סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
אמנון שעשוע עם שבב הליידאר החדש
אמנון שעשוע (צילום: מובילאיי יח"צ)

ניתוח
מעבדת האכזבות של אמנון שעשוע

שלושה מהמיזמים של שעשוע לא עומדים בציפיות: מניית מובילאיי צללה, הבנק וואן זירו ספג הפסדים כבדים מבלי לגייס המוני לקוחות, ואורקם נאלצה לנטוש את המוצר המרכזי שלה. ההסבר אולי טמון בשאננות וביהירות המדבקות של שעשוע 

אמנון שעשוע נחשב לאחד הגאונים הטכנולוגיים בדורנו. כשהוא מדבר, כולם מקשיבים. ככה זה עם הפרופסור שהיה מהראשונים והחדשניים ביותר בעולם בתחומי ראיית המכונה והבינה המלאכותית. שעשוע התפרסם בכל העולם כחלוץ בתחום הרכב האוטונומי לאחר שהקים את מובילאיי עוד ב-1999. חזון הרכב האוטונומי אמנם עוד לא לגמרי התממש, לפחות לא במהירות שציפו השחקנים המרכזיים בו, ובהם גם שעשוע, אך הוא מינף את ההתחלה החזקה במובילאיי להקמת שורה של מיזמים נוספים לאורך השנים. הוא גם שם את ישראל על המפה, יצר תעשיית רכב אוטונומי ובנה כוח אדם איכותי בתחום הבינה המלאכותית יחד עם המיזמים הנוספים של שעשוע.
מעבדת המיזמים המשוגעים של שעשוע הנפיקה אחרי מובילאיי גם את אורקם, שהייתה אמורה לאפשר לעיוורים לקרוא; את הבנק הדיגיטלי וואן זירו שמטרתו המוצהרת, כפי שהגדיר זאת בעבר שעשוע עצמו, היא לאפשר לכל אחד לקבל שירות בנקאי כמו שמקבלים אנשי האלפיון העליון; את AI21 שמשחקת במגרש של OpenAI ואנתרופיק; ובאחרונה נוצר פרויקט עתידני נוסף - מנטי, רובוט שיעשה במקומנו את עבודות הבית. שעשוע מעורב ברמה זו או אחרת בכל המיזמים שלו, אלא שבשנה האחרונה, דווקא אלה שכבר יצאו מזמן ממעבדת הפיתוח ואמורים להיות הסוסים הדוהרים מבחינה עסקית, מגמגמים ומתקשים. השנה האחרונה הפכה לשנה הגרועה ביותר ברמה העסקית עבור שלוש חברות של שעשוע - אורקם, מובילאיי וגם הבנק הדיגיטלי וואן זירו שסוחב הפסד ענק מ-2023.

