סגור
גג עמוד techtalk דסק

TechTalk
הם לא רק עובדים, הם סוכני חדשנות

המפתח להצלחה של ארגון בשנת 2021 טמון ביכולת שלו להתחדש, ולאו דווקא בציוד. מיכל זימלר, סמנכ"לית חטיבת Customer Success במיקרוסופט ישראל, סבורה שהון אנושי הוא עדיין הבסיס להכול

פעמים רבות מוצג ההייטק הישראל כ"קטר" המושך את המשק הישראלי ומנחיל דפוסי עבודה והתנהלות חדשניים, המחלחלים אל סקטורים אחרים במשק בהדרגה, אבל מהי למעשה חדשנות בארגון? האם ארגון השואף להטמיע חדשנות צריך להיאחז רק בפתרונות טכנולוגיים? בעוד התהליך הקרוי "טרנספורמציה דיגיטלית" טומן בחובו אימוץ טכנולוגיות חדשניות, הרי שהדרך אליו טמונה באימוץ דרכי חשיבה חדשניות. למעשה, חלק מהתמורות הארגוניות החדשניות ביותר שהביאה עמה השנה האחרונה, הגיעו לאו דווקא מהטכנולוגיה - גם אם הטכנולוגיה היוותה את הביטוי הפיזי שלה. דוגמה מובהקת לכך היא מודל העבודה ההיברידי.
חדשנות ארגונית נועדה בראש ובראשונה לשרת את יעדי הארגון ולתמוך בפעילותו העסקית, ולא להפך. לכן, ארגונים המבקשים להמציא עצמם מחדש או לתת מענה נקודתי לצורך כלשהו פונים, על פי רוב, לחדשנות טכנולוגית. בסקר שביצעה מיקרוסופט לאחרונה ניתן לראות בבירור כיצד כמעט בכל מגזר התחוללה טרנספורמציה דיגיטלית בשלבים שונים - טרנספורמציה שנבעה מהצורך למצוא פתרונות מהירים להמשך רציפות העבודה בארגונים שונים ובאופן גלובלי.
ניתן למדוד חדשנות ארגונית בשלושה רבדים: טכנולוגיה, כסף ואנשים. מיקרוסופט, לדוגמה, הצליחה לשמור על מעמדה כאחת החברות הרווחיות בעולם במשך קרוב לחמישה עשורים ונחשבת בעיני רבים לשם נרדף למחשוב נתפסה עד לפני מספר שנים כארגון בעל דפוסי חשיבה ארגוניים ארכאיים ומיושנים. אף על פי שטכנולוגיה היוותה תוצר עיקרי של הארגון, התרבות הארגונית שלו הייתה רחוקה מלהיות חדשנית.
1 צפייה בגלריה
ארגון בריא- מיקרוסופט
ארגון בריא- מיקרוסופט
משחק כדורסל במיקרוסופט. ארגון בריא
(מיקרוסופט)
ואולם, מאז מינויו של סאטיה נאדלה למנכ"ל החברה ב-2014 דפוסי החשיבה הארגוניים בחברה השתנו ללא היכר. עיקר השינוי נעשה באמצעות הנחלת תרבות של פתיחות לשיתופי פעולה ושיתוף ידע בכל רובדי הארגון - מה שלא אפיין את הארגון טרם הגעתו. החדשנות הארגונית, פתחה תחומי הכנסות והתייעלות, וייצרה הרבה מאוד כסף תוך כדי הזנקת המניה כלפי מעלה.
סוכני החדשנות בארגון יכולים להגיע כמעט מכל פונקציה או דרגה שניתן להעלות על הדעת - החל מעובדים האמונים על צרכים עסקיים כמו ראשי מחלקות והנהלה, דרך אנשי שטח ומכירות וכלה בפונקציות תומכות אופרציה, כמו למשל מחלקות כספים ומשאבי אנוש
השינוי והטמעתו נעשו באמצעות הרובד החשוב והמשמעותי ביותר בארגון: האנשים. סוכני החדשנות בארגון יכולים להגיע כמעט מכל פונקציה או דרגה שניתן להעלות על הדעת - החל מעובדים האמונים על צרכים עסקיים כמו ראשי מחלקות והנהלה, דרך אנשי שטח ומכירות וכלה בפונקציות תומכות אופרציה, כמו למשל מחלקות כספים ומשאבי אנוש. כשאנחנו מפתחים חשיבה חדשנית בקרב העובדים, אנחנו פותחים צוהר להטמעת פתרונות טכנולוגיים ויחד עם זאת מאתגרים דפוסי יסוד וקיבעונות.
חדשנות ארגונית היא מזמן לא נחלתו של סקטור אחד בלבד. בשנה האחרונה ארגונים רבים בישראל, במגוון רחב של סקטורים, הצליחו לבצע הליך מואץ של טרנספורמציה דיגיטלית - גם אם היא לא חלק מליבת העסק שלהם. הטרנספורמציה הזאת תומכת בפעילותם העסקית באמצעות אימוץ דפוסי מחשבה חדשניים, שהם תולדה של המרכיב האנושי שמניע את התהליך. הכול, כמו תמיד, מתחיל ונגמר בנו, ההון האנושי.
מיכל זימלר, חברת הנהלה וסמנכ"לית חטיבת Customer Success במיקרוסופט ישראל