העלתה מחירים בעזרת אלגוריתם סודי: התביעה של ה-FTC נגד אמזון
העלתה מחירים בעזרת אלגוריתם סודי: התביעה של ה-FTC נגד אמזון
על פי מסמכי התביעה שהגישה נציבות הסחר בארה"ב, הפרויקט שאותו הפעילה ענקית הטכנולוגיה נקרא "נסי" והוא סייע לה להגדיל רווחים באופן משמעותי. בין השאר, הוא שימש אותה כדי למנוע ממוכרים למכור מוצרים במחיר נמוך יותר בפלטפורמות אחרות
כתב תביעה מאשים את אמזון בשימוש באלגוריתם סודי להעלאת מחירים על הפלטפורמה שלה במטרה לדחוק במתחרים להעלות גם כן מחירים ולהגדיל את שולי הרווח שלה. ממסמכי התביעה של נציבות הסחר בארה"ב, ה-FTC, שהגיעו לידי הוול סטריט ג'ורנל עולה כי הפרויקט שאותו הובילה אמזון וכונה "פרויקט נסי" (Nessie) אינו בשימוש יותר, אבל הוא סייע לענקית הקמעונאות המקוונת להגדיל את רווחיה בכך שדחף לעליות מחירים על פני פלטפורמות מרובות באופן לא טבעי.
ב-FTC מעריכים כי אמזון ייצרה לעצמה בשיטה זו רווחים עודפים מהכנסות של כמיליארד דולר. החברה אף השתמשה בנסי כדי לקדם מכירות באתר. כך למשל האלגוריתם היה מזהה מחיר נמוך אצל המתחרות והיה מתאים עצמו אליו, ונשאר נמוך גם אחרי שהמכירה המוזלת אצל המתחרה הייתה מסתיימת. הפרויקט מראה, כך לפי תביעת ההגבלים העסקיים, כי לכוחה המונופולי של אמזון היו השפעות על העלאות מחירים לכל משקי הבית האמריקאים.
חלקים נרחבים מהתביעה שהגישה ה-FTC בראשותה של לינה קהאן נותרו חסויים לבקשת אמזון. לאור גילויים אלה קראו שוב ברשות הממשלתית לשחרר את החומרים לציבור. "אנחנו קוראים שוב לאמזון לפעול במהירות כדי להסיר את הצנזור ולאפשר לציבור האמריקאי לראות את מלוא ההיקף של מה שאנו טוענים, שהם פעלו בפרקטיקות מונופוליסטיות בלתי חוקיות".
לתביעה שהגישה ה-FTC לאחרונה נגד אמזון הצטרפו 17 מדינות ברחבי ארצות הברית. התביעה טוענת כי החברה משתמשת במעמדה הדומיננטי המונופוליסטי כדי לדכא תחרות וכוללת בין השאר את הבקשה מבית המשפט למנוע מאמזון להמשיך לעסוק בפרקטיקות מסוימות ובמקביל לחייב אותה לבצע שינויים מבניים בעסקיה, לרבות מכירת חלקים ממנו.
בתביעה שתי טענות עיקריות הנוגעות להיבטים בשיטות העבודה של אמזון. ראשית, החברה לכאורה מונעת מהמוכרים להציע מחירים נמוכים יותר באתרי מסחר אחרים. לפי ה-FTC אמזון נוהגת להעניש מוכרים שעושים זאת באמצעות הטמנת המוצרים שלהם עמוק בתוך הפלטפורמה, והסרת כפתורי "קנה עכשיו" שמקשים על הצרכנים להשלים את הרכישה.
שנית, אמזון מאלצת מוכרים שמעוניינים לרשום את המוצרים שלהם במסגרת תוכנית המשלוחים אמזון פריים, שכוללת כ-200 מיליון משתמשים, להשתמש בשירותי האחסנה והמשלוח שלה. כלומר, היא מתנה גישה לצרכנים פוטנציאליים בשירות אחד, עם חובה להשתמש בשירות אחר. לטענת ה-FTC דבר זה מונע מצמיחה של שירותי משלוחים.
אמזון הכחישה את כל האשמות במהירות. "אם ה-FTC יקבל את רצונו, התוצאה תהיה פחות מוצרים לבחירה, מחירים גבוהים יותר, משלוחים איטיים יותר לצרכנים ואפשרויות מופחתות לעסקים קטנים", הודיעו וכינו את התביעה "שגויה על פי העובדות והחוק".
"ההאשמות של ה-FTC מאפיינות בצורה לא נכונה את הכלי הזה", אמר דובר אמזון. "פרויקט נסי היה פרויקט עם מטרה פשוטה - לנסות למנוע מהתאמת המחירים שלנו להוביל לתוצאות חריגות שבהן המחירים הפכו כל כך נמוכים שהם לא היו ברי קיימא. הפרויקט רץ במשך כמה שנים על תת-קבוצה של מוצרים, אבל לא עבד כמתוכנן, אז ביטלנו אותו לפני מספר שנים".