כך תתבלטו בלינקדאין - למרות התחרות וההאטה בשוק העבודה
כך תתבלטו בלינקדאין - למרות התחרות וההאטה בשוק העבודה
מגייסים משתמשים בלינקדאין כדי למצוא עובדים, בעיקר בהייטק; במציאות של גלי פיטורים ושל התווספות מאות מחפשי עבודה בכל חודש - התחרות על תשומת ליבם של המעסיקים גדלה; מספר העוקבים אמנם לא יכריע אם יקבלו אתכם לעבודה - אבל אם יש לכם הרבה, זה בטח לא יזיק
5.2 מיליארד. זהו מספר הכניסות לרשת המקצועית לינקדאין בתוך חודשיים, ממרץ ועד מאי 2023. האנשים שנכנסו בילו בלינקדאין זמן ממוצע של 7 דקות. אבל המספרים, במקרה הזה לא מספרים את כל הסיפור. בשבע הדקות האלה רוב הסיכויים שאותם מיליארדי משתמשים ריפרפו על פוסטים שנפתחים במילים או 'היה לי הכבוד' וממשיכים לספר על הישגים מקצועיים. אולי הם קראו מעט פוסטים אחרים או חיפשו עבודה.
מרבית הכניסות ללינקדאין הן אמנם מארה"ב, אבל התחושה בקרב המשתמשים בישראל היא שיש האטה בפעילות, שיש פחות הישגים מקצועיים לספר עליהם ובעיקר הרבה יותר מחפשי עבודה. כששוק העבודה מאט הרשת החברתית הופכת לתחרותית מתמיד וקשה יותר להתבלט בה. איך בכל זאת אפשר לשמור על חשבון חי, בועט ורלוונטי – כזה שיוביל לצפיות ואולי יסלול את הדרך לאתגר המקצועי הבא?
״לינקדאין זה עולם ומלואו ושימוש אפקטיבי בכלי הזה עשוי להיות משמעותי לקריירה שלנו״, אומרת מור הירשברג מחברת אוגורי (Augury), מגייסת ובעלת חשבון לינקדאין עם למעלה מ-30 אלף עוקבים. לדבריה, צריך לעשות אופטימיזציה לחשבון אחת לתקופה, כלומר לעדכן את סט הכישורים שלכם, ההישגים שלכם והתפקידים שמילאתם. "שימו לב שמגייסים מחפשים באזז וורדס מסוימים, כך שחשוב שהתפקידים שמילאתם בעבר יקלעו לבאזז וורדס האלה, או קרוב ככל האפשר. מעבר לזה, קונספט שרבים מזניחים אותו ודווקא בתקופה כזו הופך להיות משמעותי הרבה יותר, הוא השתתפות בקבוצות מקצועיות ובדיונים. בזמן כזה, בו דברים זזים לאט, נוכחות בקבוצות יסייע לכם להישאר מעודכנים, וכך תוכלו להיות הראשונים לדעת על משרות שמתפנות, אפשרויות קידום בקריירה שלכם והיכרות עם גורמי מפתח בענף״. היא ממליצה ליצור ולשתף את התוכן מכיוון שהאפקט של זה על נראות חשבון הלינקדאין והחשיפה הוא אדיר.
למרות ההאטה בשוק, לינקדאין עדיין רלוונטית לחיפוש עבודה אומרת הילה אלפר, מנהלת גיוס גלובלי בחברת ארניקס (Earnix). "האמת היא שהרבה מסתפקים רק בקישור לפרופיל או הורדה של הפרופיל לקובץ מבלי לכתוב קורות חיים בנפרד. להרבה מאוד תפקידים פרופיל הלינקדאין מהווה כרטיס ביקור. לפני פגישות עסקיות, מקצועיות (ואני שומעת יותר ויותר על לפני דייטים רומנטיים), בודקים קודם בלינקדאין".
עם זאת, לדעתה ההשפעה של חשבון לינקדאין פעיל ופרסום תכנים חדשים אינה חד משמעית. "מצד אחד, נוכחות פעילה ברשת, העלאת פוסטים מקצועיים שנותנים ערך ברשת, יכולה להפוך אותך למותג – השם שלך יופיע יותר ברשת ויהפוך להיות מוכר בתחום, יכולות להגיע יותר פניות בנושא עבודה, השתתפות במיטאפים, כנסים, פודקאסטים, כתבות. זה משפיע גם כשמגיעים לראיון עבודה או לפגישה והמראיינים מזהים את השם. זה עוזר לשבור את הקרח ומתחיל את הראיון בנקודה מתקדמת יותר של הכרות. אגב, זאת הטיה שלפעמים נופלים בה גם: הדמות המקצועית שאנחנו קוראים ברשת היא לא בהכרח הפרופיל והאישיות שאנחנו רוצים וצריכים לתפקיד וצריך להיזהר כמראיין לא להסתמך על זה בהחלטות הגיוס.
