הייטקיסטים תתרגלו לקורקינט, אתם מתבקשים לוותר על החניה
הייטקיסטים תתרגלו לקורקינט, אתם מתבקשים לוותר על החניה
אפל הודיעה כי תבנה בניין משרדים ללא מקומות חניה ובתל אביב הכריזו על הקמת ToHa-2 שיאכלס 20 אלף עובדים ורק 1,500 מקומות חניה; אחרי שרכב החברה הפך להטבה לא אטרקטיבית במיוחד כשעובדים מהבית, נשאלת השאלה האם הדבר הבא בהייטק הוא ויתור על מקום החניה לטובת תחבורה ציבורית, אופניים או קורקינט חשמלי
אפל הטילה השבוע פצצה בעולם ההייטק הישראלי. לא מדובר במוצר חדש, או מעבדים חדשים אותם היא מפתחת בעצמה עבור מוצריה. ענקית הטכנולוגיה הודיעה כי תבנה בהרצליה מגדל בן 30 קומות לעובדי החברה בלי אף מקום חניה, וזאת כדי לעודד את העובדים לא להגיע למשרד עם הרכב הפרטי. החברה סירבה לומר אילו דרכי הגעה חלופיות יוצעו לעובדים.
יום לאחר מכן התבשרנו כי במגדל ToHa-2 שיוקם בתל אביב עם 77 קומות, שיאוכלסו ב-20 אלף עובדים, הרבה מהם בחברות הייטק, יהיו רק 1,500 חניות. המטרה ברורה, להפחית את העומס בכבישים, את זיהום האוויר, ולעודד עובדים לבחור באמצעים אלטרנטיביים כגון תחבורה ציבורית, שאטלים, אופניים או קורקינטים חשמליים על מנת להגיע לעבודה.
מטרה ראויה, ללא ספק אם כי כדאי לזכור שבישראל 2021 עדיין התחבורה הציבורית ברוב חלקי הארץ אינה יעילה או מספיקה ובכל הנוגע לקורקינטים או אופניים חשמליים, אלו מחוייבים לנסוע על הכביש בזמן שיש מיעוט של שבילי אופניים באיזורי התעסוקה. אגב כך, בשנה שעברה, למרות הסגרים, מספר רוכבי האופניים החשמליים והקורקינטים שנהרגו או נפצעו קשה גדל והגיע לכמעט 500 בני אדם.
פעם, לפני למעלה מעשור, היה מקובל מאוד בהייטק להחזיק רכב ליסינג צמוד מהעבודה וזו הייתה הטבה שנחשבה סטנדרטית ואף מעין סמל סטטוס. עם שינויי החקיקה ב-2009 אשר שינו את אופן חישוב שווי השימוש, עובדים רבים שלא השתמשו ברכב מהעבודה לנסיעות ארוכות החלו לוותר על ההטבה וזו הפכה לפחות נפוצה. לפי נתונים של הלמ"ס מ-2019, רק 8.5% מכלל השכירים קיבלו את ההטבה של רכב צמוד מהעבודה. מכיוון ששכרם הממוצע היה 25 אלף שקל ניתן להניח שמדובר במנהלים וברבים מעובדי תעשיית ההייטק המאופיינת בשכר גבוה מהממוצע.
ועדיין, רכב מהעבודה הוא כבר לא הסטנדרט בהייטק, במיוחד נוכח המעבר לעבודה מהבית או במודל היברידי - חלק מהזמן מהבית וחלק מהזמן במשרד. האם השלב הבא הוא הוויתור על מקומות החניה, והאם עובדי ההייטק באמת מעדיפים לנסוע בקורקינט או בתחבורה ציבורית?
מקום חניה במשרד - סמל הסטטוס הבא?
מסתבר שנושא החניה רגיש במיוחד בחברות הייטק, שממוקמות לרוב באיזורים עם מצוקת חניה. המצב היום הוא שברוב החברות מספקים חניה לעובדים בין אם בחניון במשרדי החברה או בחניון צמוד. הדבר מקובל במיוחד בחברות שנמצאות במרכזי תעסוקה שאינם במרכז תל אביב. בעקבות המעבר לעבודה היברידית בחלק מהחברות מספקים מקום חניה קבוע לעובדים שמגיעים ברוב ימי השבוע למשרד (שלושה ימים בשבוע או יותר) ואילו לאחרים מעניקים סיבסוד חניה לימים בהם הם נמצאים במשרד.
