סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
רכב חשמלי של BYD בתערוכה ב שנז'ן
רכב חשמלי של BYD בתערוכה בשנז'ן, ביוני. מלחמת הסחר מקשה על היצוא (צילום: Qilai Shen/Bloomberg)

סין נגד העולם
המשבר בסין חתך את שווי מובילאיי

ההאטה בשוק הרכב הסיני ומכסים אירופיים שפגעו במכירות MG ו־BYD גם בישראל הפילו את מניית ענקית הטק הישראלית ב־65% מתחילת השנה ל־11 מיליארד דולר, נמוך מהסכום ששילמה עבורה אינטל

כשבסין מטפטף העולם כולו נרטב. שוק הרכב הסיני, הגדול ביותר בעולם והגביע הקדוש של כל השחקנים בתעשייה, עובר טלטלה. מצד אחד, הוא סובל מהאטה שנובעת מחולשת הכלכלה המקומית שגורמת לתושבי סין לבזבז פחות. לראיה, ירידה של כ־3% ביוני האחרון במכירות כלי הרכב בשוק המקומי. מצד שני, מלחמת הסחר המסלימה בין סין לארצות הברית ואירופה מתחילה להקשות גם על היצוא.
ביולי האחרון הנחית האיחוד האירופי מכה נוספת, לאחר שהקפיץ את המכסים על מכוניות חשמליות מתוצרת סין, מה שהוביל מיד לצניחה דו־ספרתית חדה במכירות של המותגים המוכרים גם בישראל, כגון MG ו־BYD. המכסים הגבוהים, שהנימוק להנהגתם היה סבסוד כבד של הממשלה הסינית לתעשיית הרכב, צפויים לפגוע לא רק במותגים הסיניים, אלא בכל הרכבים המיוצרים במדינה — מטסלה ועד וולוו.
מי שנרטבת כתוצאה מכל ההתרחשויות האלה היא מובילאיי הישראלית. המניה של החברה, שעד לא מזמן החזיקה בתואר הישראלית בעלת שווי השוק הגבוה ביותר, צללה ב־65% מתחילת השנה לשווי של 11 מיליארד דולר. שווי זה נמוך מהסכום של 15 מיליארד דולר ששילמה עבורה אינטל ב־2017, והוא בעיקרו תוצאה של השינויים בשוק הרכב הסיני. מובילאיי, שהוקמה על ידי פרופ' אמנון שעשוע וזיו אבירם, היא חלוצת תחום הרכב האוטונומי שמוכרת מערכות שהופכות היום את הנהיגה לכמעט כזאת, ליצרני רכב ישירות, אך בעיקר לספקיות של רכיבים עבור יצרני הרכב (TIER 1). מאז סוף 2023 סובלת החברה מפגיעה עמוקה בביצועיה העסקיים וזאת ללא קשר למלחמה בישראל, אלא בעיקר בגלל השוק הסיני. היא הפחיתה את התחזיות כבר כמה פעמים, ועל פי התחזית העדכנית שסיפקה לפני כחודש, היא אמורה לסיים את 2024 עם הכנסות של כ־1.6 מיליארד דולר בלבד, כמיליארד דולר פחות מהתחזית המקורית להכנסות של 2.9-2.6 מיליארד דולר. מדובר בפספוס עמוק וחריג עבור חברה ציבורית וותיקה.
בשנים האחרונים הלכה מובילאיי והפכה לתלויה יותר בשוק הסיני שייצר לה גם את הצמיחה המהירה, זאת בעקבות חוזים עם יצרניות רבות ועבור מותגים מוכרים ויוקרתיים כמו זיקר ופולסטאר — עד שנעצרה בחריקת בלמים. במחצית הראשונה של 2023 עוד נרשם בסין זינוק של 100% באספקת כלי רכב עם מערכות סיוע לנהג (ADAS) מהסוג שמפתחת מובילאיי. באותה תקופה ההכנסות של מובילאיי ממכירות בסין עמדו על 269 מיליון דולר, אך במחצית הראשונה של השנה הן התכווצו ל־199 מיליון דולר.
מובילאיי מגלה בחודשים האחרונים על בשרה את הצד השני של השוק הסיני — הוא תנודתי ולא שקוף, כך שאחרי הצמיחה המואצת, מגיעה הנפילה הכואבת. כבר לא מדובר רק בהצטברות מלאים נקודתית בעקבות שיבושי הקורונה, כפי שניסו להרגיע במובילאיי בהתחלה, אלא בתהליכים עמוקים יותר. התלות בשוק הסיני מקשה על מובילאיי לספק תחזית סבירה לבעלי המניות והם מענישים אותה במכירות המסיביות שגילחו כבר יותר משני שלישים מהשווי שלה בשיא. "היכולת שלנו לספק תחזיות מדויקות להמשך השנה מאותגרת על ידי התנודתיות בסין. הורדנו את התחזיות להיקפי המכירות בסין בגלל חוסר הוודאות סביב הדינמיקה בשוק המקומי", אמר שעשוע למשקיעים, אחרי שגם הרבעון השני של 2024 הסתיים עם תוצאות מאכזבות והפחתת תחזיות. גם משווקים אחרים לא תגיע הישועה, לפי שעשוע, וזאת בגלל המכסים החלים באירופה ובארצות הברית על המכוניות הסיניות. שעשוע, שנחשב לאחת הדמויות המשפיעות והמזוהות ביותר עם עולם הרכב האוטונומי, לא צופה התייצבות בשוק הרכב הסיני גם ב־2025.