סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
מייסדי וויז Wiz founders
מייסדי וויז. עוד לא מאוחר מדי להחזיר את החברה למסלול הנכון (צילום: אבישג שאר-ישוב)

פרשנות
20 או 23 מיליארד דולר? מה זה משנה, העיקר שכתוב WIZ

יוניקורן הסייבר הישראלי עסוק בחודשים האחרונים בהכל, חוץ מבניהול שוטף של החברה. נדנדת השוויים וההדלפות על "הכמעט עסקאות" אינן דרך לבניית תדמית רצינית בקרב לקוחות עתידיים ובעיקר הלקוח העיקרי שאליו מכוונת וויז - הממשל הפדרלי האמריקאי

יוניקורן הסייבר הישראלי וויז (WIZ) עסוק בחודשים האחרונים בהכל, חוץ מבניהול שוטף של החברה. זה התחיל בהדלפות על רכישת חברת הסייבר לייסוורק שלא יצאה לפועל, המשיך עם סיפור בעל מאפיינים דומים על רכישת סנטינל וואן, עבר דרך גיוס של מיליארד דולר בשווי של 12 מיליארד דולר מענקיות עמק הסיליקון דוגמת אנדריסן הורוביץ, וכמעט הסתיים עם עסקה שלא התממשה למכירת החברה לגוגל תמורת 23 מיליארד דולר.
השמועה על המכירה לגוגל בסכום פנטסטי הפכה את החברה הישראלית בין רגע לחברה המסוקרת ביותר במדיה הטכנולוגית והכלכלית והפכה אותה ליקירת הממשלה שחיככה ידיה בהנאה למיליארדים שצפויים להגיע אליה מתשלומי המס. אלא שאז הגיעה התגובה של מנכ"ל החברה, אסף רפפורט שאמר שהיא מעדיפה לגדול להיות חברה שמוכרת במיליארד דולר ומגיעה להנפקה. תגובה שיצרה תחושה שהחברה סיימה עם משחקי הרכישות, ההנפקות, הגיוסים ורוצה רק קצת שקט כדי שתוכל להתמקד בעבודה.
זמן לא רב לאחר מכן דלפה שוב שמועה לפיה קרן אינסייט מכרה מניות של וויז בעסקאות סקנדרי והבוקר באופן לא מפתיע שוב דיווחים על מכירת מניות המשקפת שווי של 20 מיליארד דולר לוויז. מכירה שכזו ככל שתתרחש בפועל, תאפשר למשקיעים בחברה לא להתאכזב מאובדן המכירה לגוגל ועדיין למכור מניות במאות מיליוני דולרים בשווי ראוי ביותר. כל זה לא קרה בשנה או שנתיים אלא בתוך חודשים ספורים בלבד.
חברת הסייבר הישראלית שהוקמה על ידי ארבעה חברים שהביאו אותה בזמן קצר לשווי של 12 מיליארד דולר, עם קצב מכירות של 500 מיליון דולר בשנה, עסוקה כעת רק בתקשורת.
החברה שאמורה למכור שירותים ומוצרים במיליארד דולר היתה אמור להתעסק רק בזה, אבל במקום זה השמועות היחידות שדולפות בעניינה הן על משחקי השווי שלה. עבור חברה שהיא, גם בעיני עצמה, עדיין סטארט-אפ, זו אינה דרך לבניית תדמית עסקית רצינית בקרב לקוחות עתידיים ובעיקר הלקוח העיקרי שאליו מכוונת וויז כיום והוא הממשל הפדרלי האמריקאי. אם ברצונה להגיע למכירות של מיליארד דולר היא חייבת להגיע לתקציבים הנחשקים של הממשל הפדרלי.
כאן כבר מדובר על תקציבי עתק של עשרות מיליארדי דולרים שעבורם וויז עבדה קשה כדי לקבל בכלל הרשאה למכור לממשל. כל השמועות על שווי החברה ומכירות של בעלי מניות אינן משדרות את הרצינות הראויה לאותם פקידי ממשל אשר אמורים לבחור בחברה. נדנדת השוויים ו"הכמעט עסקאות" לא משדרים תדמית רצינית של חברה ממוקדת עסקית ותפעולית אלא למי שעוד לא התנתקה מהצורך למהול מעט את הזוהר התקשורתי והעיסוק האובססיבי בשוויים.
אסף רפפורט אינו רק מנכ"ל מוכשר, הוא גם מנהיג שאנשים הולכים אחריו בזכות יכולת הניהול שלו. הדרך שבה החברה מתנהלת כעת מראה שאולי היא זזה ממסלול ההמראה שלה וזה עדיין לא מאוחר מדי עבורו להחזיר אותה למסלול.