סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
נטפליקס מינוי מיקרו מינויים
נטפליקס מינוי מיקרו מינויים (צילום: שאטרסטוק)

מ"סוכן הלילה" ועד "פאודה": אלו הסדרות הפופולריות ביותר בנטפליקס

דו"ח של נטפליקס חושף לראשונה את נתוני הצפייה המלאים במגוון התכנים שלה למחצית הראשונה של 2023. כך, העונה הראשונה של סוכן הלילה צברה 821 מיליון שעות צפייה בסך הכל, 22% יותר מהעונה השנייה של הסדרה ג'יני וג'ורג'יה שבמקום השני. עם זאת, הנתונים מייצרים תמונה חלקית כי אינם מכילים נתונים על מספר הצפיות והצופים בכל כותר

העונה הראשונה של סוכן הלילה היתה הסדרה הפופולרית ביותר בנטפליקס בחציון הראשון של 2023, עם 812.1 מיליון שעות צפייה בסך הכל, 22.1% יותר מהעונה השנייה של הסדרה ג'יני וג'ורג'יה שבמקום השני – כך לפי דו"ח שפרסמה הלילה החברה, ושחושף לראשונה את נתוני הצפייה המלאים במגוון הכותרים שלה. הסדרה הישראלית הפופולרית ביותר, פאודה של יס, רשמה יותר שעות צפייה מסיינפלד.
מסורתית, נטפליקס שמרה בחשאיות את היקף הצפייה בתכנים ובסדרות שלה, כאשר רק לעתים נהגה לשחרר נתונים ספורדיים על הצלחת סדרות שונות. ב-2021 החלה לפרסם רשימות שבועיות של 10 הגדולים, ואולם אלו חולקו לרוב לפי אזורים גיאוגרפיים ולא כללו נתונים על היקף הצפייה.
מצב זה תסכל במיוחד יוצרים ושחקנים. בעולם טרום-הסטרימינג, היוצרים והשחקנים קיבלו תמלוגים על שידורים חוזרים של סדרות שהשתתפו בהן. במקרה של סדרות פופולריות, אלו היו יכולים להיות גבוהים יותר מהתשלום המקורי עבור ההשתתפות בסדרה. נטפליקס פעלה לפי מודל חדש, במסגרתו שילמה לאמנים סכום גבוה יותר בתחילת הדרך, ותמלוגים נמוכים משמעותית או אפסיים בהמשך. מדידת רייטינג, ששימשה לקביעת דמי הפרסום שגבו הרשתות המסורתיות, לא היתה רלוונטית בעבור שירותי סטרימינג, ובכל מקרה לא התאפשרה בשיטת המסורתית לאור ההבדלים הטכנולוגיים.
בשנים האחרונות, על רקע הזינוק של שירותי הסטרימינג והירידה בהכנסות מהפקות לרשתות ברודקאסט וכבלים, התמרמרו היוצרים והשחקנים על המצב שנוצר, במסגרתו אין להם נראות לגבי היקף ההצלחה של סדרות שלהם והם נמצאים בעמדת נחיתות במו"מ על שכר ותמלוגים. זו גם היתה אחת הסיבות לשביתות התסריטאים והשחקנים ששיתקו את הוליווד לאורך מאביב עד סתיו 2023. הנתונים שמפרסמת עתה נטפליקס, ושיתפרסמו בקביעות פעמיים בשנה, הם תוצאה של שביתות אלה ושל סיכומים שהושגו במסגרתן.
בדו"ח הראשון, מפרסמת נטפליקס היקפי צפייה ביותר מ-18 אלף כותרים שרשמו 100 אלף שעות צפייה או יותר – 99% מכלל הכותרים בשירות. אלו הם 10 הכותרים הנצפים ביותר בחציון הראשון של 2023:
1. סוכן הלילה: עונה ראשונה – 812.1 מיליון שעות
2. ג'יני וג'ורג'יה: עונה שנייה – 665.1 מיליון שעות
3. The Glory: עונה ראשונה – 662.8 מיליון שעות
4. וונסדיי: עונה ראשונה – 507.7 מיליון שעות
5. המלכה שארלוט: סיפור של ברידג'רטון – 503 מיליון שעות
6. You: עונה רביעית – 440.6 מיליון שעות
7. La Reina del Sur: עונה שלישית – 429.6 מיליון שעות (הסדרה אינה זמינה בכל העולם)
8. Outer Banks: עונה שלישית – 402.5 מיליון שעות
9. ג'יני וג'ורג'יה: עונה ראשונה – 301.1 מיליון שעות
10. Fubar: עונה ראשונה – 266.2 מיליון שעות
הדבר הבולט ביותר ברשימת עשרת הגדולות הוא אולי הפרשי הצפייה בין המקום הראשון לעשירי, סוכן הלילה רשמה 205% יותר שעות צפייה מ-Fubar. מה שמראה שלנטפליקס יש סדרות מצליחות, ויש לה להיטים נוסקים. כן בולטת הנוכחות של שתי סדרות שאינן דוברות אנגלית – The Glory ו-La Reina del Sur.
