סגור
גג עמוד techtalk דסק

תקלות תוכנה יכולות להיות יקרות - מה צריך ללמוד מאירועי מקדונלד'ס ו-CrowdStrike

בשנים האחרונות, יותר ויותר חברות טכנולוגיה נחשפות להשלכות של תקלות תוכנה רחבות היקף, תופעה שמפתחים צריכים להיות מודעים לה ולעבוד כדי למנוע אותה. שני מקרים בולטים מהתקופה האחרונה, שרבות דובר עליהם, התקלה במערכת ה-IT של מקדונלד'ס והתקלה בעדכון התוכנה של CrowdStrike, ממחישים את ההשפעה הרוחבית של תקלות כאלה על עסקים ועל מפתחי התוכנה עצמם. למעשה, תקלות כאלה אינן משפיעות רק על החברות עצמן, אלא גם על הצרכנים ובמקרים מסוימים על העולם כולו. בעידן שבו הטכנולוגיה הפכה לאבן יסוד בחיינו, תקלות מערכתיות עלולות לשבש את חייהם של מיליוני אנשים, להשפיע על הכלכלה ולהוביל לאובדן אמון מצד הצרכנים. תלות זו בטכנולוגיה מחייבת את המפתחים לשים דגש על עמידות המערכות ועל אבטחת איכות, כדי למנוע מצב שבו תקלות קטנות יכולות להפוך לאירועים גלובליים עם השלכות מרחיקות לכת.

מקדונלד'ס: תקלה בקונפיגורציה והשפעותיה

במרץ 2024 חוותה מקדונלד'ס תקלה גלובלית במערכות ה-IT שלה, שהשפיעה על מערכות ההזמנה בסניפיה ברחבי העולם. התקלה נגרמה במהלך שינוי קונפיגורציה שבוצע על ידי ספק חיצוני וגרמה לשיבושים במערכות ההזמנה, דבר שהוביל לסגירת מסעדות באופן זמני בעשרות מדינות. כתוצאה מכך, מפתחים ומנהלי מערכות בחברה נאלצו להתמודד עם השבתה גורפת של מערכות בשוק הגלובלי, תוך מציאת פתרונות לשחזור השירותים במהירות וביעילות. המקרה הזה מדגיש את החשיבות של בדיקות קפדניות לפני ביצוע עדכונים ושינויים במערכות ייצור, במיוחד במערכות קריטיות שתלויות בהן מיליוני משתמשים. אף שהתקלה תוקנה בתוך שעות בשווקים רבים, הנזק התדמיתי והעסקי כבר נגרם.

CrowdStrike: אבטחת מידע וכשלי תוכנה

מקרה נוסף, שנחשב לתקלת ה-IT הגדולה בהיסטוריה, התרחש עקב עדכון תוכנה שגרתי של חברת CrowdStrike, אחת מחברות אבטחת הסייבר המובילות בעולם, שגרם לתקלה מערכתית רחבת היקף שהביאה לטלטלה חסרת תקדים. כתוצאה מהתקלה, לקוחות החברה מצאו עצמם עם מערכות מחשוב מושבתות, ותחושת הביטחון הפכה ברגע לחשש קיומי. האסון הטכנולוגי הזה לא רק ערער את אמון הלקוחות, אלא גם שיתק את פעילותם של ארגונים רבים שנשענו על פתרונות ההגנה הדיגיטלית של CrowdStrike. עבור ארגוני פיתוח תוכנה, המקרה הזה הוא קריאת השכמה רועמת, שמדגישה את האחריות הכבדה המוטלת על כתפיהם וההשפעה רחבת ההיקף שיכולה להיות לשינויים שהם מבצעים.
1 צפייה בגלריה
דרור ברזניצקי Chief Product Officer ב- Lightrun
דרור ברזניצקי Chief Product Officer ב- Lightrun
דרור ברזניצקי
(צילום: ניר סלקמן)
אירועים אלו מדגישים את החשיבות של ניהול מערכות משולב (Integrated Systems Management), נושא שעד לאחרונה לא זכה לתשומת לב מספקת עבור חברות ומנהלים. ניהול מערכות משולב מתייחס לכל המרכיבים והתהליכים המעורבים בפיתוח, הפצה ושימוש בתוכנה. אי איתור בעיות ופגיעות באחת מהחוליות בשרשרת עלולה לחשוף ארגונים לסיכונים משמעותיים.