מצד שני, יש הרבה אנשים שימצאו עבודה, למרות שלא עדכנו את הפרופיל כבר כמה שנים. בעיקר בתחומים הטכנולוגיים הכי נדרשים", היא אומרת.
מספר העוקבים או החברים שלכם בלינקדאין מעניין את המגייסים בעיקר מטעמים טכניים. ככל שיש יותר עוקבים הפרופיל עולה ביותר חיפושים, הפוסטים נחשפים ליותר אנשים ולמגייסים שאין את רישיון הריקרוטר היקר שמאפשר לפנות לכל אחד ואחת- יהיה קשה יותר לפנות לאנשים עם מעט עוקבים. "יש יתרון במקומות רבים להעסיק עובדים שמובילים קהילות או בעלי עוקבים רבים. כמובילי דעה בתחום זה עוזר למשוך עוד מועמדים ומועמדות, לחזק את מיתוג המעסיק ולהעשיר את עובדי החברה בתכנים ומיטאפים של הקהילה".
הלינקדאין הוא אמצעי לקפיצת הקריירה הבאה, הוא אינו המטרה. "אם אתם בתקופת חיפוש עבודה זה מעולה, כנראה שיש לכם זמן פנוי. קחו קורס מגניב, לכו להתנדב או אפילו להוביל פרוייקט מעניין. אחרי שעשיתם משהו מעניין ב'חיים האמיתיים', תעלו על זה פוסט״, אומרת ליאור אבישר, בעלים ומייסדת של TYM, המסייעת ליזמים לבנות את הפרסונה הציבורית שלהם, בין השאר באמצעות הלינקדין. "אז על מה מפרסמים? אמנם לינקדאין היא רשת חברתית מקצועית, אבל גם לעולם העבודה יש אספקטים שונים ומגוונים. פוסטים על כישלון בגיוס כספים, ניסיונות חיפוש עבודה ממושכים, ניסיון לאזן בין בית לעבודה ודילמות מקצועיות הם פוסטים שיש להם מקום בלינקדין. אל תשכחו שלינקדאין היא רשת חברתית ושבצד השני של המסך נמצאים אנשים, בדיוק כמוכם. התוכן שאתם מעלים צריך לגרום להם להתחבר, להתעניין, אולי אפילו להתרגש. לכן, נסו להביא את עצמכם. ולא, עצמכם זה לא ChatGPT. רוב האנשים מזהים פוסטים כאלו וברור המקרים אפילו לא קוראים אותם".
עמי אהרונוביץ', מנהל הפעילות של חברת מסדי הנתונים האמריקאית Aerospike אומר שהרבה פעמים הם רואים שדווקא פוסטים שנכתבים בעברית זוכים לרמת חשיפה ומעורבות גבוהות יותר. "היכולת לעשות לוקליזציה לתוכן, להתאים אותו לקהל הקוראים שלכם, בין אם באמצעות התמונות הנכונות או לחלופין השפה או סגנון הכתיבה, עשויה להיות משמעותית. בתקופה כזו, בה הפעילות בשוק איטית ממה שהתרגלנו בשנים האחרונות, אני ממליץ לכתוב ולייצר כמה שיותר תוכן סביב נושאים אקטואליים - אך כאלה שלא נשארים ברמת המאקרו יותר מדי, ונוגעים בנקודות מקצועיות קונקרטיות. לדוגמה, באירוספייק אנחנו עוסקים בתחום הדאטה בייס, ובשנה האחרונה אנחנו רואים שכל העיסוק סביב יעילות (efficiency) מושך את מירב תשומת הלב, ולכן מרבית התוכן שלי נוגע בנקודה הספציפית הזאת, ולא נשאר בשכבה העליונה של דאטה בייס בלבד״.
אז איך ממשיכים לשמור על חשבון לינקדאין פעיל בועט ובולט גם בתקופות של האטה?
