דוח טכנולוגי עובדי המחסנים לא לבד: גם הרחפנים של אמזון מתרסקים בסוף היום
דוח טכנולוגי
עובדי המחסנים לא לבד: גם הרחפנים של אמזון מתרסקים בסוף היום
אחרי כמעט עשור של ניסויים שהסתיימו בפיצוצים באוויר ובשריפות ביבשה, אמזון מתעקשת לדבוק בניסיון להקים מערך של רחפני משלוחים. וכמו ב-2013, גם היום מדובר בעיקר בספין שנועד להסיט את תשומת הלב ממחאת העובדים
הרבה דברים השתנו בעשור האחרון. מכוניות חשמליות הפכו מצעצוע לעשירים למוצר נגיש וזול יותר, שעונים חכמים הפכו ממוצר לא בשל למציאות נוכחת בחיינו ושירותי סטרימינג הפכו לכוח דומיננטי בעיצוב התרבות הפופולרית העולמית, לדוגמה. ויש גם דברים שלא השתנו. פייסבוק היא עדיין הרשת החברתית הגדולה בעולם ועדיין סובלת ממוניטין שלילי, אפל משמרת את מעמדה כחברת הטכנולוגיה הגדולה והמשפיעה בעולם, וגוגל עדיין גוגל.
ואמזון? ב-2013 היא היתה חברה בלי שירות רחפני משלוחים ועם מאבקי עובדים והיום היא עדיין חברה בלי רחפני משלוחים ועם מאבקי עובדים. ההבדל? העובדים האלה מתחילים להתאגד ושירות רחפני המשלוחים הלא קיים עלה לה כבר 2 מיליארד דולר ומיליוני שעות עבודה של מאות עובדים. לפי תחקיר נרחב של בלומברג מהלילה, הוא עדיין לא קרוב לפריים טיים.
כשמייסד אמזון ג'ף בזוס, אז מנכ"ל החברה, הלך ל"60 דקות" בדצמבר 2013 כדי לחשוף את רחפני המשלוחים שמפתחת החברה, התמודדה אמזון, כאמור, עם מאבקי עובדים סביב תנאי העבודה הירודים במרכזים הלוגיסטיים שלה. כלומר, חשיפת הרחפנים הייתה בעיקר ספין שנועד להסיט את האש מהביקורת הציבורית החריפה שהחברה ספגה באותו זמן.
תשע שנים תמימות חלפו מאז והרחפנים של אמזון לא כאן, אפילו לא קרוב. התחקיר של בלומברג, שמבוסס על מסמכים פנימיים, על דוחות ממשלתיים ועל ראיונות עם 13 עובדים בעבר ובהווה העלה שהפרויקט סובל מקשיים טכניים, מתחלופה גבוהה של עובדים ומבעיות בטיחות. ביוני, התרסקות חמורה של אחד הרחפנים גרמה לרגולטורים לפקפק בכשירות האווירית שלהם לאור כשלים של תכונות בטיחות רבות שהביאו להתלקחות של הרחפן.
לדברי עובדים, הלחץ מההנהלה לקדם את הפרויקט במהירות הוביל מנהלים לנקוט בסיכונים מיותרים שסיכנו עובדים והיא מתעדפת מהירות על בטיחות. "מישהו ייהרג או ייפצע קשה כדי שהם יתייחסו ברצינות לסוגיות בטיחות", אמר לבלומברג צ'די סקיט, לשעבר מנהל פרויקט במיזם הרחפנים, שלדבריו פוטר לאחרונה מכיוון שהתריע על בעיות בטיחות.
הבעיות התחילו כבר עם הדגם הראשון שבזוס חשף ב-60 דקות: טווח הטיסה שלו היה רק כ-1.5 ק"מ ורוחות ערות הוציאו אותו ממסלולו. הצוות עבר יותר משני תריסר עיצובים בניסיון לתכנן רחפן שיתגבר על קשיים אלה ויוכל לבצע משלוחים אוטונומית, ללא מפעיל אנושי. גם כשמצאו עיצוב מתאים – רחפן עם שישה מדחפים במשקל של כ-40 ק"ג, המסוגל לשאת חבילות של 2.5 ק"ג, 85% מהחבילות ששולחת אמזון – התקשה הצוות עם השילוב של רכיבים שונים והחמיץ דדליינים בזה אחר זה. "הבטחנו הבטחות יתר וסיפקנו בחסר", אמר עובד לשעבר.
