קשרים רחוקים, ChatGPT ומיתוג רגשי: הדרכים העדכניות לחיפוש עבודה
קשרים רחוקים, ChatGPT ומיתוג רגשי: הדרכים העדכניות לחיפוש עבודה
בשוק של מעסיקים, וכאשר השינויים התכופים מטלטלים את התחום, דרושות יצירתיות וגמישות גם בתהליך חיפוש העבודה. ארבע דרכים שיעזרו לכם למצוא את המשרה הנכספת בשוק הקשוח
חיפוש עבודה היום זו חוויה שונה לגמרי מחיפוש עבודה לפני שנה וחצי. שוק העבודה של היום הוא קשוח. אם בעבר שליחת קורות חיים למשרות שמתפרסמות באתרי דרושים הספיקה על מנת למצוא עבודה הרי שהיום זו נראית דרך פחות מתאימה למשימה. זו דרך שאינה מתאימה לתקופה הנוכחית של שינויים תכופים, גלי פיטורים והתייעלות, משבר פוליטי וחברתי. כאשר הדבר היחיד הבטוח בשוק העבודה הוא שינויים וחוסר ודאות תמידית.
השוק היום הוא שוק של מעסיקים כאשר על כל משרה מתמודדים 1.5 מחפשי עבודה אבל יותר מכך, העולם השתנה. טכנולוגיות חדשות כמו ג'נרטיב AI, עבודה היברידית ומאידך חזרה למשרד, המאפיינים את עולם העבודה הנוכחי - כל אלה משפיעים גם על הדרך שבה כדאי לחפש עבודה היום. הגדרת התפקידים, היכולות והניסיון שארגונים מחפשים גם הם השתנו. יש מעבר בחלק מהארגונים מגיוס עובדים לפי כישרון והשכלה לגיוס על פי פוטנציאל וכישורים.
"בגלל שהעולם דורש כל כך הרבה יכולות, אנשים שמחפשים היום עבודה לא יכולים להגיד 'עשיתי בדיוק את הדבר שאתם צריכים ולכן תיקחו אותי'. צריך להראות שהדברים שעשית מלמדים על הפוטנציאל לעשות את הדברים שלא עשית", אומרת נירית כהן, מומחית לעולם העבודה המשתנה, מחברת הספר "המדריך לקריירה בעולם משתנה".
מה שהיה בעבר, חיפוש עבודה באמצעות שליחת קורות חיים למשרות שמוצאים באתרי דרושים – פשוט כבר לא עובד היום, בטח שלא בשוק הנוכחי. מה שנדרש הוא גמישות מחשבתית ויצירתיות גם בתהליך של חיפוש העבודה. אז אם אתם מחפשים עבודה, כדאי שתכירו את הדרכים העדכניות שמתאימות לשוק העבודה הנוכחי.
- קשרים רחוקים
קשרים או נטוורקינג זו הדרך המובילה לשמוע על הזדמנויות עבודה, ומסתבר שדווקא הקשרים הרחוקים - אלה שהם אינם חברים קרובים שלנו - הם אלה שלהם הסיכוי הרב יותר להוביל אותנו למשרה הבאה. זה לא חדש שכדי להגיע למשרות טוב שיהיו קשרים. כמו שפעם היה נהוג לומר - אם יש קשרים אז מי צריך פרוטקציה. מה שכן התחדש זה העומס, אומרת לירון גליקמן, מרצה בינלאומית ליצירת קשרים עסקיים ומיתוג אישי ויועצת לפיתוח עסקי גלובלי. "יש לנו אפשרות להגיע להמון אנשים אבל אף אחד לא מלמד אותנו איך לייצר קשרים". היא יצרה מודל של שישה שלבים שמסדר את תהליך יצירת הקשרים: איך להתנהל, למצוא את האנשים הנכונים, איך לפנות ולמי. "הרבה פעמים האתגר הגדול הוא שלא נעים ולא נוח לנו - אנחנו שואלים את עצמנו למה שלגורם שאליו אנחנו פונים יהיה אינטרס לעזור לנו", היא אומרת.
