השקת הוויז'ן פרו: אפל לא מצליחה (בינתיים) לשחזר את ההתלהבות שעורר האייפון
השקת הוויז'ן פרו: אפל לא מצליחה (בינתיים) לשחזר את ההתלהבות שעורר האייפון
ענקית הטכנולוגיה השיקה אמש בניו יורק את משקפי המציאות המעורבת שלה, ומשכה קהל קטן יחסית של מעריצים; עם זאת, התגובות למוצר החדש היו חיוביות ("זה מחשב אמיתי, לא סתם גאדג'ט"), ובדיקה ראשונית מעלה כי הוא עמיד יחסית לנפילות או מכות
טרם הפתיחה אתמול (ו') ב-07:00 שעון ניו יורק, בכניסה לחנות הדגל של אפל בשדרה החמישית נמתח "תור בריא", כפי שהגדירו זאת בבלומברג, של נאמני אפל שהמתינו להיות בין הצרכנים הראשונים ששמים את ידיהם על המוצר אפל ויז'ן פרו – קסדת המציאות המעורבת (MR) החדשה של ענקית הטכנולוגיה, וההימור הגדול ביותר שלה מאז הושק האייפון הראשון ב-2007.
את החנות פתח, לקול תרועות ומחיאות כפיים של עובדי אפל והמעריצים, מנכ"ל החברה טים קוק. בין הצרכנים בשדרה החמישית היה גם ים אוליסקר ממודיעין, שהצליח לשכנע את קוק לחתום על קופסת הוויז'ן פרו שרכש. "אני כל כך מתרגש", הוא אמר לוול סטריט ג'ורנל. "היא תחליף את האייפון יום אחד ורציתי להיות בין הראשונים שמנסים אותה. אני רוצה להיות חלק מההיסטוריה".
אבל, לפי כתב בלומברג, אף שהיתה במקום רמה מורגשת של התרגשות, ההתלהבות סביב הקסדה לא דומה לזו שייצר האייפון, כאשר טרם השקתו נצפו סביב חנויות אפל בניו יורק ובסן פרנסיסקו תורי ענק של רוכשים נלהבים. הוויז'ן פרו, מנגד, משכה קהל קטן יחסית, חלקו קונים וחלקו סקרנים שרק רוצים להתנסות בקסדה. כמה שעות לאחר הפתיחה כבר לא היה תור בכניסה לחנות. התחלה חמימה למוצר החדש אבל לא כזו שמשתווה להתרגשות שהצליחו לייצר השקות גדולות קודמות של אפל.
באפל מגדירים את ההשקה כתחילתו של "עידן המחשוב המרחבי", ומקווים שהוויז'ן פרו תצליח להפוך את השוק הנישתי וממוקד הגיימינג של קסדות מציאות מדומה (VR) ו-MR למיינסטרימי, או לפחות לגדול ומשמעותי. ואף שההשקה של הוויז'ן פרו לא משחזרת את ההתלהבות וההתרגשות שהיתה סביב האייפון ב-2007, עת הבינו כולם את השימושיות והפוטנציאל המהפכני של המוצר החדש, באפל מקווים שזה ישתנה ברגע שתגיע הקסדה לידי משתמשים.
התגובות של המתנסים הראשונים מצביעות על כך שייתכן שזה באמת מה שיקרה. אמול קודאן מניו יורק סיפר שצפה בקליפ מהאחים סופר מריו (דמו כבן 20 דקות), שלאחריו רכש את המכשיר. "זה נראה מדהים. מעולם לא חוויתי משהו כזה", הוא אמר לוול סטריט ג'ורנל.
ארתור בן-חמו, בעלים של חברת ייעוץ בתחום הבינה המלאכותית בפריז, סיפר לעיתון שבעת שצפה בדמו בפרק מסדרת הטלוויזיה For All Mankind הרגיש כאילו הוא צופה במסך ענק לצד אגם בקליפורניה. לדבריו, הוא מתכוון להשתמש בקסדה לצורכי עבודה. "זה מחשב אמיתי, לא סתם גאדג'ט", אמר.
