"העתיד הוא וידאו" - הרשת החברתית X מודיעה על שינוי
"העתיד הוא וידאו" - הרשת החברתית X מודיעה על שינוי
המסר שותף ע"י מנכ"לית החברה לינדה יקארינו, זאת לאחר שאלון מאסק הבעלים, הודיע כי ישיק אפליקציה לטלוויזיה כדי להתחרות ביוטיוב ולעצב את X מחדש כפלטפורמת וידאו. מסרים אלה וניסיונות לשתף "סלבס" בשיווק סרטוני הרשת מצביעים על המאמצים לשנות את אופי הרשת החברתית
ב-2015 הודיע מארק צוקרברג, מנכ"ל-מייסד פייסבוק, כי עתיד החברה בוידאו. כמעט עשור אחרי ובטוויטר (X) חוזרים על אותה כותרת. "העתיד הוא וידאו, X חסר תחליף", שיתפה ברשת החברתית מנכ"לית החברה לינדה יקארינו. בימים אחרונים דווח כי אלון מאסק, בעלי X, ישיק לרשת אפליקציה לטלוויזיה, זאת כדי להתחרות ביוטיוב ולעצב עצמה מחדש כפלטפורמת וידאו.
השקת האפליקציה והודעתה של יקארינו מצביעות על מאמציו של מאסק לשנות את אופי הרשת החברתית שהפכה פופולרית כשירות לפרסום טקסטים קצרים במיוחד. בחודשים האחרונים נראה שמאסק מתמקד באסטרטגיה ממוקדת "סלבריטאים" לעודד את אלו לשדר בפלטפורמה סרטונים ארוכים. בין היתר המגיש השמרן הפופולרי טאקר קרלסון השיק תוכנית חדשה בהנחייתו ב-X, מאז פוטר מרשת פוקס, ולאחרונה מאסק צירף לפלטפורמה את המגיש דן למון, מגיש פופולארי מרשת CNN. בינואר חשבון X רשמי פרסם כי הפלטפורמה היא "קודם כל וידיאו" והציגו פורמט גלישה ברשת שנראה כמו גלילת הסרטונים המוכרת של טיקטוק, או הגרסאות המשוכפלות – שורטס ביוטיוב או רילס בפיסבוק ואינסטגרם.
הגישה מבוססת של מאסק אינה חדשה, לא לעולמות הרשתות החברתיות, וגם לא לטוויטר עצמה. היא ניסתה ב-15 השנה האחרונות להגדיל את כוחה בווידאו בשורת עסקאות. ב-2010 החברה השיקה אפליקציית טלוויזיה בפלטפורמת גוגל טיוי (שמאז בוטלה), ב-2011 בפלטפורמת סמארט טיוי של סאמסונג, וב-2016 כשרכשה את זכויות השידור לליגת הפוטבול NFL ושידרה תכנים אלו באמצעות אפליקציה ייעודית שניתן היה למצוא אותה במכשירי הטלוויזיה של אפל ואמזון.
השינוי אינו מתרחש בריק. מאז רכש מאסק את השליטה בטוויטר הרשת החברתית סובלת מעזיבת מפרסמים, שימוש בפלטפורמה ושוויה. דו"ח מאת חברת המחקר אדיסון שפורסם בשבוע שעבר טען כי השימוש ב-X בקרב הציבור האמריקאי צנח ב-30% בשנה האחרונה. בדו"ח של פידלטי, אחת מבעלות המניות של X, שסייעה למאסק לרכוש את החברה תמורת 44 מיליארד דולר, העריכו לאחרונה את אחזקתם לפי שווי של 12.5 מיליארד דולר – או צניחה של כ-70% בשווי מאז הרכישה באוקטובר 2022.
המהלך של טוויטר ב-2016 היה חלק מתפיסה רווחת בקרב חברות טכנולוגיה כי וידאו הוא העתיד, ממש כפי שיאקרינו פרסמה בפוסט אתמול. אותה שנה הייתה "שנת הווידיאו", והביטוי "Pivot to video" (או שינוי כיוון לווידיאו) שלט. באותה העת הערכות אנליסטים וחברות הטכנולוגיה היו כי מרבית תעבורת האינטרנט תעבור כולה להיות מבוססת אינטרנט בחמש השנים הקרובות (זאת אומרת עד 2019). בפייסבוק טענו כי פיד החדשות של פייסבוק יהיה בעיקר וידאו בתוך חמש שנים. אף שאכן חלקים רבים מהרשתות החברתיות פועלות היום בווידאו, בעיקר לאור הצלחתה של טיקטוק, תעבורת האינטרנט מבוססת טקסט עודנה חזקה. הערכות היו מופרזות.
כדי לגבות את טענותיה, פייסבוק בשעתו הציגה סטטיסטיקה לפיה מספרים עצומים של משתמשים עוצרים לצפות בסרטונים לפרקי זמן ממושכים. מפרסמים, שמחפשים כל דרך לתפוס את תשומת לב הצרכנים לכמה שיותר זמן, שוכנעו והסיתו לתחום כספים רבים. בחברות תקשורת רבות צמצמו את המערכות כדי להגדיל או לבנות מחלקות שיתמקדו בהפקת סרטונים. תוך שנה התברר כי פייסבוק הציגה את הנתונים באופן מעוות. החברה אף הודתה בכך, אך טענה כי הדבר לא היה בכוונה. ב-2018 קבוצה של מפרסמים אף תבעה את פייסבוק.