כישלונות מפתיעים

הדרמה הגדולה ביותר מתחוללת במובילאיי, שירדה בשבוע האחרון אל מתחת לשווי שבו נמכרה לאינטל ב-2017 וגם מתחת לשווי שבו הונפקה מחדש לפני שנתיים. לאחר ביטול עסקת וויז-גוגל, זו עדיין נושאת בכתר האקזיט הישראלי הגדול ביותר לאחר שנמכרה ב-15 מיליארד דולר. מניית מובילאיי צללה ב-65% מתחילת השנה לאחר שהורידה מספר פעמים את התחזיות. הפעם האחרונה הייתה לפני שבוע, כאשר החברה שמוכרת היום בעיקר מערכות שהופכות את הרכב לכמעט אוטונומי הסבירה כי שוק הרכב הסיני מאתגר אותה הן בהאטה והן בתנודתיות שלו. על רקע זה הורידה מובילאיי פעם נוספת את התחזית, כאשר כעת היא צופה הכנסות שנתיות של 1.6–1.7 מיליארד דולר ב-2024, וזאת לעומת התחזית המקורית של 2.6–2.9 מיליארד דולר. המשקיעים בוול סטריט מתקשים לסלוח על הורדת תחזיות נוספת ומענישים את שעשוע, שמשמש כמנכ"ל של מובילאיי, על כשל בניהול ציפיות.
אכזבה נוספת היא אורקם, והיא מפתיעה במיוחד לאור העובדה ששעשוע, אחד המוחות הגדולים בעולם בתחום ה-AI, לא זיהה בזמן את האיום הגדול שההתפתחות בתחום מהווה עבור הפעילות המרכזית של החברה. הטכנולוגיה של אורקם נחשבה למדהימה לאורך שנים וזכתה לתשומת לב עולמית רבה ושגרירים כמו הכדורגלן הנודע מסי שקידמו אותה, אך במישור העסקי המיזם לא התרומם ובשיאו הגיע למכירות של 50 מיליון דולר בלבד. באורקם החלו לחלום על הנפקה, אך ככל שהפיתוחים בתחום התקדמו והפכו למבוססי תוכנה בלבד, המוצר המסורבל יחסית שלה, שכולל משקפיים ומצלמה מיוחדת, הפך לאטרקטיבי פחות והחל לאבד גובה עד שלפני שבוע וחצי הודיעה אורקם על סגירת הפעילות. בכך אורקם, שבשיא העסיקה יותר מ-400 עובדים, נותרה היום עם כמה עשרות בודדות בלבד וחזרה להיות שוב סטארט-אפ בתחילת הדרך כשהיא משנה כיוון לעזרי שמיעה. החברה עבדה על הפיתוח הזה בשלוש השנים האחרונות, כך שהיא לא מתחילה מאפס, אלא עם מוצר שכמעט ומוכן לשיווק, אך עדיין לא מייצר הכנסות.
הבנק הדיגיטלי וואן זירו יצא לדרך גם הוא עם הבטחת AI גדולה שתאפשר לבנק החדש לתת ללקוחותיו שירות ברמה גבוהה ומותאמת אישית הרבה יותר מהבנק הרגיל, אך באמצעות בסיס עובדים מצומצם מאוד. בינתיים זה לא עובד. הבנק חשף בתחילת השנה, שעד סוף 2023 הפסיד 620 מיליון שקל, כשני שליש מהכסף שגייס עד כה. עם ההשקעה האדירה, רובה אמנם בפיתוח טכנולוגיה, אך חלקה גם בפרסום ושיווק אגרסיבי, הוא הצליח לגייס רק 100 אלף לקוחות, מתוכם 70 אלף פעילים. מדובר במספרים נמוכים הרבה יותר מהציפיות וכאלה שלא משנים במאומה את שוק הבנקאות הישראלי המנומנם ונטול התחרות. בניגוד למובילאיי ואורקם, כאן חלק מהסיבות עדיין אפשר לתלות במחלות ילדות ובהשקעות הענק שעדיין נדרשות כדי להתחרות באמת בבנקים עם מגוון המוצרים שהם נותנים, ולא רק עם פיקדונות בריבית אטרקטיבית ותיק ניירות ערך, שעדיין לא מאפשר מסחר בכל המגוון הקיים.

נקודות התקווה החדשות

לשעשוע יש עוד שני סטארט-אפים שממשיכים להנות מהילת ההבטחה שמאפיינת את כל המיזמים שלו בשלבים המוקדמים יחסית. הראשון והמוכר ביותר הוא AI21 שכבר הפך לחד קרן לאחר שגייס לפי שווי של 1.4 מיליארד דולר בסוף 2023. השני והקטן הרבה יותר הוא מנטי (Mentee) ששוקד על פיתוח רובוט דמוי אדם שיקבל פקודות קוליות ויבצע משימות שונות כמו עבודות בית. ל-AI21 יש פוטנציאל להפוך להצלחה גדולה, שכן היא מתחרה בחזית הטכנולוגיה בשמות מוכרים כמו OpenAI, אנתרופיק ומיסטרל, עם מודל שפה משלה שמיועד ליישומי בינה מלאכותית גנרטיבית, אלא שבינתיים קצב הגיוסים ועליית השווי של החברה הישראלית נותר מאחור לעומת "מירוץ החימוש" בארה״ב.