הבעיה ביצירת קשרים לחיפוש עבודה היא שיצירה ותיחזוק של מערכות יחסים זה משהו שצריך לעשות הרבה לפני שמתחילים לחפש עבודה. כאשר אנחנו שכירים במקום מסויים, אין לנו אינטרס לפתח קשרים או לתחזק קשרים ישנים. הרבה פעמים אנחנו מבינים את הצורך בכך כשכבר מאוחר מדי.
"זה עניין של מוטיבציה. למה שתהיה לי מוטיבציה לחפש עבודה כשאני עובדת? אבל כשרואים שיש פיטורים אז אנשים נזכרים לעשות את זה. אני ממליצה להכניס זמן ביומן, רבע שעה, כדי לשאול מה שלום האנשים שאתם עובדים איתם. לשלוח הודעה לבוס הקודם, זה לא רק כדי למצוא עבודה אלא זה מועיל להרבה דברים בחיים", אומרת גליקמן.
את לא חושבת שיש בזה קצת אלמנט של זיוף בשמירה או יצירה של קשרים רק בשביל מציאת עבודה?
"אני חוקרת את הנושא כבר מעל עשור ואיך שאני רואה את זה, הקשרים חייבים להיות אותנטים ואסטרטגיים. אותנטי כי אם אתקשר למישהו סתם פתאום ואבקש ממנו עזרה במציאת עבודה זה ירגיש לא נוח ואסטרטגי כי לכולנו יש מטרות אישיות ומקצועיות. אנחנו כאן כדי לעזור אחד לשני. כולנו הגענו לעולם מתוך שיתוף פעולה ואם אני פונה לאנשים שהיה לי חיבור טוב וחיובי איתם ויצירתי לי ביומן זמן שאני משקיעה באנשים האלה, זה לא זיוף".
רובנו לא מרגישים בנוח לפנות לאנשים זרים, בטח שלא כדי לבקש עזרה, אבל גליקמן מציעה לחשוב איך הייתם מרגישים אם היו פונים אליכם. מה היה מתאים, איך הייתם רוצים שיפנו אליכם - כך תוכלו לזקק לעצמכם איך יהיה נוח לפנות לאחרים. "ככל שאנחנו מגיעים למעגלים רחוקים יותר כך אנו נחשפים להזדמנויות רבות יותר. אם יוצרים קשרים עם אנשים מגוונים שהם לא ברדאר שלנו - נגדיל את הסיכויים. העניין הוא שרוב האנשים לא מעדכנים אפילו את הסביבה הקרובה שלהם שהם מחפשים עבודה".
טיפ נוסף הוא לנצל את החגים, את ראש השנה למשל, כדי להגיד שנה טובה גם לאנשים שלא דיברתם איתם הרבה זמן. "אחד הדברים החשובים הוא לחזק ולשמר קשרים עם אנשים גם בלי אינטרס מאחורי זה. אני מסמנת לי קבוצה של עד 90 אנשים שחשוב לי לשמור איתם על קשר ופועלת לשם כך".
דרך נוספת ליצירת קשרים למטרת חיפוש עבודה היא לפנות לחברים ולבקש מהם להכיר לנו אנשים שיכולים לעזור במציאת עבודה. הבקשה צריכה להיות ממוקדת - ככל שתהיו יותר ספציפיים ותבקשו מכל אדם שאתם מכירים לסייע כך יגדלו הסיכויים להצלחה.
מה לגבי אנשים שהם ביישנים או מופנמים, כיצד הם יכולים ליצור קשרים שיסייעו להם בחיפוש עבודה?
"אנשים כאלה הם בדרך כלל טובים יותר באחד על אחד ולכן אני מציעה להם להסתכל על מאגר החברים ולראות אילו אנשים הם סופר-קונקטורס, לשבת איתם ולבקש את עזרתם", אומרת גליקמן.
