חזרו לפלטפורמה, בכאילו: זו הסיבה לשובם של המפרסמים הגדולים ל-X
בכירים בענף הפרסום חושפים: חברות גדולות חזרו לפרסם בפלטפורמה של מאסק - בן בריתו של טראמפ - רק כדי להימנע מרשימה שחורה ומתגובה שעלולה להפיל את מניותיהן
מותגים גדולים שחזרו לפרסם ב-X (לשעבר טוויטר) מוציאים בפלטפורמה סכומים סמליים בלבד, כאשר המטרה העיקרית שלה היא לא להיתפס כמחרימים את X ולהמנע מסכסוך פומבי עם הבעלים אלון מאסק, בן בריתו הקרוב של דונלד טראמפ – כך לפי דיווח של הפייננשל טיימס.
בסוף השבוע הודיע מאסק שמיזג את פעילות X לתוך חברת ה-AI שלו, xAI. ברקע המהלך עומדים ביצועים חלשים מתמשכים של פלטפורמת המדיה החברתית, שמתקשה למשוך כספי מפרסמים מאז השלים מאסק את רכישתה לפני כשנתיים וחצי.
בעקבות הרכישה, ומעבר למדיניות פרסום תוכן מתירנית יותר, בחרו מותגים רבים להפסיק את הפרסום ב-X. זאת, במטרה להמנע מהצגת הפרסומות שלהם לצד פוסטים שמקדמים גזענות, הסתה, אנטישמיות וקריאות לאלימות. מאסק, בתגובה, הגיש תביעות הגבלים עסקיים נגד מותגים וחברות שהפסיקו לפרסם ב-X, ובהם לגו, נסטלה, Shell, פינטרסט, יוניליוור ומרס, בטענה שהחלטתם שלא לפרסם ב-X היא חלק מקנוניה. במקביל, מאסק הפך לאחת הדמויות המשפיעות בממשל האמריקאי הנוכחי, הודות למערכת היחסים הקרובה שלו עם טראמפ.
על רקע זה, אומרים בכירים בתחום הפרסום לפייננשל טיימס, החליטו חברות רבות לחזור ולפרסם ב-X, אך להשקיע בפרסום שם סכומים סמליים בלבד. "הן מוציאות רק מספיק כדי לא להיכנס לרשימה הרעה", אמר לו פסקאליס, מנכ"ל חברת ייעוץ והשיווק AJL Advisory ולשעבר מנהל מדיה בבנק אוף אמריקה. "זה לא בגלל שהסיכון לבטיחות המותג נעלם. אבל יש סיכון גבוה הרבה יותר שהערה ממאסק בעיתונות תגרום להתרסקות של המניה, ואז במקום סיכון של מיליוני דולרים מתמודדים עם סיכון של מילארדי דולרים".
חברת המחקר Emarketer מעריכה שהכנסות X יעלו השנה ב-21.1% ל-2.3 מיליארד דולר. עם זאת, הם עדיין יהיו נמוכות משמעותית מהכנסות טוויטר ב-2022 שעמדו על 4.1 מיליארד דולר (מאסק השלים את הרכישה בסוף אוקטובר 2022). לפי נתונים של חברת Sensor Tower, ההוצאות בארה"ב על רכישת פרסומות ב-X בחודשיים הראשונים של 2025 היו נמוכות ב-2% לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה, גם בשעה שמותגים כמו הולו ויוניליוור חזרו לפרסם שם (יוניליוור נמחקה מהתביעה בעקבות כך). אמריקן אקספרס גם חזרה לפרסם ב-X השנה, אך היקף ההוצאה שלה נמוכך ב-80% לעומת הרבעון הראשון של 2022.