מה חברות וצוותי פיתוח צריכים ללמוד?

אוטומציה של בדיקות ותהליכי CI/CD: תקלות כמו אלה ממחישות את החשיבות של אוטומציה בתהליכי פיתוח ובדיקות. אוטומציה יכולה למזער את הסיכוי לטעויות אנושיות כמו זו שהתרחשה בCrowdStrike ולזהות בעיות מוקדם בתהליך לפני שהן מגיעות למערכת הייצור.
Observability וניטור מתמיד: Observability היא גישה שמכסה את כל היבטי המערכת, כולל ניטור, רישום ואנליזה, כדי להבין את התנהגות התוכנה בצורה מעמיקה, ניטור מתמיד אחר ביצועי המערכות הוא קריטי. במקרים רבים, ניטור אקטיבי ו-Observability יכולים למנוע תקלות בקנה מידה גדול ולזהות בעיות עוד בתחילתן. Real-time Monitoring, ניטור בזמן אמת שמספק למפתחים מידע ותובנות על ביצועי המערכות והיישומים ומאפשר לקבל החלטות מיידיות, דבר שמסייע במניעת תקלות חמורות.
תקשורת ופרואקטיביות: במצבי משבר, תקשורת היא קריטית. צוותי פיתוח צריכים להיות מוכנים להגיב במהירות וביעילות, ולספק מידע מדויק וברור לצוותים אחרים בתוך החברה ולהנהלה. תקשורת ושקיפות עוזרים לבנות אמון עם לקוחות ומשתמשים ומשפרים את הסיכויים להתאוששות מוצלחת מהתקלה.
הטמעת טכנולוגיות מתקדמות: שימוש בבינה מלאכותית ולמידת מכונה יכול לשפר את תהליכי הזיהוי והתגובה לבעיות במערכות ה-IT. טכנולוגיות אלו מסוגלות לנתח בזמן אמת את הביצועים והביטחון של התוכנה, לסייע במניעת תקלות חמורות ואף להתריע עליהן. Dynamic Observability -היכולת להוסיף לוגים ומטריקות בזמן אמת ללא צורך בשינויים בקוד או בהשפעה על ביצועי המערכת היא גישה מתקדמת ל-Observability שמאפשרת למפתחים להבין ולהגיב לבעיות בצורה יותר מדויקת ויעילה ותוך כדי חסכון בעלויות.
גיבויים ו-Disaster Recovery: לגופי IT יש תפקיד קריטי בהגדרת מדיניות גיבוי ו-Disaster Recovery. חשוב לוודא שכל מערכות הליבה מגובות ומתוכננות לשחזור מהיר במקרה של תקלה, על מנת למזער את הנזק ללקוחות ולעסק.
תקלות תוכנה הן אתגר משמעותי לצוותי הפיתוח, המצריכות גישה מערכתית לפיתוח, בדיקה ותגובה מהירה. מקרים אלה מדגישים את החשיבות של תכנון קפדני, ניהול סיכונים והטמעת טכנולוגיות מתקדמות בתהליכי הפיתוח, כאלה המאפשרים לנהל את התקלות גם בזמן תיקון הבאגים ביישומים. על ידי מניעת השבתות היישומים הללו חברות חוסכות פגיעה בהכנסות הנאמדת במאות מיליוני דולרים בשנה וגם פגיעה במוניטין שלהן. מפתחים צריכים לשים דגש לא רק על בניית תוכנה שמתפקדת היטב, אלא גם על הבטחת עמידותה בפני תקלות ושיבושים עתידיים, כדי להבטיח את הצלחתם של עסקים במציאות המודרנית המורכבת.
דרור ברזניצקי הוא Chief Product Officer בחברת הסטארט-אפ Lightrun