קוק עצמו העריך באירוע הפתיחה בניו יורק, שלקוחות עתידים להתרשם במיוחד מהממשק של המכשיר החדש, ו"הדרך הקסומה ששולטים בו", באמצעות תנועות עין ומחוות יד. "היא עובדת כמו שהמוח עובד", הוא אמר לבלומברג. "אנשים חובשים אותי ויודעים מיד איך להשתמש בה".
מנכ"ל אפל גם סבור שהוויז'ן פרו עתידה לזכות למקום של כבוד לצד מוצרים פורצי דרך אחרים של אפל, דוגמת המקינטוש והאייפון. "אפל ויז'ו פרו מחברת אלפי חידושים כדי ליצור מוצר שהעולם טרם ראה כמוהו", הוא כתב במזכר לעובדים. "זה הישג יוצא דופן. וכמו שרבים יכולים להעיד, נדרשו שנים על מנת להגיע אליו. מדהים לראות אנשים משתמשים באפל ויז'ן פרו בפעם הראשונה. הבלתי אפשרי הופך לאפשרי לנגד עיניהם, ולפעמים אין להם מילים על מנת לתאר את החוויה. זו טכנולוגיה שצריך לראות כדי להאמין".
בשיחה עם CNBC התייחס קוק לתג המחיר הגבוה של הקסדה, 3,499 דולר לפני מס בארה"ב. "היא דחוסה בחדשנות. יש בה יותר מ-5,000 פטנטים. אנחנו חושבים שהמחיר נכון בהתחשב בערך שהיא נותנת", טען.
לדברי אפל, עם ההשקה זמינים בעבור הוויז'ן פרו 600 אפליקציות ומשחקים. מספר מכובד לכאורה, אבל כזה שמייצג שבריר מתוך קהילת המפתחים האדירה של אפל. אמנם עם השקת האפסטור ב-2008 היו זמינים לאייפון 500 אפליקציות, אבל אז האקוסיסטם של אפל היה מפותח הרבה פחות, ואף אחד לא ידע עדיין איזו מהפכה כלכלית, תרבותית וחברתית עתידות לחולל אפליקציות מובייל. עובדה ש-16 שנה מאוחר יותר, אפל הוכיחה יותר מפעם אחת עד כמה אפליקציות הן עסק טוב ולאיזה יתרון זוכה מי שממהר להיכנס לפלטפורמה החדשה. אך מאחר שאין עתה הסתערות מאסיבית של מפתחים בדמות אלפי אפליקציות מצביעה על חשש של מפתחים מהשקעה בפלטפורמה החדשה. דבר שמשתקף גם בהיעדרות של אפליקציות בולטות, ובראשן נטפליקס ויוטיוב.
לא כולן מסתייגות מהפלטפורמה החדשה. דיסני השיקה בעבור הוויז'ן פרו אפליקציה ייעודית של דיסני+, ומתאימה בעבורה 42 סרטים פופולריים, כולל למצוא את נמו, אווטאר 2, מלך האריות, וסרטים נבחרים של מלחמת הכוכבים ומארוול.
בינתיים, דיווחים ראשונים של צרכנים מעלים שהקסדה עמידה יחסית למכות ונפילות. לפי דיווח של יוטיובר שבחן את הקסדה, נפילה מגובה עמידה יכולה להביא לשבר ברמקולים ובציר שבתוך רצועת הראש. מנגד, המסך והזכוכית שבחזית הקסדה גילתה עמידות יפה לנפילות חוזרות ונשנות, כאשר רק נפילה מגובה של יותר כ-3.5 מטרים מביאה לשבירת מגן הזכוכית החיצוני – אך לא פגמה במסך התצוגה עצמו או בחיישנים.