עוד דבר שעולה מהרשימה הוא ההיקף העצום של התכנים בנטפליקס שכמעט ואינם נצפים. 55% מהכותרים ברשימה רשמו פחות ממיליון שעות צפייה. כשני שליש פחות מ-2 מיליון שעות. בתלות בתמלוגים או דמי הרישיון שמשלמת נטפליקס בעבור כותרים אלו, עולה השאלה האם להחזקתם יש היגיון עסקי או שמא יש מקום להתייעלות משמעותית על מנת להוריד תכנים שכמעט אינם זוכים לצפיות ולהתקד תחת זאת בתכנים פופולריים יותר.
מה קורה עם הסדרות הישראליות? העונה הרביעית של פאודה (יס), שנחשבת לרוב לסדרה הישראלית הפופולרית בעולם, נמצאת במקום ה-171 עם 71 מיליון שעות צפייה (העונה הגיעה לנטפליקס ב-20 בינואר), בסמוך לעונות ישנות מסדרות קלאסיות כמו המתים המהלכים או בנות גילמור, מתחת לעונה הראשונה של וויצ'ר (72.2 מיליון שעות) ומעל העונה השנייה של דברים מוזרים (69.2 מיליון). לעונה הראשונה של פאודה 37.3 מיליון שעות, לשנייה 28.4 מיליון ולשלישית 27.8 מיליון.
אחרי פאודה נמצאת העונה הראשונה של מלכת היופי של ירושלים (יס) במקום ה-1,953 עם 10.5 מיליון שעות צפייה, ואז בשבילה גיבורים עפים של קשת (4.7 מיליון שעות לעונה הראשונה), אזהרת מסע של נטפליקס (4.6 מיליון), בלקספייס של רשת (3.8 מיליון) וקופה ראשית של כאן (1.9 מיליון לעונה ראשונה, 1.5 מיליון לעונה שנייה ושלישית כל אחת; עונה רביעית עלתה לשירות אחרי תקופת הדו"ח). סדרה ישראליות, דוגמת שטיסל (יס), בני ערובה (ערוץ 10), המפקדת (כאן) והשוטר הטוב (יס), מצליחות הרבה פחות ורשמו פחות ממיליון שעות צפייה. ככל שהיו סדרות ישראליות נוספות בנטפליקס, היקף הצפייה בהן היה נמוך מ-100 אלף שעות והן לא נכנסו לרשימה.
לנתוני הסדרות הישראליות יש להוסיף כוכבית: התפוצה של הכותרים השונים אינה זהה. חלק מהסדרות, כמו פאודה ובשבילה גיבורים עפים, זמינות למנויי נטפליקס בכל העולם. אחרות, כמו מלכת היופי של ירושלים וכל הסדרות של כאן, זמינות רק בחלק מאזורי הפעילות של השירות (הסדרות של כאן, בפרט, זמינות רק בישראל).
מעל הכל, יש גם להתייחס למדד שאותו בחרה נטפליקס להציג: מספר שעות צפייה. זאת, בניגוד למדדים אחרים כמו מספר צפיות או מספר צופים. מדד זה יוצר הטייה לטובת סדרות בעלות עונות עם מספר פרקים רב יותר, ובעיקר לסדרות עם פרקים ארוכים יותר. מסיבה זו, בעיקר, אין ברשימת 20 הסדרות הפופולריות קומדיות קלאסיות עם זמן שידור של 30 דקות או פחות, וגם הפרקים של סדרות הדרמה מתארכים, פעמים רבות שלא לצורך, לשעה או יותר (לעומת 45 דקות או פחות לפרק של סדרת דרמה שהופקה לערוצי ברודקאסט). כתוצאה מכך, גם סדרות על-זמניות כמו סיינפלד (43.6 מיליון שעות לעונה השישית, מקום 374), זוכות לדירוג נמוך בטבלה.
מפתה מאוד להגיד שפאודה פופולרית כמעט פי 2 מסיינפלד, אבל כשפרק ממוצע של פאודה ארוך לפחות פי 2 מפרק ממוצע של סיינפלד, בפועל סביר שמספר הצופים בכל סדרה דומה, עם יתרון קל לסיינפלד. הנתונים ששחררה נטפליקס מספרים סיפור מעניין וחשוב על היקף הצפייה בשירות, אבל כזה שמייצר רק תמונה חלקית. בשביל תמונה מלאה יותר, נטפליקס צריכה לשחרר גם נתונים על מספר הצפיות ומספר הצופים הייחודיים בכל כותר, וגם לבצע חלוקה פרטנית יותר לפי פרק ולא רק לפי עונה. רק כך הצופים, היוצרים ועכשיו גם המפרסמים יוכלו להעריך בצורה מדויקת את הפופולריות האמיתית של התכנים השונים בשירות.