סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק

פאדיחה למיקרוסופט: מילת החיפוש הפופולרית ביותר בבינג היא "גוגל"

במשפט המתנהל נגד גוגל באירופה, שמטרתו להקטין את הקנס שהטיל עליה האיחוד האירופי ב-2018 על הפרת הגבלים עסקיים, בגובה 5.1 מיליארד דולר, חשף עורך הדין של גוגל את הפרט המביך

מסמכים משפטיים שקשורים לתביעת הענק של האיחוד האירופי נגד גוגל חושפים פרט מביך למדי עבור המתחרה העיקרית שלה בעולם החיפוש המקוון - מיקרוסופט.


עורך הדין של גוגל, אלפונסו לה-מדריד, העיד בדיון מול בית המשפט האירופי הכללי בלוקסמבורג אתמול בבוקר (ב') ש"מילת החיפוש הנפוצה ביותר במנוע החיפוש של מיקרוסופט, בינג, היא בהפרש ניכר 'גוגל'".
המטרה של העדות היתה להראות עד כמה מנוע החיפוש של גוגל הרבה יותר פופולרי מזה של המתחרה העיקרית.

2 צפייה בגלריה
בינג מיקרוסופט חיפוש סין צנזורה
בינג מיקרוסופט חיפוש סין צנזורה
בינג בסין
(צילום מסך: bing)

לה-מדריד גם הסביר שגולשים עושים שימוש בגוגל כי הם רוצים ולא מפני שהם חייבים. "בכל סקרי שביעות הרצון גוגל תמיד מקבלת אחוזים מאוד גבוהים מהציבור - כ-95%", הסביר לה-מדריד.
גוגל אכלה הרבה קש מהאיחוד האירופי עד כה. היא נקנסה ב-5 מיליארד דולר ב-2018 על הפרת הגבלים עסקיים, לאחר שהכריחה יצרני מכשירי אנדרואיד להתקין על הטלפונים את אפליקציית החיפוש שלה ודפדפן כרום מראש. בנוסף היא שילמה ככל הנראה הרבה מאוד כסף כדי למנוע מאותם יצרנים להתקין את המתחרים על המכשירים שלהם.
גוגל הפכה כבר מזמן לברירת מחדל פסיכולוגית
במשפט שמתנהל בימים אלה גוגל מבקשת להקטין את גובה הקנס שנקבע על ידי האיחוד האירופי. כיום כל מכשיר אנדרואיד שנמכר באירופה חייב לכלול אפשרות לבחור את מנוע החיפוש העיקרי של המשתמש וכן את הדפדפן שהוא רוצה. זאת אומרת שגוגל לא יכולה יותר לדרוש שהאפליקציות שלה ישמשו כאפליקציות ברירת המחדל של המכשיר ישר מהקופסה. בגוגל היו מאוד רוצים לראות את החלטת הרגולטור האירופי מבוטלת ונמחקת מהספרים.

2 צפייה בגלריה
חיפוש גוגל
חיפוש גוגל
חיפוש גוגל
(צילום: שאטרסטוק)

החשיפה הזו אולי משעשעת ואירונית, אך היא גם חושפת עד כמה גוגל הפכה לברירת מחדל פסיכולוגית עבור רוב המשתמשים בעולם. המצב מזכיר מאוד את משפט ההגבלים העסקיים נגד מיקרוסופט, שנוהל בסוף המאה הקודמת והוביל לקנס של מיליארד דולר - הגבוה ביותר בזמנו - על כך שהתקינה מראש את דפדפן אקספלורר על מחשבי PC שנמכרו ביבשת, בלי שניתן למשתמשים אפשרות לבחור אחד אחר. המהלך הביא לזינוק בשימוש בפיירפוקס וכמובן לפיתוח של מתחרים בדמות כרום, אופרה ואחרים.
מיקרוסופט שינתה מאז מעט את דרכיה, והיא כיום אגנוסטית לפלטפורמה שדרכה צורכים את שירותיה. גוגל עדיין לא שם. מנוע חיפוש הוא בסופו של דבר כלי בסיסי באינטרנט, אבל ניתוב משתמשים תמימים לעשות שימוש רק בשירותיה הוא גם משהו שהיא כנראה לא תוכל להמשיך לעשות עוד שנים רבות בלי להעניק אלטרנטיבה.
רק להזכיר, מיקרוסופט מימנה בזמנו את חזרתה של אפל, מיד לאחר חזרתו של סטיב ג'ובס לתפקיד, לתחום המחשבים בדיוק בשביל להימנע מהאשמה שהיא חונקת את התחרות. לא ברור אם גוגל תממן את הפעילות של מנוע החיפוש של מיקרוסופט, אבל לא נהיה מופתעים אם בעתיד תקבלו מספר אלטרנטיבות לשורת החיפוש של גוגל בסמארטפוני אנדרואיד.