טכנולוגיה: הנשק הסודי של העסקים המקומיים
טכנולוגיה: הנשק הסודי של העסקים המקומיים
כשהיינו ילדים, יום שישי היה היום הכי טוב בשבוע. הייתי יוצא בבוקר עם אבא שלי לסיבוב הקבוע בשכונה. מתחילים במכולת השכונתית וקונים את המצרכים לשבוע הקרוב, משם לקצבייה כדי לבחור את הנתח שאמא תכין לשבת, לירקנייה כמובן, ובסוף מסיימים במאפייה כדי להביא חלות ולנשנש משהו מתוק.
בעשורים אחר כך, ואני בטוח שילדי דור המילניום ודור הZ זוכרים את זה היטב, עלו לתהילה חנויות ההיפר-כל הענקיות. אלה שבדרך כלל ממוקמות קצת מחוץ לעיר, עם מגרש חנייה ענק והאנגר שלוקח לפחות שעה וחצי לעבור את כולו. בסופרים הגדולים היה הכל, ממוצרי בסיס לקצביות ומעדניות ועד צעצועים לילדים, ובגדולים ביותר אפילו מסעדות מזון מהיר או קפיטריות ללקוחות הסופר. הסופרים הגדולים היוו חלק ממהפכת הנוחות של סוף שנות ה90, אז העסקים הקטנים נעלמו אט אט מהנוף.
מהפכת הצריכה הבאה הגיעה בזכות הטכנולוגיה, ששימרה את הנוחות מצד אחד, יחד עם האפשרות להנות מחומרי גלם איכותיים בהישג יד ולספק הזדמנויות חדשות לעסקים המקומיים. כתוצאה מחיי היומיום העמוסים והצורך הגובר בנוחות, שבה עטרתם של העסקים הלוקאליים שהתפתחו והשתדרגו עם טרנדים כמו הפרימיומיזציה, החיפוש אחר מוצרי ה״פרימיום״ המיוחדים. כולנו מושפעים מאוד ממה שאנחנו רואים ברשתות החברתיות, מטרנדים שונים שמתפתחים, וממה שהסביבה שלנו צורכת. אנחנו מודעים מאוד למוניטין של העסקים מהם אנחנו בוחרים לצרוך, ולסיפור מאחוריהם. היום, החווייה הצרכנית היא הרבה יותר אינדיבידואלית, כשכל אחד ואחת בדרכם יוצרים את השילוב המתאים להם ביותר. חלקנו, עושים קניות סופר אונליין אבל בוחרים ירקות בחנות השכונתית, והמשקיעים ביותר אפילו מזמינים במיוחד משלוח של לחם כוסמין עם עגבניות מיובשות מהמאפייה המשפחתית שלא נוותר עליה.
עברו הימים שבהם עסקים קטנים היו תלויים רק בתנועה רגלית ובפרסום מפה לאוזן. כיום, הטכנולוגיה שינתה את פני העסקים המקומיים, והביאה כלים שלא רק מאזנים את המגרש מול ענקיות האי-קומרס, אלא במקרים רבים, נותנים לעסקים קטנים יתרון משמעותי.
אז אם בעבר, סיבוב הקניות בשכונה היה חלק בלתי נפרד מחיי היומיום שלנו. היום, בעזרת הטכנולוגיה, אנחנו כצרכנים יכולים לבצע את כל הקניות שלנו מהמחשב או מהסמארטפון, ולפגוש את העסקים האהובים עלינו בלחיצת כפתור. עם זאת, הקסם של חוויית הקנייה השכונתית לא נעלם – הוא פשוט עבר טרנספורמציה. החנויות המקומיות יכולות להשתמש בטכנולוגיה כדי לשמר את החיבור האישי עם הלקוחות שלהן, ולספק להם חוויות קנייה ייחודיות ומותאמות אישי
בואו נודה באמת: לנהל עסק קטן זה לא עניין פשוט. מעדנייה משפחתית מגבעתיים למשל, צריכה להתמודד עם ניהול מלאי, צוות עובדים, ושמירת הלקוחות מרוצים - כל זאת בזמן שהיא מנסה להתבלט בשוק צפוף שבו נמצאות לא רק המעדניות השכנות, אלא גם עסק דומה מאיזור אחר בארץ שמפעיל אתר איקומרס, וכמובן שגם הרשתות הגדולות-. וכאן, באה לידי ביטוי המהפכה שהביאה הטכנולוגיה, שמאפשרת לכל עסק, בכל גודל ובכל מקום, להתמקד בלקוחות ולצמוח בדרכים שלא היו ניתנות לדמיון לפני כמה שנים.
היום, אותה מעדנייה מגבעתיים יכולה להישיר מבט לשחקנים הגדולים, והאפשרויות הרבות לעשות זאת נמצאים ממש בהישג יד. אם זה אתרי איקומרס שמאפשרים לבנות כלים לביצוע הזמנות בקלות, בינה מלאכותית שעוזרת לעסקים לייצר תוכן לקידום שלהם ברשתות החברתיות, ועד פלטפורמות משלוחים מיידיים כמו הפלטפורמה שלנו, Wolt. הפלטפורמה שפיתחנו מאפשרת לכל עסק, לא משנה אם הוא חלק מרשת גדולה, עסק שכונתי או בבעלות משפחתית, להעניק ללקוחות שלו את אותה חווית צריכה כמו שנותנים השחקנים הגדולים ביותר. החל מבניית התפריט וצילום התמונות, המשלוח המיידי, שירות הלקוחות וכמובן השיווק והחשיפה.
בישראל, שבה חדשנות היא חלק מה-DNA שלנו, הטכנולוגיה כבר הפכה לחלק בלתי נפרד מעולם המסחר, אך היא אינה מחליפה ואני מאמין שלא תחליף את המגע האנושי. דווקא העסקים הקטנים והבינוניים מצליחים וצריכים לנצל את הכלים הטכנולוגיים כדי להעניק ללקוחותיהם חוויית קנייה אישית ומרגשת יותר. חנויות מקוונות קטנות ופלטפורמות קוויק קומרס מאפשרות לעסקים אלו להתחרות בהצלחה מול ענקי התעשייה, ולהציע שירות שאין לו תחליף.
העתיד של האיקומרס טמון בשילוב בין טכנולוגיה מתקדמת לחיבור אישי וקרוב לצרכן. עסקים קטנים ובינוניים שמבינים זאת כבר מובילים את השוק ומעניקים ללקוחותיהם את השירות הטוב ביותר שניתן, תוך שמירה על החום והאנושיות שהפכו אותם למיוחדים מלכתחילה. הם אלו שמצליחים לרתום את הטכנולוגיה להיות הנשק האישי שלהם, העסקים המקומיים.
ישראל אברהמי הוא סמנכ"ל ריטייל, Wolt ישראל