במרץ 2020 דייוויד קרבון, בכיר לשעבר בבואינג, נשכר להוביל את מיזם הרחפנים. זאת, חרף תחקיר של הניו יורק טיימס שחשף בעיות בטיחות מהותיות במפעל בואינג שניהל בקרולינה הדרומית. עובדים בהווה ובעבר סיפרו שזמן קצר אחרי שנכנס לתפקיד החל קרבון לתעדף מהירות על בטיחות. דייוויד ג'ונסון, עוזר מפעיל רחפן לשעבר, אמר שאמזון נהגה לערוך מבדקים ללא צוות טיסה מלא ועם ציוד לא מתאים, כשעובדים נאלצו למלא יותר מתפקיד אחד במקביל.
במקרה אחד, טען ג'ונסון, עובד שאחראי לבדיקות קדם-טיסה של רחפן נאלץ להיכנס במהירות לתפקיד של משגיח טיסה, שמפקח על מכשולים אפשריים. "הם נותנים לאנשים מספר רב של דברים לעשות בחלון זמן מאוד קטן כדי להגדיל את המספרים שלהם - ואנשים חותכים פינות", אמר. "הם דאגו יותר להעלאת מספרי הטיסות ולא רצו להאט".
לאורך ארבעה חודשים ב-2021 אירעו חמש התרסקויות באתר ניסוי באורגון. אף שהתרסקויות הן בלתי נמנעות בטיסות ניסוי, במקרים אלה מדובר בכלי טיס שאמזון קיוותה לפרוס במבדקים באזורים מיושבים. במאי, מדחף של רחפן השתחרר בזמן הטיסה והרחפן התרסק. עובדי אמזון פינו את השברים לפני שעדכנו את ה-FAA, כך שלא ניתן היה לבצע חקירה רשמית של ההתרסקות.
עוד במאי, מנוע של רחפן נתקע בעת המעבר מהמראה אנכית לטיסה אפקית ותכונת הבטיחות שאמורה להנחית את הרחפן במקרה כזה לא פעלה. כתוצאה מכך, הרחפן התהפך באוויר. "במקום הנמכה מבוקרת עד לנחיתה בטוחה, הרחפן צנח כ-50 מטרים בנפילה לא מבוקרת ועלה בלהבות", נכתב בדו"ח של ה-FAA. השריפה שפרצה הציתה שטח של 0.1 קמ"ר לפני שכובתה על ידי מכבי האש.
"אחרי כל השנים האלה וכל הכסף שהושקע אפשר לצפות ליותר", אמר אנטון דוקס, לשעבר מהנדס בכיר בפרויקט הרחפנים. הכישלונות התכופים פגעו במורל העובדים, שחלקם עברו למחלקות אחרות או עזבו את החברה. ב-2021 יותר מ-200 איש פרשו מהפרויקט – פי 2 לעומת 2020.
חרף זאת, אמזון לא זונחת את המיזם. אחרי שהחמיצה את היעד של 2,500 טיסות ניסוי ב-2021, החברה עתידה לבצע 12 אלף טיסות השנה (אם כי עד סוף פברואר היא ביצעה רק 200). אמזון גם מתכוונת לפתוח שני אזורי ניסוי חדשים בטקסס ובקליפורניה, ולהתחיל לבחון רחפנים שלא נמצאים בקו ראייה ישיר עם המפעילים.
תוכניות אלה ממחישות יותר מהכל עד כמה הפרויקט רחוק מהשלמה: אחרי קרוב לעשור של פיתוח, הרחפנים של אמזון לא יכולים לעוף אוטונומית וסובלים מתקלות מכניות בסיסיות שהופכים את עצם הטיסה שלהם, אפילו לא אוטונומית, ללא בטיחותית.
הרחפנים יצאו לתקשורת כספין שנועד להסיח את תשומת הלב מתנאי ההעסקה הבעיתיים של אמזון. עכשיו קחו את 2 מיליארד הדולר שהשקיעה החברה בפרויקט הכושל הזה, הוסיפו את המיליונים הרבים ששפכה בעשור האחרון על סיכול התארגנויות עובדים ואי אפשר שלא לשאול: אולי, במקום לשפוך סכומי עתק על ספין שלעולם לא יתרומם כדי לפתור בעיה שלא דורשת פתרון דחוף ושלפתרון מוצלח שלה תהיה השפעה זניחה על חיי אנשים, לא עדיף היה שהחברה תשקיע את הסכומים האלה בפתרון של בעיה אמיתית?.
במקום ספין, אמזון הייתה יכולה לפתור את בעיית תנאי ההעסקה שלה, או למתן אותה משמעותית. העובדה שהחברה לא עשתה זאת, לא מתכוונת לעשות זאת וממשיכה להמר על הספין מראה את סדר העדיפויות האמיתי שלה. משהו לזכור בפעם הבאה שאחד מבכיריה ידבר על כמה הם מעריכים את עובדי המרכזים הלוגיסטיים שלהם, וכמה הם חשובים לחברה.