בלעדייצרנית הבשר המתורבת פיוצ'ר מיט מרחובות מגייסת 320 מיליון דולר
בלעדי
יצרנית הבשר המתורבת פיוצ'ר מיט מרחובות מגייסת 320 מיליון דולר
גיוס ענק לחברת הפודטק לפי שווי של 600 מיליון דולר - לפני הכסף. אחרי הגיוס, שווי החברה יהיה יותר מ־900 מיליון דולר. בין המשתתפים בגיוס שתי חברות מזון אמריקניות מהגדולות בעולם שהשתתפו בגיוסים קודמים
יצרנית הבשר המתורבת פיוצ'ר מיט מגייסת בימים אלה כ־320 מיליון דולר לפי שווי של 600 מיליון דולר לפני הכסף. כך נודע ל"כלכליסט". מדובר בסכום עצום במונחי פודטק, וגבוה גם כגיוס של חברת הייטק. אחרי הגיוס יעמוד השווי של החברה על יותר מ־900 מיליון דולר, והיא החברה הישראלית בעלת השווי הגבוה ביותר בתחום, הרבה מעל כל חברה ישראלית אחרת.
בין המשתתפים בגיוס הנוכחי שתי חברות מזון אמריקאיות מהגדולות בעולם: טייסון פודס, יצרנית הבשר השנייה בגודלה בעולם וארתור דניאלס מידלנד שהיא חברה אמריקאית מובילה בעולם בתחום העיבוד החקלאי התעשייתי ונסחרת בבורסת ניו יורק בשווי 35 מיליארד דולר. שתי החברות השקיעו גם בסבבי גיוס קודמים של פיוצ'ר מיט.
פיוצ'ר מיט, שהוקמה ב־2018, זכתה בשנה שעברה במקום הראשון בתחרות הפודטק של "כלכליסט" ותנובה. החברה פיתחה טכנולוגיה לייצור תעשייתי של בשר שגודל מרקמות חיבור ללא שימוש בסרום מן החי וללא הנדסה גנטית. הייחודיות בטכנולוגיה שלה היא שאינו צורך בתאי גזע, הליך יקר וששימש עד כה כאמצעי הייצור העיקרי בבשר שגודל באופן מלאכותי. את המוצר מבססים בפיוצ'ר מיט על מחקריו של פרופ' יעקב נחמיאס ראש המרכז לביו הנדסה באוניברסיטה העברית שמכהן כמדען הראשי של החברה. מנכ"ל החברה הוא רום קשוק.
כספי הגיוס מיועדים בין היתר לבניית מפעל בארה"ב. החברה מתכוונת לייצר מוצרים לקהל הרחב ולא מוצרי פרימיום, במחירים נמוכים יחסית לתחליפי הבשר הקיימים. מלבד העובדה שמדובר במזון בריא יותר מבשר חי, הרי שמעבר לתחליפי בשר מסייע גם להתמודדות עם בעיות האקלים. הבשר המתורבת של פיוצ'ר מיט פולט 80% פחות גזי חממה מאשר בשר בתעשייה המסורתית, משתמש ב־99% פחות שטחי אדמה ו־96% פחות מים מתוקים. ביוני האחרון הודיעה החברה כי השלימה את ייצור הבשר המתורבת התעשייתי הראשון בעולם. המפעל ברחובות הוא התשתית הראשונה אי פעם לייצור מסחרי של בשר מעבדה בהיקפים של 500 ק"ג ביום, שווה ערך ל־5,000 המבורגרים ממוצעים ביום בקו ייצור בודד. הטכנולוגיה החדשה שפיתחה מאפשרת מחזורי ייצור מהירים פי 20 מאלו הנהוגים בחקלאות בעלי החיים המסורתית.
החברה שואפת לשווק את המוצרים שלה בארה"ב כבר בסוף 2022. לכשיתקבל אישור ה־FDA מתכוונת החברה לשווק חזה עוף, אצבעות עוף והמבורגר מבשר כבש. ב־2020 הצליחה החברה להפחית משמעותית את מחירי המוצרים. ומחירו של ק"ג עוף בייצור פיוצ'ר מיט הוא 39 דולר, מחיר נמוך משמעותית מהחברות האחרות בתחום. המתקן ברחובות צפוי להפחית עוד יותר את המחיר, והחברה מקווה שב־2022 תהיה העלות 20 דולר בלבד לק"ג. עם תחילת השיווק מתכננת החברה לבנות מפעלים נוספים בארה"ב, ולצאת לגיוס של 2 מיליארד דולר. פיוצ'ר מיט מתכוונת להיות אחת החברות הראשונות שימכרו מוצרים לצרכן הסופי.
מאז הקמתה גייסה פיוצ'ר מיט 43 מיליון דולר בלבד, ב־2 סבבי גיוס שהאחרון שבהם היה בפברואר השנה ובו גייסה 26.5 מיליון דולר. בגיוס השתתפו בין היתר S2G Ventures, קרן השקעות משיקגו Emerald Technology Ventures השווייצרית, טייסון פודס, מולר, הנרי סוסנטו, מנכ''ל Monde Nissin, מהמובילות בתחום ייצור תחליפי בשר; Manta Ray Ventures, קרן השקעות בריטית והקרן הסינית Bits x Bites.
ביולי פורסם כי נסטלה, חברת המזון הגדולה בעולם, תיכנס לשוק הבשר המתורבת שיפותח עבורה על ידי פיוצ'ר מיט.