באינטל למשל, שמעסיקה 12 אלף עובדים בישראל, לא ויתרו על החניות אבל כן מנסים לעודד את העובדים להגיע ב-carpool, אופניים חשמליים או קורקינטים. בחברה, שלה מרכזים בחיפה, ירושלים, פתח תקווה וקריית גת יש חניות לרכבים, מקומות לקורקינטים חשמליים ואופניים. על מנת לעודד את העובדים להגיע ב-Carpool החניות השמורות במקומות הטובים ביותר מיועדות לרכבים אלה. משרדי החברה ממוקמים קרוב לתחבורה ציבורית ומשם העובדים יכולים לנסוע על קורקינטים או אופניים חשמליים. בנוסף, לעובדי החברה יש אפליקציה שמראה להם איזו תחבורה ציבורית פנויה על מנת לעודד אותם להשתמש בה.
גם באמדוקס, שמעסיקה כ-5,000 עובדים בישראל פועלים על מנת להפחית את השימוש של עובדים בכלי רכב פרטיים. חלק מהאמצעים בהם משתמשת החברה למטרה זו הם: צי של שאטלים אשר אוסף ומחזיר עובדים לבתיהם, אפליקציה שמאפשרת לעובדים להזמין רכבים לצרכים מיוחדים כמו למשל מקרים דחופים בבית, סופי שבוע ופגישות כאשר אין גישה לתחבורה ציבורית. כמו כן החברה הציבה בקמפוס החדש שלה איזור ייעודי לשמירה על אופניים על מנת לדרבן עובדים להגיע באמצעותם לעבודה.
כחלק מהמגמה של הפחתת כמות החניות במשרדי ההייטק, חברת Gett, שמפעילה שירות שאטלים חכמים לארגונים בשם "גט טוגדר", מדווחת על עלייה בביקוש לשירות מצד חברות הייטק לאחרונה. שירות השאטלים פועל בשני מודלים: קויים דינמיים מבתי העובדים למקום העבודה ושירותי שאטל מתחנות רכבת לאזורי תעסוקה הומים, למשל, מתחנת רכבת האוניברסיטה לרמת החייל. "בשנים האחרונות אנחנו עדים לטרנד חיובי בכל הקשור להחלפת הרכב הפרטי, לראיה בחצי שנה האחרונה הצטרפו לשירותינו עשרות חברות ובכך, הלכה למעשה - הורדנו אלפי רכבים מהכביש", אומר אייל צייגר, מנהל פעילות גט טוגדר.
ברייד מוביליטי, סטראט-אפ ישראלי הממוקם בחיפה ומספק פלטפורמה טכנולוגית לנסיעות שיתופיות אופטימליות עבור עובדים מעידים גם כן על גידול בביקוש. המערכת משמשת כיום קרוב ל- 200 חברות במשק, בהן: טבע, התעשייה האווירית, רפא"ל, תנובה, סודה סטרים, מקדונלדס, אלביט, מלאנוקס ועוד. לפי החברה, נוסעים היום באמצעות הפלטפורמה שלה 80 אלף עובדים.
"במשך שנים הסעות עובדים עניינו בעיקר חברות מסורתיות, ובפרט חברות תעשייתיות המצויות באזורי תעשייה מרוחקים, רשתות שיווק, בתי חולים וכדומה, אך בתקופה האחרונה אנו עדים לעניין הולך וגובר גם מצד חברות הייטק ששמות דגש על רווחת העובדים ומדיניות של ירוקה של צימצום בפליטת פחמן, ומחפשות פתרונות חכמים ומתקדמים הכוללים חווית משתמש טכנולוגית ויעילה.
המגמה הזו צפויה להתחזק מכיוון שיותר ויותר חברות הייטק מעתיקות את המרכזים שלהם אל מחוץ לגבולות העיר תל אביב וכך נוצר מצב בו עובדים הרגילים להגיע עם קורקינט אופניים או אפילו הליכה ברגל, יצטרכו להשתמש בשירותי תחבורה על מנת להגיע למשרדי החברה", אומר איתן בן מאיר, מנכ"ל רייד מוביליטי.