1. פרסמו תוכן באופן קבוע. הדרך להיות רלוונטי בלינקדאין היא באמצעות יצירת תוכן שנותן ערך לקוראים הרלוונטים עבורכם בהינתן המטרות המקצועיות שלכם, ושממצב אתכם כמובילי דעה בתחומכם. כתבו באופן קבוע, בין אם פעם בשבוע או חודש או יום, פוסטים ומאמרים והשתתפו בדיונים - הגיבו על פוסטים של אחרים, היו חלק פעיל מקבוצות ופורומים. אחד הכלים שקיימים בלינקדאין הוא כתיבת מאמרים קצרים בנוסף לפוסטים. זהו כלי שאמנם זוכה לפחות חשיפה לרוב מפוסטים אבל אפקטיבי במנועי החיפוש ובמיצובכם כמומחים.
הזמנים הפופולרים ביותר ברשת המקצועית הם בין השעות 9 בבוקר לחמש אחר הצהריים או במילים אחרות -בשעות העבודה והיום הפופולרי ביותר הוא יום שני, היום בו מתחיל שבוע העבודה בארה"ב.
2. כתבו על נושאים הקשורים לעולם העבודה במישרין או בעקיפין - לינקדאין היא רשת מקצועית והפוסטים הנקראים ביותר בה הם ברוב המוחלט של המקרים כאלה שקשורים לעולם העבודה. את הפוסטים על הטיול לחו"ל או סרטוני החתולים עדיף לשמור לרשתות החברתיות האחרות. זה המקום לדבר על טרנדים בעולם העבודה מהזווית שלכם, על חוויות, הצלחות ואתגרים מקצועיים. לגבי הצלחות, חשוב לשתף אבל עדיף לא ליפול לתבנית "שמחתי להשתתף או היה לי הכבוד להשתתף..." ואז לספר בקצרה על האירוע. אנשים כבר פיתחו 'חסינות' לכך. עדיף לתת ערך אמיתי, כזה שהקוראים באמת יוכלו להפיק ממנו תועלת.
3. תהיו סקרנים - פשאן לתחום העיסוק שלכם הוא משהו שאי אפשר לזייף. כאשר אנחנו באמת ובתמים מתעניינים בנושא מסויים, קוראים עליו לא 'כי צריך', חושבים עליו מחוץ לשעות העבודה ולפעמים הוא אף עלול להדיר שינה מעינינו. זה יעבור בפוסטים שאנחנו כותבים. אם במקרה המקצוע שלכם הוא לא ה'פאשן' שלכם אל תתאמצו לכתוב פוסטים על המקצוע - תכתבו על נושאים אחרים שגורמים לכם התלהבות ומסקרנים אתכם.
4. תהיו אותנטים - הפוסטים עם הנגיעה האישית הם הנקראים יותר. אמנם לינקדאין היא רשת מקצועית והנושאים צריכים להיות בעולם המקצועי, אבל אנשים מעוניינים לקרוא סיפורים, בשביל רשימות אינפורמטיביות יש את ChatGPT. הסיפורים הטובים שעומדים בבסיס הפוסטים הנצפים ביותר הם כאלה שחושפים חולשות ואתגרים ולא רק הצלחות.
5. ספקו ערך - בטוח נתקלתם בלינקדאין בפוסטים שמספרים רק על הצלחות או כאלה שנראים כמו פרסומת למי שכתב אותם. אלה פוסטים שלרוב שאנשים גוללים מהר בתקווה להגיע לתוכן אחר שבאמת מלמד אותם משהו חדש/מצחיק אותם/מרגש אותם ועוד. הידע שלכם נראה רק לכם מובן מאליו, להרבה אחרים הוא ייחדש ויפתח, לכל הפחות, זווית חדשה על הדברים.
6. השתתפו בדיון - כדי למצב את עצמכם כמומחים בתחומכם אתם יכולים גם להגיב ולהשתתף בשיחות והדיונים שיזמו אחרים. השתתפות בקהילות ובדיונים גם היא יכולה לגרום להתבלט ולהרחיב את מעגל ההשפעה שלכם. כנסו למגרש הדעות והביעו את זו שלכם, כל השאר כבר תפוסות.
7. כתבו לקהל היעד שלכם - הגדירו לעצמכם מי אתם רוצים שיקרא את מה שאתם כותבים - האם אלו מעסיקים פוטנציאליים? האם קולגות? כתבו להם, עבורם, על נושאים שרלוונטיים עבורם. האנשים בלינקדאין מגיעים משלוש תעשיות עיקריות: טכנולוגיה, בריאות ופיננסים, זיכרו זאת כאשר אתם מגדירים את קהל היעד.