סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
מטה טיקטוק ב קליפורניה ארה"ב
מטה טיקטוק בקליפורניה ארה"ב (צילום: רויטרס)

ארה"ב נגד טיקטוק: אספה מידע על עמדות משתמשים בסוגיות רגישות

משרד המשפטים האמריקאי מגיב לתביעה הפדרלית שהגישה נגדו החברה הסינית, לאחר שחייב אותה למצוא בעלים אחרים במקום בייטדאנס עד ינואר 2025 - אחרת ייאסר עליה לפעול בארה"ב: "לאור היקף השימוש הרחבה של טיקטוק בארה"ב, יש לסין יכולת להשתמש בטיקטוק כדי להשיג את מטרתה לערער את האינטרסים של ארה"ב ליצור איום ביטחוני עמוק ובקנה מידה גדול

טיקטוק אספה מידע על עמדות משתמשים בסוגיות רגישות, דוגמת דת והפלות, וצינזרה תכנים בהוראת החברה האם הסינית בייטדאנס – כך טוענת מחלקת המשפטים האמריקאית, בתצהיר שהגישה בסוף השבוע במענה לעתירה של טיקטוק נגד החוק שמחייב את מכירתה.
באפריל, אישר הקונגרס הצעת החוק שמחייב את בייטדאנס למכור את פעילות טיקטוק בארה"ב בתוך תשעה חודשים, אחרת ייאסר השימוש באפליקציה בארה"ב. במאי, עתרה טיקטוק לבית משפט פדרלי לערעורים, בטענה שהחוק מפר את התיקון הראשון לחוקה ופוגע בחופש הביטוי של מיליוני משתמשים בארה"ב.
עתה, משיבה מחלקת המשפטים לטענות טיקטוק, וטוענת שפעילותה מסכנת את הציבור האמריקאי. לטענת הממשל, טיקטוק הפעילה כלי איסוף שאפשר לעובדים בארה"ב ובסין לאסוף מידע משתמשים על בסיס התוכן שבו הם צפו, ובכלל כך עמדותיהם לגבי חוקי נשקים, הפלות ודת. "מידע מודיעיני גם מצביע על כך שבייטדאנס וטיקטוק נקטו בפעולות במענה לדרישת בייג'ינג לצנזר תוכן מחוץ לסין", נכתב בתצהיר. "טיקטוק, לפי הודאתה שלה, היא רק צינור להחלטות ניהול תוכן שמקבלות יישויות סיניות".
מחלקת המשפטים טוענת עוד שהצעת טיקטוק לשמור מידע על משתמשים אמריקאים בשרתי בארה"ב אינה מספקת, שכן עובדי החברה עושים שימוש בתוכנה שפיתחה בייטדאנס כדי לשתף מידע, ונוהגים להעביר כמויות מידע משמעותיות אל משתמשים אמריקאים לעמיתיהם בסין.
"לאור היקף השימוש הרחבה של טיקטוק בארה"ב, יש לסין יכולת להשתמש בטיקטוק כדי להשיג את מטרתה לערער את האינטרסים של ארה"ב ליצור איום ביטחוני עמוק ובקנה מידה גדול", נטען בתצהיר. "האיום הרציני לביטחון הלאומי שנשקף מטיקטוק הוא אמיתי, כפי שעולה ממידע ציבורי ומאושר על ידי מידע מסווג שסיפקה קהילת המודיעין".
מטיקטוק נמסר בתגובה לניו יורק טיימס: "הממשלה מעולם לא הוכיחה את טענותיה, כולל כאשר הקונגרס אישר את החוק הלא-חוקתי הזה. היום, שוב, הממשלה נוקטת בצעד חסר תקדים, תוך שהיא מסתתרת מאחורי מידע סודי".