אם אתם עובדים כרגע, אפשר ליצור ולחזק קשרים עם הקולגות שאיתם אתם עובדים לקראת היום שבו תצטרכו לחפש עבודה אחרת. "אנחנו לא יכולים לשמור על קשרים עם כל אדם שפגשנו אבל כן מומלץ לצאת להסתובב במסדרונות, אולי פעם בשבוע לשבת בחדר האוכל או במסעדה עם אנשים חדשים. יצירת קשרים מייעלת את העבודה וגם תורמת להרגשת השייכות ושביעות הרצון. בנוסף, חיפוש עבודה הוא תהליך מאוד בודד ודווקא פה קשרים יפתיעו אותנו לטובה כי אנחנו רואים כמה אנשים רוצים לעזור".
2. מיתוג רגשי
כולנו יודעים כבר שנים שיש חשיבות למיתוג אישי הן במקום העבודה והן ברשתות המקצועיות והחברתיות, אבל מיתוג אישי כבר לא מספיק. המיתוג צריך לעבור לפנייה לרגש, אומרת גלי הכרמלי, ממתגת מנהלות, מנהלת קהילת מנהלות מותג יהלום בפייסבוק.
"הדור הראשון של המיתוג האישי היה המיתוג הנבוך: לא ברור בדיוק על מה לכתוב העיקר שיהיה כתוב משהו - שרואים אותי ואני לא שקופה. אז ראינו המון שיתופים אישיים וגם 'עשיתי ככה וככה בעבודה', או אני באה מכנס וסדנא. היה עירוב של המקצועי - מה עשינו היום והנה הוכחה שעשיתי את זה - יחד עם סיפורים אישיים", היא אומרת. בשלוש השנים האחרונות המיתוג המקצועי תפס את הבמה - היו הרבה יותר שיתופים מקצועיים - מתודולוגיות, מאמרים שקראתי וכנסים שבהם השתתפתי, מהם מוציאים תקציר, שורות תחתונות - ומפרסמים.
הכניסה של כלי AI מאפשרת לכתוב תוכן מקצועי מאוד בקלות. "שואלים שאלה והוא נותן המון רעיונות ואת מפתחת בקלות את הרעיונות לכדי מאמר או פוסט שיש לו לוגיקה אבל אם את לא יודעת לעשות את הפרסונליזציה זה מאוד קל לזהות וזה יותר מזיק מאשר מועיל. מתחילים לראות מקיר לקיר פוסטים ופרסומים שקל לזהות שנכתבו על ידי AI, כותרת בינונית, וחמש נקודות על איזשהו רעיון".
אם בעבר כאשר הייתה נפתחת משרה מגייסות היו מפרסמות מודעה ומחכות לקורות החיים שיגיעו על מנת למצוא את המועמד או המועמדת הטובים ביותר לפי דרישות הניסיון, התפקיד ועוד, הרי שהיום מגייסות מתחילות בחיפוש בלינקדאין והצלבה עם תכונות או כישורים שאותן הן הגדירו עם הלקוח. "הן מתחילות אז לחתוך ועולה להן בסוף רשימה של 15 מנהלים ומנהלות רלוונטיים. חלק מהם מסכימים לדבר עם המגייסות - ושם אנחנו רוצים להיות. רוב התפקידים היום מאויישים על ידי פנייה של מנהלות אליך. לכן, האינטרס הוא להופיע ברשתות - פייסבוק ולינקדאין - כי השילוב ביניהם הוא בעצם חלון הראווה המקצועי שלך ומי שלא נמצאת שם לא קיימת. העניין של קורות חיים ולשלוח באופן יזום פשוט עבר מהעולם", אומרת הכרמלי.
כאן נכנס לתמונה המיתוג הרגשי. אם אנחנו כבר בלינקדאין ובפייסבוק המטרה היא להופיע בצורה המיטבית ולכן נדרש לפרוץ לרמה הבאה. השיתוף המקצועי פרופר שנשען על AI קל מדי לייצור. "זה בסדר לפרסם תוכן מקצועי אבל חייבים לייצר רגש - אימפקט אצל הקוראים".
