סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
בניין אינטל ב חיפה
בניין אינטל בחיפה (צילום: ערן יופי כהן)

"במקרה הטוב יפוטרו באינטל ישראל מאות עובדים, ובמקרה הגרוע - 1,500"

בסוף השבוע, עם הצגת הדוחות המאכזבים והקריסה במניה, הודיעה אינטל העולמית על כוונתה לפטר 15% מעובדיה - 17.5 אלף עובדים; אינטל מעסיקה בישראל 11,700 עובדים - וההערכות מצד בכירים לשעבר בחברה הן שישראל תצטרך לספוג את המכה הכי קשה שספגה עד כה, והצעד הראשון שצפוי הוא לאפשר פרישה מרצון

"במקרה הטוב יפוטרו באינטל ישראל מאות עובדים במקרה הגרוע כ-1,500 מעובדי החברה יפוטרו", כך אומרים לכלכליסט בכירים לשעבר בחברה. אינטל מעסיקה בישראל כיום כ-11,700 עובדים כאשר 7,800 מוגדרים כעובדי פיתוח ו-3,900 כעובדי ייצור.
בסוף שבוע שעבר הודיעה אינטל העולמית על כוונתה לפטר 15% מכוח העבודה שלה (17.5 אלף עובדים) ולהביא לקיצוץ של 10 מיליארד דולר. בשיחות שעשו מנהלי החברה באורגון, ארצות הברית, הם התבטאו על ההפתעה הגמורה מהתוצאות הלא מחמיאות לחברה ובעיקר מההכנסות הנמוכות שתפסו אותם לא מוכנים והכריחו את מנהליה לצאת בצעדים הקיצוניים.
פט גלסינגר שהובא לאינטל במטרה להצילה, מגלה שהעבודה מאוד לא פשוטה וייתכן אף בלתי אפשרית בעיתוי הנוכחי. מנכ"ל אינטל, פט גלסינגר, כתב לעובדי החברה: "אלו הן חדשות כואבות לחלוק איתכם. אני יודע שלכם יהיה עוד יותר קשה לקרוא זאת. זהו יום קשה בצורה יוצאת דופן עבור אינטל בעודנו מבצעים כמה מהשינויים המשמעותיים ביותר בתולדות החברה שלנו".
הוא המשיך והסביר את הצורך בשינויים: "אם לנסח זאת בפשטות, עלינו להתאים את מבנה ההוצאות שלנו למודל התפעולי החדש שלנו ולשנות באופן בסיסי את האופן שבו אנו פועלים. ההכנסות שלנו לא צמחו כפי שציפינו – וטרם הפקנו במלואה את התועלת ממגמות חזקות, כמו בינה מלאכותית (AI).
עבור חברה המעסיקה למעלה מ-110 אלף עובדים המשמעות היא פיטורים המוניים של מעל ל-17,500 עובדים. לאורך השנים ישראל בזכות מעמדה הייחודי בחברה הצליחה לספוג הרבה גלים תוך כדי פיטורים קטנים משמעותית מכל הסבבים אבל ההערכות הן שכיום אינטל ישראל תצטרך לספוג מכה לא קלה, למעשה המכה הכי קשה שהיא ספגה אי פעם כחברה.
מאינטל נמסר ש"ישראל ממשיכה להיות אחד מאתרי הייצור והמו"פ המרכזיים של אינטל בעולם, והחברה נותרה מחויבת לאזור זה". נכון לעכשיו, אינטל לא מכריזה על שינויים בתוכניותיה בישראל.
הכל החל כאמור בסוף השבוע שעבר כאשר ידיעה על פיטורים המוניים דלפה לתקשורת הבינלאומית ויממה לאחר מכן אושרה סביב פרסום הרבעון של החברה. באותו ערב קיימה הנהלת החברה בראשות המנכל פט גלסינגר שיחה עם כל עובדי החברה ובהם סיפר על מצבה הלא פשוט של החברה ועל תוכניותיה לצמצום משמעותי של כח האדם בחברה.
