סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
פרופ' אמנון שעשוע מובילאיי ינואר 2024
מייסד ומנכ"ל מובילאיי אמנון שעשוע. תחזית המכירות ירדה במיליארד דולר (צילום: Bridget Bennett/Bloomberg)

הצרות של שעשוע: מובילאיי סוגרת חטיבת חיישנים, וואן זירו מפטר

שתי ספינות הדגל של המשקיע אמנון שעשוע מבצעות תיקונים כואבים • במובילאיי סוגרים את חטיבת הליידאר שהפכה ללא משתלמת לאור השיפורים הטכנולוגיים, מה שיוביל לפיטורי 100 עובדי החטיבה • בבנק הדיגיטלי וואן זירו, שממשיך להיות הפסדי, יקפיאו את המיזם עם ג'נרלי באיטליה ויפטרו 23 עובדים 

מובילאיי סוגרת את פעילות פיתוח חיישני הליידאר שמעסיקה 100 עובדים. במובילאיי, שעוסקת בפיתוח רכב אוטונומי, ינסו למצוא משרות בתוך החברה לחלק מהעובדים, אך ההערכה היא שרובם יאלצו לעזוב. עבור מובילאיי מדובר יהיה בחסכון משמעותי בעלויות, משום שהוצאות הפיתוח של החטיבה היו אמורות להגיע ל־60 מיליון דולר בשנה, וזאת ללא הכנסות כלל.
ליידאר הוא חיישן מתקדם שנמנה עם רכיבי כלי רכב אוטונומי, אלא שעד היום מובילאיי עוד לא השלימה את הפיתוח הפנימי ומשתמש בחיישנים של אינוויז הישראלית. זו נסחרת היום בשווי של 88 מיליון דולר בלבד, כך למעשה למובילאיי עדיף לרכוש את אינוויז במקום להמשיך לממן פיתוח פנימי שכבר שאב יותר מ־100 מיליון דולר לאורך השנים.

"רכיב לא חיוני"

עולם הליידארים נחשב לאחד התחומים המבטיחים עד לפני כמה שנים, אך באחרונה מחירי החיישנים האלה הוזלו משמעותית מצד אחד ומצד שני התקדמות שחלה בתחומי ה־AI מעלה את שאלת נחיצותם. כבר לפני כחמש שנים אלון מאסק הכריז כי מדובר ברכיב שאינו חיוני כלל ברכב אוטונומי וקיים רק כדי להבטיח יתירות.
במובילאיי מציינים כך: "כחלק מהבחינה השוטפת של מפת הדרכים הטכנולוגית של החברה לטווח הארוך, אנו סבורים כי הדור הבא של ליידאר FMCW הינו פחות חיוני למפת הדרכים של מערכות ה־eyes-off של החברה.


"הערכה זו מבוססת על מגוון נתונים, כולל התקדמות משמעותית ב־EyeQ6 המבוסס על תפיסת ראייה ממוחשבת, בהירות טובה יותר לגבי רמת הביצועים של טכנולוגיית רדאר הדימות (imaging radar) המפותח בחברה, והמשך ירידה, טובה מהצפוי, בעלויות יחידות ליידאר time-of-flight של ספקים חיצוניים". מובילאיי תמשיך בפיתוח הפנימי של הרדאר שיגיע לייצור בשנה הבאה ונמצא בעדיפות אסטרטגית מבחינתה.
מדובר בצמצום משמעותי נוסף מתחילת השנה כחלק ממאמצי החברה להקטין את ההוצאות. בתחילת השנה היא סגרה את הפעילות הוותיקה שממנה החלה את דרכה: מערכות התראה לנהגים מפני סטיה מנתיב או התקרבות לרכב אחר. כחלק ממהלך זה היא נפרדה מ־130 עובדים, 90 מתוכם בישראל. כעת ירד מספר העובדים לכ־3,500 עובדים, אם כי באתר החברה יש עדיין משרות פתוחות רבות. בסמוך להחלטת הסגירה של הפעילות הוותיקה במרץ, הודיע על עזיבתו גם ניר ארז, מייסד ומנכ"ל מוביט שנרכשה על ידי מובילאיי במיליארד דולר ב־2020.
מובילאיי סובלת מהאטה מאז סוף 2023 ובסוף השבוע האחרון ירדה לראשונה מתחת לשווי של 10 מיליארד דולר. זאת לאחר שנפוצו הערכות כי אינטל, שעדיין מחזיקה ב־88% ממניותיה, עומדת למכור אותן כדי להתגבר על קשיי הנזילות שלה. על רקע הירידה החדה בהכנסות שכבר תורגמה למספר הפחתות בתחזית המכירות השנתית כך שהיא עומדת היום על כ־1.6–1.8 מיליארד דולר, מיליארד דולר פחות מהצפי המקורי, מובילאיי רושמת הפסד תפעולי משמעותי שהתקרב ל־100 מיליון דולר ברבעון האחרון.

