סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
 אלון מאסק
אלון מאסק (Phoro: Reuters/Gonzalo Fuentes)

ברזיל נגד אלון מאסק: ביהמ"ש הורה לחסום את הגישה ל-X במדינה

לפי בית המשפט העליון, גם יוטל קנס בסכום של כ-9,000 דולר ליום על כל אזרח שינסה לעקוף את החסימה; ההחלטה מתקבלת לאחר שבעל השליטה ב-X לא נענה לצו שהורה לו לחסום חשבונות מסוימים, וטענה כי הוא "פורע חוק"; זאת על רקע מדיניות ניטור התוכן המתירנית שהנהיג מאסק בפלטפורמת המדיה החברתית

בית המשפט העליון של ברזיל חסם אתמול (ו') את הגישה ל-X (לשעבר טוויטר) במדינה והורה להטיל קנס של קרוב ל-9,000 דולר ליום על כל אזרח שינסה לעקוף את החסימה, לאחר שבעל השליטה אלון מאסק לא נענה לצו שהורה לו לחסום חשבונות מסוימים. בנוסף, הקפיא בית המשפט כספים מקומיים של שירות האינטרנט הלווייני של מאסק, סטארלינק, בניסיון לגבות קנסות בסך 3 מיליון דולר שהוטלו על X.
"מאסק הוא פורע חוק", כתב שופט העליון אלכסנדרה דה מוראס, בהחלטתו. "מעשיו מאפשרים הפצה מאסיבית של דיסאינפורמציה, ביטויי שטנה ומתקפות נגד שלטון החוק הדמוקרטי, פוגעים בבחירה החופשית של ציבור הבוחרים ומונעים ממצביעים מידע אמיתי ומדויק. X תרמה ליצירת סביבה של התעלמות מוחלטת מהחוק ברשתות חברתיות בברזיל, כולל בזמן הבחירות המקומיות ב-2024. קבוצות קיצון ומליציות דיגיטליות השתמשו בפלטפורמה להפצה מאסיבית של תכנים נאציים, גזעניים, פשיסטים, רוויי שנאה ואנטי-דמוקרטיים".
מאסק תקף את ההחלטה ב-X: "חופש הביטוי הוא יסוד הדמוקרטיה, ופסאודו-שופט בלתי נבחר בברזיל הורס אותו למטרות פוליטיות. המשטר המדכא בברזיל כל כך מפחד מכך שהאנשים ילמדו את האמת, שהוא יגרום לפשיטת רגל של כל מי שמנסה".


העימות בין X ומאסק לבין ברזיל ומערכת המשפט שלה מתנהל זה כמה חודשים, על רקע מדיניות ניטור התוכן המתירנית שהנהיג מאסק בפלטפורמת המדיה החברתית מאז השלים את רכישתה לפני כשנתיים והתרחשויות פוליטיות ומשפטיות בברזיל.
ב-2022 בית המשפט העליון הסמיך את השופט מוראס להורות על חסימת חשבונות שמהווים איום – סמכות שלפי הניו יורק טיימס השופט השתמש בה בחופשיות, לעתים תוך שימוש בצווים חתומים שלא חושפים את הסיבות לחסימת חשבון. במסגרת תפקיד זה, השופט הורה ל-X לחסום 140 חשבונות, רובם של דמויות מהימין, כולל פרשנים וחברי קונגרס בולטים. חלק מהחשבונות הפיצו מידע שהביע ספק באמינות תוצאות הבחירות ב-2022 בהן הפסיד נשיא ברזיל המכהן אז, ז'איר בולסונארו. כן הורה מוראס על פתיחת שורה של חקירות פליליות נגד בולסונארו.
באפריל השנה, מאסק החל להתערב בוויכוח הפוליטי בברזיל סביב מהלכי מוראס, ופירסם תריסר פוסטים ב-X שבהם תקף אותו, כינה אותו "דיקטטור" והאשים אותו בהשתקת קולות שמרניים. בסמוך לכך, כלל מוראס את מאסק באחת החקירות שפתח לבדיקת התפשטות דיסאינפורמציה, ואיים להטיל על הפלטפורמה קנסות. X, בתגובה, שלחה לבית המשפט העליון מכתב שבו התחייבה לציית לפסיקותיו.
ואולם, בשבועות האחרונים חדלה X לציית לצווים שפרסם מוראס, ולאחר שאיים השופט לעצור את היועץ המשפטי של החברה בברזיל, סגרה את משרדיה במדינה. "אזרחי ברזיל צריכים לקבל החלטה – דמוקרטיה או אלכסנדרה דה מוראס", נמסר מהחברה.
בתגובה, הורה השופט אתמול לרגולטור התקשורת של ברזיל לחסום את הגישה ל-X בתוך 24 שעות, כן קבע השופט שיוטלו קנסות בסך של 50 אלף ריאל (כ-8,900 דולר) ליום על אזרחים שינסו לעקוף את החסימה (למשל, באמצעות שירות VPN שמאפשר למשתמש להסוות את זהות המדינה שממנה הוא גולש. לא ברור איך ניתן יהיה לזהות אזרחים שעוקפים את החסימה פרט לאמצעי מעקב חודרניים במיוחד).
בתחילה הורה השופט גם לספקיות אינטרנט לחסום את הגישה ל-X ולאפל ולגוגל למנוע את ההורדה שלה ושל יישומי VPN פופולררים מחנויות האפליקציות שלהן, אבל חזר בו מהוראות אלו לאחר ביקורת רחבה.
ברזיל נמצאת במקום הרביעי ברשימת המדינות הפופולריות ב-X עם עשרות מיליוני משתמשים פעילים, והחשיבות של שווקים זרים בעבור הפלטפורמה גדלה משמעותית בעקבות נטישת המפרסמים הגדולים בארה"ב בשנתיים האחרונות. עם זאת, לדברי מומחים מאסק יכול לצאת מהפרשה ברווח משמעותי, הגם שאינו כספי. "הוא אולי יפסיד כסף בטווח הקצר, אבל ירוויח הון פוליטי עצום", אמר לניו יורק טיימס פרופ' לוקה בלי מבית הספר למשפטים FGV שבריו דה ז'ניירו.
החלטת בית המשפט מצרפת את ברזיל לרשימה מפוקפקת של מדינות שבהן חסומה X, שכולל את סין, רוסיה, איראן וקוריאה הצפונית. עם זאת, להערכת בלי החסימה לא תאריך מעבר לימים ספורים, בדומה למקרים אחרים בעבר שבית המשפט בברזיל חסם שירותים מקוונים שהתעלמו מצוויו. "ההימור שלי הוא שהוא יחסם לכמה ימים, ואז יציית לצו ויציג את עצמו כקרבן, אז הוא עדיין ינצח", אמר.
נשיא ברזיל לואיז אינסיו דה סילבה, שהביס את בולסונארו בבחירות 2022, בירך על ההחלטה. "כל אדם שמשקיע בברזיל מחויב לציית לחוקים ולחוקה שלה", הוא כתב ב-X (https://x.com/LulaOficial/status/1829487863920009248). "רק כי יש להם כסף, זה לא אומר שהם יכולים לעשות מה שהם רוצים. הם חייבים לציית לחוקי המדינה ולכבד את החלטות בית המשפט העליון".