"החברה מתכננת לייעל את הפעילות שלה ולקצץ משמעותית בהוצאות ובמספר העובדים, תוך הפחתת הוצאות המו"פ, שיווק, מנהלה ומיזוגים ורכישות", מסרה אינטל בהודעתה הרשמית. לאחר ההודעה לעובדים כינסה ההנהלה את כל מנהלי החברה הבכירים ובהם פרשה בפניהם את התוכניות לצמצום ההוצאות בתקופה המיידית. בשלב הבא נדרשים כל אותם חברי הנהלה למצוא את המקומות לקיצוץ משמעותי לצד תוכניות נרחבות של החברה של סגירת פרוייקטים ופיטורים.
בישראל, אינטל תידרש ככל הנראה לספק מספרים דומים לעולם כולו אם כי ייתכן שבגלל שבישראל אין הרבה פעילויות שאינן בליבה, המכה תהיה קלה יותר. חלק גדול מגוף הפיתוח בישראל הוא חלק מגוף פיתוח עולמי נרחב ואם חלק מפרוייקטי הפיתוח ייסגרו הרי שהפגיעה כאן תהיה ללא קשר לעובדה שהם בישראל, אלא חלק מאותו פרוייקט שנסגר. מרבית הפרוייקטים שייסגרו יהיו כאלה שאינם חלק מהעתיד הקרוב של אינטל או שאין בהם עסק משמעותי לחברה.
בישראל הצעד הראשון שיעשה הוא לאפשר פרישה מרצון. אינטל על פי הערכה תעמיד לעובדים תוכנית פרישה מרצון אשר תתחלק לשני גלים: הראשון לעובדים ותיקים של החברה אשר עובדים בה זמן רב והגיעו לגיל שמאשפר פרישה. לעובדים אלה תוצע תוכנית פרישה מאוד נדיבה. בגל השני תוצע הצעת פרישה מרצון בכל החברה למעט דרג של סגן נשיא ומעלה, כאשר כנראה הצעת פרישה זו תהיה פחות נדיבה, אבל כן תאפשר לכל אותם עובדים ששקלו פרישה, מעבר לחברה אחרת או קריירה חדשה לקחת פיצוי משמעותי ולהתחיל דרך חדשה. תהליך הפרישה מרצון צפוי להימשך מספר שבועות וימוצה עד תום מתוך כוונה להגיע למינימום של מפוטרים. התוכנית של החברה חייבת לצאת לפועל עד נובמבר השנה כך שלחברה יש עדיין זמן לעשות זאת בצורה מסודרת.
רק אחרי שתסכם אינטל את התוצאות של הפרישה מרצון היא תחל לחשב כמה מפוטרים יצטרכו להיות בכל חטיבה עסקית ללא קשר למיקומה הגיאוגרפי.
המפעל בישראל
ביוני האחרון אינטל הקפיאה חלק מהקמת המפעל החדש בקרית גת, אותו מפעל שהיתה אמורה להקים בעלות של 25 מיליארד דולר בסיוע מענק ממשלתי נדיב של 3.2 מיליארד דולר.
ההקפאה לא לוותה בפיטורי עובדים, אלא שאינטל המשיכה להדגיש את מחוייבותה העמוקה למדינת ישראל וכך גם תגובתה לעיתונות בימים האחרונים.
אבל גם המפעל החדש והישן אינם חסינים, וככל הנראה בשלב הנוכחי לא בוחנים ביטול של הפרוייקט, אבל צמצום העובדים לא יספח על קרית גת.
אינטל מעסיקה במפעליה שם כ-4,000 עובדים ומשפיעה על הכלכלה שם גם באמצעות מעגל שני ושלישי של כלכלה. החלטה שלה להקטין משמעותית את מספר עובדיה שם ובכלל את פעילותה הכלכלית באזור יכולה להביא לפגיעה לא קטנה בעיר.