סייבר מאנדיי וולנטיין דיי וחג המולד. כרטיסי המתנה הללו מציעים דרך נוחה וגמישה להעניק מתנות, אך הפופולריות הזו מביאה עמה גם סכנת הונאות, שהפכו לאחת מהבעיות הבוערות בעולם הקמעונאות הדיגיטלית.
סכנה משמעותית לעומת שיטות קנייה אחרות
פופולריות הגיפט קארד מושכת את תשומת ליבם של נוכלי האונליין, והונאות הגיפט קארד הפכו לאחת מהסכנות המשמעותיות ביותר בעולם הקמעונאות הדיגיטלי. על פי מחקר של ריסקיפייד בנושא אשר מבוסס על שנה שלמה של נתוני עסקאות בשנת 2023, ניתן למצוא תובנות על הונאות של כרטיסי מתנה (גיפט קארד) והשפעתם על הסוחרים. אבל מה זו בדיוק הונאת גיפט קארד, והאם כולנו צריכים לחשוב פעמיים לפני שאנחנו קונים כרטיס מתנה בחודש הקניות?
נוכלים בתחום זה מנצלים את כרטיסי המתנה בדרכים שונות. למשל: הטעיית צרכניות וצרכנים תמימים לרכישת כרטיסי גיפט קארד ריקים שהשתמשו בהם או להערים על הקורבנות בשליחת פרטי הגיפט קארד לנוכל ובכך הוא מרוקן את שוויו הכספי. אחת ההונאות הפופולריות כוללת גניבת גיפט קארד על ידי הוספת מגוון פריטים לסל הקניות המקוון כולל כרטיס מתנה דיגיטלי. הנוכל מספק את כתובת החיוב והמשלוח של בעל הכרטיס האמיתי כדי להימנע מגילוי, אך כרטיס המתנה הדיגיטלי נמסר לכתובת האימייל של הנוכל. כמו כן קיימות הונאות רבות ברחבי העולם אשר גורמות לאנשים לשלם בכרטיסי המתנה ואז גם אם הם מבינים לאחר מכן שמדובר בהונאה אין להם אפשרות לאתר את כספם או לקבלו בחזרה.
מדוע הנוכלים משתמשים בגיפט קארד בכלל?
כרטיסי המתנה הפכו למטרה מרכזית להונאה לא רק בשל הבלתי הפיכות של העסקאות, אלא גם בגלל שהתהליך והמוצר עצמם מציעים הזדמנות לנוכלים. הכרטיסים הם דיגיטליים ומיידיים מבחינת רכישה, והדרישות המינימליסטיות למידע אישי מקשות על הסוחרים לזהות עסקאות חשודות. השווי שלהם משמעותי ופתוח, כמעט כמו צ'ק פתוח, והשימוש בהם אנונימי, מה שמקשה על מעקב אחרי העברתו והבנת מי עמד מאחורי ההונאה. כל הגורמים הללו יחד יוצרים סביבה נוחה לנוכלים, שמקלה עליהם לבצע את פעולותיהם ולהימנע מהזיהוי.
מי על הכוונת?
כל אחד ואחת יכולים להיות למטרה. עבור קמעונאים שמוכרים גיפט קארד, כדאי לזכור כי חלק גדול מההונאות, כ-40%, נמצא בתעשיית האלקטרוניקה, בשל הערך הגבוה של הסחורות הפיזיות שניתן לרכוש עם גיפט קארד בשוק הזה.
סימן נוסף להונאת גיפט קארד הוא עסקאות בעלות ערך גבוה, כאשר כרטיסי גיפט קארד בשווי של כ- 1000 ש"ח הם היעדים הפופולריים ביותר להונאה. מבחינת גיל, צרכנים מבוגרים מעל גיל 60 נמצאים בסיכון גבוה במיוחד, מכיוון שהם פגיעים יותר וקל ״לעבוד״ עליהם, מפחדים מטכנולוגיה, נחשבים לנאיבים, ולרוב מתפתים להנחות המוצעות להם. נתון מעניין מראה כי גם דור ה – Z קבוצת הגיל שבין 18-29 נמצאים בסיכון, ככל הנראה בגלל חוסר מודעות מספקת לסיכונים פוטנציאליים.
אז איך צרכניות וצרכנים יכולים להימנע מההונאות הללו ולהישאר בטוחים?
בעידן הקניות הדיגיטליות, הונאות גיפט קארד מציבות אתגר משמעותי הן עבור צרכנים והן עבור קמעונאים. בעוד שבמקרים של הונאות מסורתיות, כמו גניבת פרטי כרטיס אשראי, שיקול דעת זהיר יכול לעזור, ההונאות הקשורות לכרטיסי מתנה מתאפיינות במורכבות רבה יותר וקשות לזיהוי. נוכלים מנצלים את החסמים המועטים למידע אישי והאנונימיות של הכרטיסים כדי להקדים את הקורבנות, מה שמוביל לשרשרת של הונאות שיכולות להתרחש במהירות. קמעונאים לא יכולים להסתמך רק על מערכות האבטחה הקיימות, הם נדרשים להשקיע בטכנולוגיות מתקדמות שמסוגלות לזהות דפוסי התנהגות חשודים בזמן אמת. כאשר חגי הקניות מתקרבים ורכישות האונליין רק הולכות וגדלות, חשוב לשמור על ערנות. הונאות אלו עשויות להתגלות כאחת מהסכנות הגדולות ביותר, אך עם מודעות ותשומת לב, צרכנים וקמעונאים יכולים לשתף פעולה במאבק נגד הנוכלים ולבצע קניות בטוחות יותר.
אמילי גרינצווייג היא דירקטור תובנות הונאה בחברת Riskified