כשמדובר על חניה ועל רכב צמוד דין שדרות רוטשילד בתל אביב לא כדין קריית גת או פתח תקווה. בתל אביב יש תחבורה ציבורית יחסית תדירה וזמינה, יש שבילי אופניים ובעיית חניה מה שגורם לתושבי העיר להעדיף לא להזיז את הרכב הפרטי. ברוטשילד, איזור שידוע שיש בו מחסור במקומות חניה ובאיזורים אחרים במרכז תל אביב, החברות לרוב מספקות חניה לעובדים, אך גם מעידות כי צרכי העובדים השתנו ורבים מהם מעדיפים לא להגיע עם רכב. חברת BigID למשל, שמעסיקה מעל 150 עובדים בישראל מספקת חניה קבועה למי שמגיע מעל שלוש פעמים בשבוע למשרד ומדבקת חניה למי שמגיע פעמיים בשבוע. בפאנדבוקס שממוקמת גם היא ברוטשילד, נוקטים במדיניות דומה.
לעומת זאת, חברת הסייבר סייקוד (Cycode) שמעסיקה 40 עובדים במשרדיה בשדרות רוטשילד בתל אביב החליטו לרכוש לעובדים מנוי למונית השיתופית 'באבל דן' וטוענים שהעובדים מאוד מרוצים מהפתרון ורובם ויתרו על הנסיעה באוטובוס או ברכב הפרטי. גם חברת אופטיבס (Optibus) שמעסיקה 220 עובדים במשרדים ב-ToHa תל אביב מנסים לעודד את העובדים לזנוח את הרכבים הפרטיים. "בחרנו במשרד שנמצא במיקום מרכזי ונגיש ליד תחבורה ציבורית טובה ושבילי אופניים כדי לבטל את התלות ברכבים פרטיים. כדי לסייע לעובדים אנחנו מעניקים להם אופניים, קורקינט חשמלי או אופניים חשמליות ללא תשלום. בבניין המשרדים שלנו יש חניות ספורות לעובדים אבל רוב העובדים שלנו מעדיפים להגיע בדרכים לחלופיות ומשתמשים בחניית האופניים במקום", אומר עמוס חג'אג', מנכ"ל אופטיבס. "מאז שהנהגנו את המדיניות שמענו פידבקים חיוביים מהעובדים. מי מבין עובדינו שבכל זאת רוצה להגיע עם רכב יכול לעשות זאת ומקבל חניה במשרד. אם 200 עובדים יחליטו להגיע מחר עם רכב פרטי לכל אחד מהם תהיה חנייה – אבל אז גם נדע שנכשלנו במשימה שלנו להיאבק בפקקים ולהפחית את זיהום האוויר מכלי רכב".
בחברת הסטארט-אפ סנאפי, שמעסיקה 90 עובדים במשרדי WeWork באבן גבירול בתל אביב, ועתידה להתמקדם במגדלי רובינשטייין במתחם יצחק שדה בחודשיים הקרובים אמנם מספקים חניה לעובדים שמגיעים ברכב פרטי, אבל על מנת לעודד הגעה באופניים, במשרדים החדשים יעמדו לרשות העובדים מקלחות פרטיות.
בחברת הפינטק פלוס 500 שמעסיקה מעל 150 עובדים בחיפה מספקים חנייה כי זו דרישה שקיימת מצד העובדים ומכיוון שהעיר בנויה ברובה על הר אי אפשר להגיע לעבודה בקורקינט, אופניים או ברגל. עם זאת לאחרונה פתחה החברה משרד בתל אביב בו הבינה שאין צורך בחניות לכולם מכיוון שהעובדים מגיעים בתחבורה ציבורית או בקורקינט.
גם בארטליסט שלה משרדים בתל אביב, באפיקים וברעננה יש דרישה מצד עובדים המגיעים מחוץ לעיר למקומות חניה ולכן מאפשרים להם לחנות בחניון קרוב למשרד על חשבון העבודה.
בתל אביב העובדים שמגיעים מתוך העיר מוותרים לעתים על החניה, אבל כשהמשרדים הם בפתח תקווה, בה התחבורה הציבורית פחות זמינה ורוב העובדים מגיעים מחוץ לעיר, אין ברירה אלא לספק חניה. כך, בחברת Cloudinary הממוקמת בפתח תקווה מועמדים לעבודה מבקשים במהלך הראיונות לברר לגבי חניה באיזור המשרד, והחברה מספקת לכלל העובדים חניה בבניין המשרדים.