הבנק הדיגיטלי יחכה

חברת ג'נרלי האיטלקית הקפיאה את המיזם המשותף עם וואן זירו הישראלי להקמת בנק דיגיטלי באיטליה. במכתב לעובדים מדגישים בוואן זירו כי מדובר בהשהייה בלבד עד לרגיעה והתייצבות המצב הביטחוני.
אולם לפי הערכות יש סיכוי קלוש שבסופו של דבר המיזם ייצא לפועל. בוואן זירו מציינים כי הקפאת המיזם נובעת מהשלכות המלחמה, ובעיקר מהקושי שקיים לבנק ישראלי לקבל היום רשיון בנקאי בחו"ל, זאת בעקבות העלייה ברמת הסיכון של ישראל. בכוונת הבנק הדיגיטלי לחדש את המיזם לאחר שיפור במצב הביטחוני, שיקטין את הסיכון של ישראל. אלא שגם הסכם להפסקת אש זמנית לא נראה באופק, לא כל שכן שינוי מהותי לטווח ארוך בזירה זו.
מחברת ג'נרלי לא נמסרה תגובה.
בנוסף על אף הצמיחה בפעילות, וואן זירו עדיין הפסדי, ולכן ייצא הבנק במהלכי קיצוצים במסגרתו יפוטרו 23 עובדים המהווים 6.5% ממצבת כוח האדם הכוללת כ־350 עובדים. הפיטורים יהיו מחטיבות שונות למעט חטיבת השירות.
וואן זירו הודיע בתחילת השנה על כוונה להתרחב לחו"ל ביחד עם בנק ג'נרלי האיטלקי. ג'נרלי הוא הבנק הפרטי השלישי בגודלו באיטליה. הוא משתייך לקבוצת ג'נרלי, שהיתה בעבר הבעלים של חברת הביטוח מגדל עד אשר מכרה אותו לשלמה אליהו בשנת 2012. בין הצדדים נחתם הסכם הבנות לפיו יוקם בנק דיגיטלי באיטליה, על בסיס התשתית הטכנולוגית של וואן זירו.
לפי התוכנית המקורית, המיזם המשותף היה אמור לגייס יותר מ־100 עובדים, בעיקר אנשי פיתוח ובנקאות באיטליה. ההשקעה הראשונית בו אמורה היתה לעמוד על 50-40 מיליון דולר, בהזרמה משותפת של וואן זירו וג'נרלי. ההקמה היתה צפויה להתחיל באמצע 2024 ולהימשך כשנה.
מנכ"ל וואן זירו גל בר דעה הסביר במכתב לעובדים את ההחלטה. "לפני המלחמה התחלנו להניע את ההתרחבות המתוכננת של הבנק לחו״ל. זאת כחלק מהתוכנית העסקית שהתווינו כבר מהיום הראשון, במסגרתה השקענו בפיתוח טכנולוגיה שנועדה לשרת התרחבות גלובלית... בחרנו באיטליה כמדינה ראשונה להשיק פעילות חדשה וחברנו לשותפים בינלאומיים בעלי שם. התוכנית הזו בעינה עומדת, אך כפי שכבר שיקפנו לכם, המלחמה וחוסר הוודאות הכרוכים בה הביאו להשהיית התקדמות ההקמה עד לרגיעה. המיקוד שלנו הוא בהמשך צמיחת הבנק בישראל והגעה לרווחיות".
ההסבר של מנכ"ל וואן זירו מתעלם מהעובדה שהבנק הודיע על הקמת המיזם בתחילת ינואר 2024, כאשר ישראל כבר היתה בעיצומה של המלחמה.
במסגרת היציאה המתוכננת לחו"ל, בוואן זירו תכננו גם שינוי ארגוני, שכלל הפרדה מבנית בין הבנק הישראלי לחברה הטכנולוגית שתפתח את המוצר באיטליה ותנהל את המשך ההתרחבות לחו"ל. בר דעה גם היה אמור לעזוב את תפקיד מנכ"ל הבנק הישראלי, ולעבור לנהל את חברת הטכנולוגיה ואת הקבוצה מלמעלה, ובמקומו כבר הוחלט כי לתפקיד מנכ"ל הבנק בישראל ימונה אייל גפני. הקפאת המיזם מביאה למצב שבו בר דעה נותר מנכ"ל הבנק הישראלי, וגפני עובד תחתיו כמנכ"ל משותף.
סבב הפיטורים הנוכחי הוא השני שמבצע וואן זירו השנה. בחודש ינואר פיטר הבנק מעל 30 עובדים כך שהמספר הכולל של המפוטרים השנה יהיה מעל 50 עובדים, 14% ממצבת כוח האדם. יחד עם זאת, בבנק מציינים כי במקביל הם גם מגייסים עובדים, ובאחרונה גייסו קורס בנקאים חדשים.
וואן זירו שהחל לפעול ב־2022 גייס מאז הקמתו כמיליארד שקל ממשקיעיו, בראשם שעשוע. בשנים 2023-2022 הוא הפסיד 620 מיליון שקל, בשל עלויות הקמה וכן הוצאות שוטפות כמו הוצאות שכר והוצאות שיווק. בבנק מעריכים כי לקראת סוף 2025 הוא יעבור לרווחיות.
וואן זירו מציע אמנם תמחור אטרקטיבי במוצריו הבנקאיים, אך עדיין לא הצליח לסחוף את השוק או לשנות את מפת נתחי השוק בבנקאות. במכתב לעובדים מציין בר דעה כי הבנק נמצא בצמיחה, וכי יתרת הפיקדונות שלו צמחה ב־12 החודשים האחרונים ב־62% ל־2.34 מיליארד שקל.