סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
ספרים דיגיטליים iBook אפל
ספר דיגיטלי של אפל. איפה האנושיות? (צילום: שאטרסטוק)

במקום לשלם לקריינים: אפל השיקה ספרי שמע שמוקראים על ידי AI

המהלך של ענקית הטכנולוגיה, שמנסה לחסוך בעליות התפעול של מחלקת ספרי האודיו ולקצר את זמן הוספת הקריינות לספרים, גורר ביקורת מצד סופרים, קריינים ומתחרים. ספוטיפיי, בתגובה למהלך: "בנוסף לצרכנים שנפגעים, הסופרים וההוצאות לאור נענשים גם כן"

אפל השיקה בשקט יחסי קטלוג של ספרים המוקראים על ידי בינה מלאכותית - מהלך שעלול לסמן את תחילת הסוף של הקריינים האנושיים. בגרדיאן דיווחו כי האסטרטגיה מסמלת ניסיון לשנות את שוק ספרי האודיו הרווחי והצומח במהירות, אך היא קרוב לוודאי תוביל גם לביקורת נוספת נגד אפל וההתנהלות האנטי-תחרותית שלה.
הפופולריות של ספרי השמע זינקה בשנים האחרונות וחברות הטכנולוגיה מנסות להשיג לעצמן דריסת רגל בשוק. בשנה שעברה טיפסו המכירות ב-25% והסתכמו ביותר מ-1.5 מיליארד דולר. להערכת האנליסטים, שווי השוק העולמי יעמוד על יותר מ-35 מיליארד דולר עד 2030.
אפל תכננה במקור להשיק את הפרויקט באמצע נובמבר, אבל דעתה זאת בעקבות הדיווחים על הפיטורים במטא והבלגן סביב ההשתלטות של אלון מאסק על טוויטר שהעיבו על סקטור הטכנולוגיה.
באפליקציית הספרים של החברה החיפוש אחר "קריינות בינה מלאכותית (AI narration)" מניב קטלוג של יצירות המוגדרות כ"מקוריינות על ידי קול דיגיטלי המבוסס על קריין אנושי". לפי הדיווח, בחודשים האחרונים פנתה אפל למו"לים עצמאיים, כולל בקנדה, בהצעת שותפות, אך לא כולם הסכימו לקחת חלק.
לסופרים נאמר שאפל – ששמה לא נחשף בשלב הזה כחברה שעומדת מאחורי הטכנולוגיה – תיקח על עצמה את עלויות ההפקה והסופרים יקבלו תמלוגים מהמכירות. המו"לים המעורבים בפרויקט התבקשו לחתום על הסכמי סודיות, בהתאם למדיניות הסודיות המחמירה של אפל.
רבים בתעשיית הספרים מעריכים כי הפיתוח של קריינות המבוססת על בינה מלאכותית יוביל למהפכה בתחום, אבל יש גם מי שמביע סקפטיות. "הקריינים יוצרים משהו שונה מהספר המודפס, שמוסיף ערך כצורת אמנות", אמר דיוויד קארון, מפיק בהוצאת ספרי השמע הגדולה בקנדה. "כשיש כתיבה מעולה וקריינות מוכשרת, משיגים משהו מיוחד ששווה להשקיע בו".
הקריינים המקצועיים צפויים להתנגד למהלך, אבל לסופרים מוצע תמריץ פיננסי בדמות תשלום מראש והרחבת זמינות היצירות שלהם. הפקת ספר שמע עם קריין אנושי אורכת לרוב מספר שבועות ועולה אלפי דולרים, בעוד שהבינה המלאכותית מפחיתה משמעותית את העלויות.
אפל מוכרת ספרים וספרי שמע כבר מספר שנים דרך אפליקציית הספרים שלה והיא מתחרה ישירות באמזון, שבבעלותה חברת ספרי השמע המובילה בשוק, Audible. אמזון גם הודיעה בעבר שהיא בודקת טכנולוגיית קריינות מבוססת בינה מלאכותית, אבל עד כה גוגל הייתה חברת הטכנולוגיה הבולטת ביותר שחשפה את המאמצים ואת פריצות הדרך שלה.
ספוטיפיי, שהכריזה על כוונתה להציע 300 אלף ספרי שמע ללקוחות, העבירה ביקורת פומבית על ההתנהלות של אפל והאשימה כי פירוש המדיניות של החברה הוא ש"בנוסף לצרכנים שנפגעים, הסופרים וההוצאות לאור נענשים גם כן". הסיבה להתקפה הייתה שאפל דחתה שלוש פעמים את האפליקציה של ספוטיפיי. באפל טענו להגנתם כי הדרך שבה ספוטיפיי מציעה ספרי שמע מפרה את החוקים בנוגע לרכישות מקוונות.