מה ההסבר לרצף האכזבות של שעשוע? כמו תמיד אין הסבר אחד, אלא שורה של נקודות שמייצרות את הקו שמפריד בין החזון למציאות. שעשוע עצמו לא יכול להתפצל לחמישה אנשים והוא מנהל באופן פעיל רק את מובילאיי, לה הוא מקדיש את מרבית זמנו. את החברות האחרות מנהלים או מנכ"לים שכירים, כמו במקרה של וואן זירו ואורקם, או יזמים שהיו שותפים של שעשוע להקמה, כמו במקרה של AI21 ומנטי. הרעיונות של שעשוע תמיד מסעירים, אך לעתים הם נופלים בשלב הביצוע, לעתים בשל אי זיהוי של מודל עסקי נכון ולפעמים גם בגלל התלהבות יתר מטכנולוגיה. שעשוע תמיד יכול להדביק את הנוכחים בהתלהבות זו, גם מבלי שיש לטכנולוגיה היתכנות עסקית משמעותית.
יש גם מי שמציע הסבר חלופי ומפתיע למדי - דווקא עצם נוכחותו ומעורבותו של שעשוע גורמת למעין שאננות בחברות שהוא מעורב בהן. הגב הפיננסי שהוא עצמו יכול לספק לסטארט-אפ, כאחד האנשים האמידים והנזילים בישראל, ועם השם העולמי שלו שיכול להביא משקיעים מן השורה הראשונה, מתבררים כחסרון. ההנחה, גם אם לא תמיד מבוססת, שתמיד אפשר יהיה לקבל הזרמת הון נוספת, גורמת אולי ליותר התנסויות והרפתקאות ופחות לחץ לביצוע ועמידה ביעדים.
אסור לשכוח גם שכל החברות של שעשוע הן מצד אחד חברות דיפ-טק, כלומר מבוססות כולן על טכנולוגיה עמוקה שדורשת השקעה של משאבים גדולים מהרגיל; ומצד שני, החברות שלו פונות לצרכן הקצה (פרט למובילאיי, שמוצריה נמכרים לתעשיית יצרני הרכב) ולא לשוק העסקי. אלה שתי תכונות שלא מאפיינות לרוב את ההייטק הישראלי, שמתמקד בתוכנות שמיועדות לארגונים, לעתים קרובות לסטארט-אפים כמו הן עצמן. פיתוח טכנולוגיות עמוקות ופנייה לצרכן הסופי הופכים את המשימה של הצלחה כלכלית למורכבת במיוחד ואיטית מאוד.

כבר לא שחקן יחיד

יש מכנה משותף נוסף לכל החברות של שעשוע וקשור לשני המאפיינים האחרונים שהוזכרו - יהירות היא חלק מה-DNA שלהן, לא באג אלא פיצ'ר. החברות ששעשוע שותף להקמתן תמיד יהיו הכי חדשניות והכי מהפכניות והכי מבטיחות בזכות הטכנולוגיה שלהן ובזכות מי שעומד מאחוריהן. מי שמכיר את שעשוע יאמר שיש לכך קווי דמיון גם לאופיו של היזם עצמו. אבל אם ליהירות של שעשוע יש בסיס עובדתי מוכח, החברות שלו הן סטארט-אפים שטועים לחשוב לעתים שכבר כבשו את העולם.
שלוש מתוך חמש החברות של שעשוע נמצאות כרגע בנקודה לא פשוטה במהלך העסקים, אבל לא כזה שלא ניתן לצאת ממנה בשלום. מובילאיי צריכה ללמוד לנהל את ציפיות המשקיעים. אי אפשר להאשים בכל פעם את הסינים בתנודתיות, כי הרי אין חברה עסקית שלא פועלת בחוסר ודאות ולא נלחמת על כל לקוח. הבנק הדיגיטלי וואן זירו צריך להחליט מה הוא רוצה להיות ולהתנהג בהתאם. כרגע הוא מצד אחד מכוון לכאורה ללקוחות המתוחכמים והאמידים יותר, אך עדיין לא מסוגל לספק להם את כל השירותים שהם זקוקים להם. אי אפשר לבסס בנקאות רק על ריבית על פיקדונות, שהרי דווקא הלקוחות האסטרטגיים יותר עבור הבנקים המסורתיים פטורים ממילא ממרבית העמלות וגם מקבלים ריביות גבוהות יותר, מה שהופך את החבילות של וואן זירו למשתלמות פחות. אורקם בשלב זה היא סימן השאלה הגדול מכולם, כחברה שמתחילה כמעט מחדש, אך מצד שני זה גם מפחית ממנה את הלחץ במידה רבה.
אבל השאלה הגדולה באמת לגבי כל החברות של שעשוע היא האם המעבדה שלו תחזיק מעמד ותצליח להפוך להצלחה עסקית כאשר לפתע הסתערו על התחום שלה כל חברות הביג טק, החל מגוגל ועד אנבידיה. החזון העתידני שאפשר היה לפתח בשקט יחסי עד לא מזמן הפך למגרש המשחקים המרכזי של העולם שכל הזרקורים מופנים אליו וכולם רוצים נתח ממנו. השאלה הזאת עדיין נותרה פתוחה.