ניהול מזומנים בעולם הפכפך: כלים מעשיים לניהול סיכוני מטבע
ניהול מזומנים בעולם הפכפך: כלים מעשיים לניהול סיכוני מטבע
במהלך השנתיים האחרונות, סדרת אירועים גלובליים, כמו מלחמת רוסיה-אוקראינה, המתחים בין ארה"ב לסין והמלחמה במזרח התיכון גרמו לתנודות חריפות בשוק המטבעות העולמי.
כדי לסבר את האוזן, במהלך תקופה של פחות משנתיים, שער הדולר מול השקל, הגיע מנקודת מינימום של 3.38 בינואר 2023, לנקודת שיא של 4.08 באוקטובר 2023, ובמהלך אוקטובר 2024 נסחר סביב 3.7.
סגירת סטראטאפים במהלך 2023-2024 נובעת במידה רבה משילוב של אתגריים עסקיים בעידן שבו התנאים הכלכליים הפכו לשבריריים. ככלל, מתמודדים סטארטאפים עם אתגרים כמו מציאת התאמה בין מוצר לשוק. מעל ל- 55% מהסטארטאפים יסגרו כי המוצר או השירות שלהם אינם עונים על צורך ממשי. אתגר משמעותי נוסף הוא מתי להאיץ את הרחבת הפעילות העסקית. לפי מחקר שנערך על ידי בית הספר למנהל עסקים של הרווארד מ- 2024, הרחבה עסקית מוקדמת (premature scaling), לפני שהמוצר מבוסס מספיק ותזרימי המזומנים יציבים, מגדילה את הסיכון לכישלון ב- 20% עד 40%.
אתגרים עסקיים אלו מועצמים בתקופות של אי-ודאות כלכלית ותנודתיות בשווקי המטבעות. במיוחד עבור סטארטאפים וחברות צמיחה, הנסמכים לרוב על גיוסים דולריים והכנסות במטבעות זרים, כאשר נתח נכבד מהוצאותיהם הינו בשקלים. במקרים כאלה, ההנהלה צריכה לשמור על המזומנים ולהבטיח חודשי פעילות (runway) בטרם יצטרכו לגייס השקעה נוספת.
אסטרטגיות גידור בסיסיות לסטארטאפים
ראשית, חשוב להבין שמטרת גידור מטבע אינה הימנעות מסיכון, אלא ניהול הסיכון. עבור סטארטאפים בתחילת דרכם (סבבי הגיוס Seed - B), הדגש הוא על פשטות וגמישות. נדרש מהיזמים להתמקד בפיתוח המוצר ועסקי החברה, ולא בניהול אסטרטגיות גידור מורכבות. אסטרטגיות מומלצות יכללו:
● קיבוע שער החליפין על ידי המרה של מזומנים לשנת פעילות מלאה בהתאם לתקציב המתוכנן והמטבעות שיידרשו להוצאות.
● גידור טבעי: סנכרון בין הכנסות להוצאות באותו מטבע, למשל, על ידי התאמת תנאי התשלום מלקוחות לתנאי התשלום לספקים.
● ניהול פקדונות בשכבות, כלומר למשכי זמן שונים, כדי למקסם את הריבית הצפויה במקביל לשמירה על הנזילות הדרושה. הריבית מסייעת בגידור הסיכון ושמירה על הערך. אפקטיביות אסטרטגיה זו מתבטלת בתקופות של אינפלציה גבוהה במקביל לריבית נמוכה.
אסטרטגיות גידור מתקדמות לסטארטאפים בשלב ה- Growth
בשלב ה-Growth (מסבב C-D ואילך), גדלה חשיפת המטבע עם הגידול בהוצאות ובהכנסות ממגוון של מטבעות, ועמה הצורך בכלי גידור מתקדמים, כמו:
● חוזים עתידיים על שערי מטבע: יעילים כאשר הסכומים והתאריכים של תקבולים והוצאות צפויים בוודאות גבוהה. לדוגמא, חברת יצוא מצפה לתשלום בדולר בעוד 3 חודשים. כדי לגדר כנגד ירידת ערך מול השקל, תרכוש החברה חוזה עתידי למכירת הדולרים במחיר קבוע מראש בתאריך היעד, ללא תלות בשער החליפין בזמן קבלת התשלום.
כך עשתה SpaceX, לאחר שגייסה 750 מיליון דולר בינואר 2023. החברה רכשה חוזים עתידיים על בסיס ההוצאות הצפויות לפעילותה באירופה ואסיה, כדי להגן על ערך ההון שגויס מפני תנודות בשערי האירו והמטבעות האסייתיים.
● אופציות על שערי מטבע: מתאימות בדרך כלל בתקופות של תנודתיות רבה או כשנדרשת גמישות וקיימת טולרנטיות למימוש הפוזיציה בטווח של שערי מטבע, שכן הן מקנות את הזכות (ולא החובה) לממש בשער מסוים. לדוגמא, חברה המצפה לתשלום באירו בעוד חודש, רוכשת אופציית Put, שתאפשר לה למכור את האירו במחיר קבוע מראש אם שערו ירד מתחת לרמה מסוימת, ובכך תגביל הפסד פוטנציאלי. שלא כמו חוזה עתידי סטנדרטי, אופציות כוללות תשלום פרמייה כבר בכניסה לפוזיציה.
חברת Apple למשל, דיווחה על שימוש באופציות כדי לשמר את ערך הכנסותיה באירו ובפאונד מול הדולר. הכנסות החברה בשנת 2023 היו 383 מיליארד דולר, מתוכן 59% יוצרו מחוץ לצפון אמריקה והתקבלו בעיקר במטבעות זרים.
חשוב לזכור, שהשימוש באסטרטגיות גידור מתקדמות דורש ידע וניהול שוטף של פוזיציות.
הסביבה הכלכלית הגלובלית כיום מאופיינת בתנודתיות גבוהה, ולכך השפעה ישירה על הפעילות העסקית של חברות גלובליות. גידור מטבע הוא לא רק אסטרטגיה פיננסית, זהו כלי קריטי לייצוב הפעילות העסקית בזמנים של אי-ודאות. לפיכך, חשוב ליישם תהליכים להערכת השפעת השינוי בשערי חליפין על תזרימי המזומנים. לכך משנה תוקף עבור סטארטאפים וחברות צמיחה, המתבססים על גיוס כספים בטרם הגיעו לרווחיות. אין הכוונה שעל החברה להקים חדר מסחר עצמאי וליישם אסטרטגיות מורכבות. ישנן אסטרטגיות בסיסיות איתן ניתן וחשוב להתחיל. זהו שריר שצריך לפתח ככל שהחברה צומחת.
ג'ים רוג'רס, מהמשקיעים המצליחים בהיסטוריה בתחום המטבעות, אמר שהדבר החשוב למשקיע הוא היכולת לזהות את הסיכונים האפשריים ולהתגונן מפניהם. ניהול סיכוני מטבע הוא חלק מהותי מאסטרטגיית הצמיחה של חברות גלובליות, ואלו שלא ישכילו לנהל את סיכוני המטבע, ייתכן וימצאו את עצמן מחוץ למשחק.
ניר דוניצה הוא CFO בחברת הסייבר סיינט (Cynet)