סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
מטה גוגל
מטה גוגל (צילום: Shutterstock)

בית משפט בארה"ב: גוגל היא מונופול לא חוקי בתחום החיפוש

השופט קבע כי ענקית האינטרנט פעלה בניגוד לחוק כדי לשמר את המונופול שלה; מדובר בניצחון משמעותי לממשל ביידן שמבקש להגביל את כוחן של ענקיות הטכנולוגיה - עם זאת גוגל צפויה לערער על ההחלטה, וההליך עשוי להימשך עוד מספר שנים

בדרך לפירוק? שופט פדרלי פסק הערב (ב') שגוגל היא מונופול לא חוקי בתחום החיפוש, בהחלטה שיכולה לפגוע משמעותית בדומיננטיות של ענקיות טכנולוגיה ולשנות מהיסוד את האופן שבו הן עושות עסקים. "גוגל היא מונופול, והיא פעלה ככזה על מנת לשמר את המונופול שלה", כתב השופט אמית מטה בהחלטתו.
ההחלטה מהווה ניצחון משמעותי למאמצים של ממשל ביידן להגביל את כוחן של ענקיות הטכנולוגיה. עתה צריך בית המשפט לפסוק לגבי המהלכים שיש לנקוט על מנת להגביל את המונופול של גוגל. אלו יכולים לכלול חיוב החברה למכור חלקים מפעילותה, או הטלת מגבלות משמעותיות עליה. עם זאת, מדובר רק בהחלטה בערכאה הפדרלית הנמוכה ביותר. גוגל צפויה לערער עליה לבית משפט פדרלי לערעורים, ולאחר מכן עתידה ההחלטה להגיע לפתחו של בית המשפט העליון של ארה"ב – הליך שיימשך עוד מספר שנים לפני קבלת פסיקה סופית.
ההחלטה התקבלה בתביעה שמחלקת המשפטים של ארה"ב הגישה נגד גוגל ב-2020, ובמרכזה טענה שהחברה נקטה במהלכים אנטי-תחרותיים על מנת להגביר ולשמר את הדומיננטיות שלה בתחום החיפוש. זאת, בעיקר באמצעות הסכמים עם חברות כמו אפל ומוזילה במסגרתם שילמה גוגל מיליארדי דולרים על מנת להבטיח שמנוע החיפוש שלה יהיה ברירת המחדל בדפדפנים שלהן.
בהחלטתו קבע השופט שהסכמים אלו סיפקו לגוגל "יתרון משמעותי ונסתר ברובו" על מתחרותיה בתחום החיפוש, שלצד שכירת אלפי מהנדסים מוכשרים, חדשנות עקבית והחלטות עסקיות חדות אפשרו לה לשמור על הדומיננטיות שלה בתחום החיפוש. "ברירת המחדל היא נכס רב ערך", הוא כתב. "מכיוון שמשתמשים רבים פשוט נשארים עם ברירת המחדל, גוגל מקבלת מיליארדי שאילתות חיפוש ביום בדרך זו. גוגל מייצרת כמויות דאטה אדירות מחיפושים אלו. היא אז משתמשת במידע כדי לשפר את תוצאות החיפוש".
השופט הוסיף שהסכמי הבלעדיות מקנים לגוגל תועלת נוספת: "יותר משתמשים משמעו יותר מפרסמים, ויותר מפרסמים משמעו יותר הכנסות. ב-2014, הכנסות גוגל מפרסום עמדו על 47 מיליארד דולר. ב-2021, המספר הזה גדל פי 3 ל-146 מיליארד. בינג, לשם השוואה, סיפק רק שבריר מסכום זה – פחות מ-12 מיליארד דולר ב-2022".
השופט מבסס את הפסיקה שלפיה גוגל מהווה מונופול על כך שקיימים שווקים רלוונטיים בתחום החיפוש הכללי ופרסומות בתוצאות חיפוש; שלגוגל יש מונופול בשווקים אלו; שלהסכמים של גוגל יש השפעות אנטי-תחרותיות; ושגוגל לא הציגה צידוקים פרו-תחרותיים תקפים להסכמים אלו. "בית המשפט גם מצא שגוגל ניצלה את הכוח המונופוליסטי שלה לגביית מחירים לא תחרותיים לפרסומות בחיפוש. התנהגות זו אפשרה לה לרשום רווחים מונופוליסטיים".
שלב העדויות במשפט התנהל בסתיו שעבר, וכלל עדויות של בכירים משתי החברות. בכיר אפל, אדי קיו, העיד שגוגל שילמה לאפל "מיליארדים", ועד מטעם גוגל חשף בטעות שהחברה מעבירה לאפל 36% מהכנסותיה מהצגת פרסומות בתוצאות החיפוש. הסכומים המדויקים לא נחשפו במשפט עצמו, אך מסמכים שחשפה מחלקת המשפטים במאי השנה העלו שב-2022 לבדה היא שילמה לאפל 20 מיליארד דולר.
נשיא גוגל לעניינים גלובליים, קנט ווקר, מסר בתגובה לפסק הדין: "ההחלטה מכירה בכך שגוגל מציעה את מנוע החיפוש הטוב ביותר, אך מסיקה שאסור לנו לאפשר לו להיות זמין בקלות. אנחנו מעריכים את ממצאי בית המשפט שגוגל הוא 'מנוע החיפוש האיכותי ביותר בתעשייה, אשר זכה באמון של מאות מיליוני משתמשים יומיים', שגוגל 'היה מנוע החיפוש הטוב ביותר מזה זמן רב, במיוחד במכשירים ניידים', 'המשיך לחדש בתחום החיפוש' וכי 'אפל ומוזילה מעריכות מדי פעם את איכות החיפוש של גוגל ביחס למתחרותיה ומגלות שגוגל עדיפה'. בהתחשב בכך, ובעובדה שאנשים מחפשים עוד מידע ביותר ויותר דרכים, אנחנו מתכננים לערער. בזמן שהתהליך יימשך, נמשיך להתמקד ביצירת מוצרים שאנשים מוצאים מועילים וקלים לשימוש".