TechTalkעם הפנים למטאוורס: חברות חייבות לדאוג לסימון מסחרי של מוצריהן בעולם הווירטואלי
TechTalk
עם הפנים למטאוורס: חברות חייבות לדאוג לסימון מסחרי של מוצריהן בעולם הווירטואלי
מותגים משתמשים כבר עכשיו במרחב הווירטואלי כדי לבנות את ההכרה בהם, אבל כרגע מדובר בעיקר בשחקניות גדולות וחזקות שיודעות להתמודד מול "גנבי" סימנים מסחריים. עו"ד דור כהן צדק קוראת לחברות ישראליות לוודא שסימני המסחר שלהן מוגנים לפני שהן נכנסות לג'ונגל של צוקרברג
ענקית הביגוד וההנעלה נייקי הציגה לאחרונה סימן מסחרי נפרד ל-NIKELEAD - שם העולם הווירטואלי שיצרה החברה בפלטפורמת המשחק Roblox. תיק וירטואלי של גוצ'י שנמכר בכמה דולרים בחנות שנפתחה לזמן מוגבל ברובלוקס נמכר במכירת יד שנייה, באותה פלטפורמה, ביותר מ-4,000 דולר. דיסני הצהירה שהיא בתהליך של בניית פארק שעשועים וירטואלי. הקזינו הוירטואלי הראשון, The Vinewood Casino, פתח את שעריו בפלטפורמת המשחק הפופולרי GTA. מיקרוסופט מתכננת להשתמש בפלטפורמה של אקטיוויז'ן בליזארד כאחת מאבני הבניה של המטאורס שלה.
הימצאות במרחב הוירטואלי משמשת מותגים לבניית ההכרה במותג, שהרי מה לילדים קטנים שמשחקים ברובלוקס ולמותג היוקרה גוצ'י או למותג ראלף לורן שהשיק לאחרונה קולקצית ביגוד וירטואלי ומתחם ייחודי בו יכולים השחקנים להחליק על הקרח עם חברים ולשתות שוקו חם מסביב למדורה. ומה ל-LVMH ולעיצוב גביע המנצחים והשקת קולקציית סקינז (Skins) במשחק League of Legends כבר ב- 2019.
אמנם כרגע נראה שמדובר במשחק של המותגים המובילים בעולם, אבל גם חברות ישראליות צריכות לדעת להגן על הקניין הרוחני שלהן כשמומחים מעריכים את שווי שוק המטאוורס בכ-800 מיליארד דולר כבר בשנת 2024 ומדברים על יכולות פרסום שלא נראו כמותן קודם לכן ביקום וירטואלי שבו אוואטרים מכל העולם יכולים לראות את שלטי הפרסום.
חברת ביג, לדוגמה, תוכל לפתוח את הקניון הוירטואלי העברי הראשון. Monday.com עשויה לפתח מרחבים וירטואליים לפגישות עבודה. המרכז הבינתחומי עשוי לפתוח את שעריו ללימודים וירטואלים לסטודנטים ברחבי העולם וסודהסטרים יכולה ליצור מתחם ברובלוקס המקדם קיימות ומאפשר הכנת סודה וירטואלית בטעמים ומגלשות סודה שנוחתות לתוך אגם סודה וירטואלי שהשחקנים יכולים להשתעשע בהם. השמים הם כבר מזמן לא הגבול.
וככל שיש לחברה כוונה להיכנס בשלב כלשהו לתחום הוירטואלי, עליה לדאוג להגנה ראויה בתחום סימני המסחר, שתכלול הגנה על מוצרים ושירותים וירטואלים שיימכרו או יינתנו במטאוורס. הגשת סימני מסחר הכוללים סחורות ושירותים וירטואלים חשובה במיוחד על מנת למנוע מצדדים שלישיים לנסות לרשום אותם על שמם. לאחרונה נאלצות גוצ'י ופארדה להתמודד עם בקשות לרישום הסימנים שלהן בארה"ב ביחס לסחורות וירטואליות על ידי אנשים פרטיים. לא ירחק היום שנשמע על בעיות דומות בסין, שם התמודדות כזאת עשויה להיות בעייתית מאוד לנוכח שיטת הסיווג הסיני - על אחת כמה וכמה כשמדובר בחברות שאינן חזקות וגדולות כמו החברות האמורות לעיל.
המטאוורס ייצור שווקים חדשים וישנן חברות שייעדו את הפעילות שלהן רק לתחום זה - מה שמצריך בניית אסטרטגית סימני מסחר מותאמת. מעבר להגשה של בקשות לסימני מסחר, יש לבחון כל הפרה המדווחת ביחס לפלטפורמות הללו. בינתיים, רשימת סימני המסחר שמוגשים ברחבי העולם וכוללים את המונח 'מטא' או 'מטאוורס' רק הולכת וגדלה, ויש לתת את הדעת לחוזק הסימן ולאפשרויות הרישום שלו, אם בכלל הן קיימות. התחום עדיין נמצא בחיתוליו, אבל נכון יהיה להשקיע מחשבה מקדימה ולהכין את התשתית לאופציות הבלתי מוגבלות שיש ליקום החדש הזה להציע.
דור כהן צדק היא שותפה בכירה ומנהלת קבוצת סימני המסחר במשרד פרל כהן צדק לצר ברץ