סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
שבב מחשב שבבים
קשיים בייצור השבבים החדשים של אנבידיה (צילום: שאטרסטוק)

פרשנות
למה הדוחות הפנטסטיים של אנבידיה איכזבו את המשקיעים?

למרות זינוק רבעוני של 122% בהכנסות, צנחה מניית החברה ב-6.9% במסחר המאוחר. הסיבה קשורה בעיקר לדיווחים על קשיים בייצור השבבים החדשים של אנבידיה. בשוק רגיש, שחרד לסימנים של בלימת הביקוש לשבבי AI, לא די בהצהרות כדי להרגיע משקיעים

מה התגובה הראויה לחברה שמדווחת על זינוק רבעוני של 122% בהכנסות וצופה זינוק נוסף בהכנסות הרבעון הנוכחי של עד 145%? אם זו היתה סתם חברה, הדבר היה מתבטא בהסתערות של משקיעים על המניה. אבל במקרה של אנבידיה, ענקית השבבים שכבר הרגילה את השוק לדוחות שוברי קופות, התגובה היתה דווקא צוננת עם צניחה של 6.89% במחיר המניה במסחר המאוחר. והסיבה? כי כשאת אנבידיה, המשקיעים מצפים להרבה יותר, וגם הכפלה וחצי של ההכנסות כבר לא מספקת אותם. "היא התמודדה נגד ציפיות אדירות ולא בנות-קיימא", אמרו אנליסטים של בלומברג.
הדו"ח של אנבידיה לרבעון שהסתיים ביולי 2024 היה פנטסטי כמעט בכל קנה מידה, משאיר מאחור את מרבית התחזיות. ההכנסות עמדו על 30.04 מיליארד דולר (לעומת תחזיות להכנסות של 28.7 מיליארד דולר), והוזנקו למעלה בעיקר בזכות גידול של 154% בפעילות חטיבת הדאטה-סנטרים, שכוללת את מכירות שבבי ה-AI ורשמה הכנסות של 26.3 מיליארד דולר. הרווח הנקי עלה ב-168% ל-16.6 מיליארד דולר.
ואולם, משקיעים התאכזבו מנתון מרכזי אחר: צפי ההכנסות לרבעון הנוכחי. ברבעון שהסתיים באוקטובר צופה החברה הכנסות של בין 31.85 מיליארד ל-33.15 מיליארד, שיהוו עלייה של בין 136% ל-145% לעומת הרבעון המקביל בשנה שעברה.
הנתון אמנם היה גבוה יותר מממוצע האנליסטים, שצפו הכנסות של 31.9 מיליארד דולר, אך נמוך משמעותית מתחזיות האנליסטים האופטימיות ביותר שדגדגו את ה-38 מיליארד דולר. ברקע הציפיות הגבוהות מאנבידיה, נראה שהיו משקיעים שראו בכך סימן להתקררות אפשרית של הביקוש לשבבי AI.
בעיה מהותית יותר שהרתיעה משקיעים נוגעת לדור שבבי ה-AI החדש של אנבידיה, Blackwell, שהחברה חשפה במרץ. שבבים אלו אמורים לספק קפיצת מדרגה ביכולות העיבוד ולאפשר לחברות ליצור מודלי AI מתקדמים ומורכבים הרבה יותר.
ואולם, עם פרסום הדו"ח אישרה אנבידיה דיווחים על קשיים בייצור השבבים החדשים, שצפויים להגיע לשוק בעיכוב של חודשיים עד שלושה חודשים לעומת המועד המתוכנן. לדברי החברה, היא נאלצה לבצע שינוי בעיצוב השבבים כדי לשפר את תפוקת הייצור שלהם, ואף שכבר שלחה דוגמאות של השבבים ללקוחות, היקף הייצור ההמוני של השבבים צפוי להתחיל רק בתחילת הרבעון שיסתיים בינואר 2025. אנבידיה צופה שהיא תשלח ברבעון זה שבבים בהיקף של כמה מיליארדי דולרים בלבד, ושבשני הרבעונים הקרובים תמשיך להסתמך בעיקר על הכנסות מדור השבבים הנוכחי (Hopper).
הקשיים בייצור השבבים גם הביאו לירידה בשולי הרווח ביחס הרבעון הרציף שעמדו על 75.1% לעומת 70.1% ברבעון שהסתיים באפריל השנה.
המנכ"ל והמייסד, ג'נסן הואנג, ניסה להרגיע את החששות בשוק. "תהיה לנו אספקה מרובה מאוד, ונוכל להגיע לייצור המוני", הוא אמר בראיון לבלומברג. "הפונקציונליות של בלקוול נפלאה". בשיחה עם אנליסטים התייחס הואנג לחששות מהתקררות של השוק: "יש כל כך הרבה כיוונים שבינה מלאכותית גנרטיבית הולכת בהם, ולמעשה אנחנו רואים שהמומנטום של בינה מלאכותית גנרטיבית מאיץ".
אבל בשוק רגיש, שחרד לסימנים של בלימת הביקוש לשבבי AI ושכבר יודע היטב שבעיות בייצור שבבים יכולות להתגלות כמורכבות וארוכות יותר לפתרון מאשר נדמה בתחילה, לא היה די בהצהרות כדי להרגיע משקיעים. "עם כל רבעון שחולף, כולם שואלים, 'כמה זמן זה עוד יכול להימשך?'", אמר אנליסט UBS, טימותי ארקורי, לניו יורק טיימס. "הדיון לא עוסק במכירות הטובות של אנבידיה, אלא בתמונה הגדולה יותר, בהאם השנה הבאה היא השיא והמוסיקה נעצרת. והמוסיקה מתנגנת כבר זמן ניכר".