יש שני סוגי משפיענים האחד הוא משפיען השראה - מישהו שממנו שואבים השראה בתחום שלכם והשני הוא משפיעני קריירה שהם אנשי מפתח בארגונים שאותם אנחנו רוצים להכיר למטרות חיפוש עבודה. "כדי להגיע אליהם בשלב הראשון אני מזהה את אותם משפיענים ומתחילה להגיב להם עוד לפני שאני מייצרת תוכן ויוצרת איתך קשר על ידי תגובות איכותיות", היא אומרת.
אחרי שיוצרים את הקשרים עם המשפיענים מתחילים להעלות תכנים ואז יש חשיבות ליצירת הקשר הרגשי. "המטרה היא ללכוד את הלב, לייצר עניין ולא לעצור את קריאת הפוסט אחרי השורה השלישית. לספר סיפור שמתקשר לעבר שלי, סיפור שיש בו משהו אמיתי שאני מביאה כי היום להיות טאלנט בארגון זה כבר לא מספיק - רוצים מולטי טאלנט: כזה שמעלה את ערך המותג של הארגון ומצד שני יוצר חוויה של שייכות בקרב העובדים. מגייסות מחפשות מנהלות ומנהלים שעובדים יסכימו לקטוף בשבילן את הירח. שיודעות ויודעים לעבוד גם במימד הלוגי וגם במימד הרגשי - זה מה שמחפשים היום".
3. הדבר הבא בקריירה - מתחיל בשיחה בחדר בו אתם לא נמצאים
הדבר הראשון שצריך לעשות בתהליך חיפוש העבודה הוא להיפטר מההגדרות הצרות של הזהות המקצועית לפי מה שהגדרנו בקורות החיים, לנסות להרחיב את הזהות ואת מה שאתם מחפשים: לדבר על אילו יכולות צברתם, מי צריך כאלה ואיך אותם אנשים קוראים לזה. "המפתח הוא ההבנה שהדבר הבא בקריירה שלך מתחיל בשיחה שמתרחשת בחדר בו את לא נמצאת. כדי שהשם שלך יעלה בחדר הזה את צריכה לדעת איך אותם אנשים מתארים את הדבר הזה שאת יודעת לעשות", אומרת כהן.
זה דורש להבין מהם הדברים שאתם יודעים לעשות ואיך אנשים אחרים קוראים לזה. בנוסף יעזור מאוד להבין מי צריך את הידע שלכם ואיפה עוד יש אפשרויות לעבוד או למצוא עבודה. "אחד מהכלים הכי חזקים הוא לנסות לזהות מי ישלם לך כסף ואז לדעת לדבר את השפה הזאת. את זה עושים דרך תהליך שבו אנשים מתארים את התשובה לשאלה 'מתי באים להתייעץ איתך כשזה לא התפקיד שלך?'. אנשים יודעים באופן אינטואטיבי וכשמתחילים להקשיב לזה הם יספרו במילים אחרות מהו הערך שאתם מביאים.
"אם יש עובדת שתמיד כשיש קונפליקט בצוות באים להתייעץ איתה היא עוזרת לי להבין את מקור הקונפליקט ואולי את הדרכים הכי נוחות לצאת ממנו סביר להניח שהיא גם מאוד נהנית מזה, זה יהפוך אותה למנהלת מאוד טובה ואז היא תוכל להגיד שהיא מאוד מתאימה לנהל צוותים או פעילויות עם פוטנציאל לקונפליקטים".
כהן נותנת דוגמה של פרקליטה אשר ניתחה מתי באים אליה, עם אילו תיקים. הסתבר שזה היה כשצריך להביא לשולחן המשא ומתן ניגודי אינטרסים לכדי איזשהו פתרון. היא ידעה להבין את האינטרסים של כל הצדדים ולייצר גישור אז תמיד קיבלה את המקרים האלה ותמיד עזרה לאחרים. היא מאוד התעניינה באיזורים הסביבתיים, ירוקים ושם תמיד יש גורמים עם ניגודי אינטרסים שבסופו של דבר מנסים לייצר משהו שכולם מסכימים עליו. כך היא דייקה את הזהות המקצועית שלה ואת מה שהיא מחפשת.
"הזהות המקצועית הרחבה יכולה לתת לגיטימציה לפעמים לעזוב את העיסוק וגם המון ביטחון לחקור את האפשרויות. אותה פרקליטה למשל יכלה להגדיר שהיא רוצה להיות מנהלת ממש טובה בפרויקטים עם מלא קונפליקטים בתוכם. נפתחות המון אפשרויות", אומרת כהן.
"בסופו של דבר יש היום לכל אחד, בגלל שהעולם דורש כל כך הרבה יכולות, ויש כל כך הרבה סוגים של עיסוקים החתכים בין מקצועות ועיסוקים הם הרבה יותר רכים ודינאמיים. אם לפני שלושים שנה גייסתי מהנדס שהיה יושב בפינה חשוכה מול המחשב כל היום ואם איש שיווק היה נחשב איש של מילים אז היום ההגדרות הצרות האלה כבר לא תקפות", היא אומרת.
4. דיוק המשרה הבאה באמצעות ChatGPT
נקודת הפתיחה לתהליך של חיפוש עבודה היא לשאול את עצמכם מהי משרת החלומות - איפה אתם רואים את עצמכם בעוד שלוש או חמש שנים. "הדיוק הזה נעשה באמצעות ההישגים, דברים שאתם באמת טובים בהם, הרצונות שלכם והחיבור בין הרצונות וההישגים. ברגע שעשיתם את זה הדרך לשם היא הרבה יותר קלה", אומרת יפעל טל, מנהלת בכירה בבנק הפועלים ויועצת לפיתוח קריירה. "אחר כך עושים מיתוג, עושים נטוורקינג, אבל הדבר הכי חשוב הוא להבין מה זה".
זה שאנשים רוצים לעשות משהו זה לא אומר שהשוק מאפשר להם, מה עם המציאות?
"זה לא משהו שמנותק מהמציאות. זה בעצם מבוסס על מה שעשיתם בעבר. למשל, הייתה לי מישהי שהיא רוצה להיות מנטורית אבל בינתיים היא ממשיכה לעשות את מה שהיא עושה ובמקביל היא מפתחת את הדבר הבא. רוב האנשים לא מעוניינים לעשות שינוי של 180 מעלות, הם בדרך כלל רוצים להתקדם במסגרת התפקיד כאשר כל הידע והניסיון ומה שעשית במשך החיים מקדם אותך לדבר הזה", היא אומרת.
אחרי שמוצאים מהם הדברים הבאים של אותו אדם - ושזה לא משהו לגמרי מנותק מההישגים והמציאות - אפשר להיעזר בבינה מלאכותית יוצרת על מנת לעשות 'סיעור מוחות' ודיוק של התפקידים האופציונליים. "הצ'אט לרוב מחזק את מה שאנחנו כבר חושבים לגבי מה הדבר הבא. מכניסים לשם את הדברים שאדם אוהב, שהוא טוב בהם, ההישגים וכל הדאטה ואז שואלים את הצ'אט מה התפקיד הבא שכדאי לו למצוא והוא פשוט נותן. "לא חייבים לקחת את זה כתורה מסיני אבל זה נותן רעיונות ומחזק את הדברים שחשבנו עליהם ביחד. הצ'אט גם מסביר למה התפקידים שהוא הציע נכונים לאותו אדם".
לאחר ההגדרה הזו אפשר להשתמש באותו דיוק כדי לנסח את הטייטל בלינקדאין וגם ליצור גבולות גזרה. בטייטל מגדירים מי אתם ומה המומחיות שלכם. "כאשר יודעים מהו התפקיד אליו מכוונים - הדרך לשם קלה הרבה יותר", אומרת טל.