סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
 איליה סוצקבר
איליה סוצקבר (צילום: אביגיל עוזי)

דיווח: חברת הבינה המלאכותית של בכיר OpenAI לשעבר איליה סוצקבר גייסה מיליארד דולר

סוצקבר, שעזב במאי את OpenAI, הקים את החברה, SSI, הפועלת גם בישראל - במטרה לפתח מערכות בינה מלאכותית בטוחות; המנכ"ל דניאל גרוס אמר לרויטרס: "חשוב לנו להיות מוקפים במשקיעים שתומכים במשימה שלנו, המחייבת שנים של השקעה במחקר ופיתוח". לפי הערכות, שווי החברה עומד על 5 מיליארד דולר

חברת הבינה המלאכותית של איליה סוצקבר, שעזב במאי את OpenAI, גייסה מיליארד דולר - כך לפי דיווח ברויטרס. החברה, Safe Superintelligence (SSI), שמה לה למטרה לפתח מערכות בינה מלאכותית "בטוחות", שיהיו בעלות יכולות על-אנושית.
SSI מעסיקה כיום 10 עובדים. הכסף שגייסה ישמש אותה לרכישת כוחציוד מחשוב רב עוצמה ולשכירת טאלנטים בתחום. החברה פועלת מתל אביב ומפאלו אלטו, קליפורניה.
ברויטרס ציינו כי בחברה סירבו לנקוב בשווי לפיו בוצע הגיוס, ואולם לפי מקורות - מדובר ב-5 מיליארד דולר.
המשקיעים כללו קרנות הון סיכון מובילות בהן Andreessen Horowitz, סקויה, DST Global ו-SV Angel. בגיוס השתתפה גם NFDG, שותפות השקעות המנוהלת על ידי נת פרידמן ומנכ"ל SSI דניאל גרוס.
גרוס אמר כי "חשוב לנו להיות מוקפים במשקיעים שמבינים, מכבדים ותומכים במשימה שלנו - יצירת בינה מלאכותית סופר-אינטליגנטית, דבר שיצריך שנים של השקעה במחקר ופיתוח לפני שנביא את המוצרים שלנו לשוק".
בטיחות הבינה המלאכותית היא סוגיה מרכזית שעלתה לסדר היום ברגע החשש כי הטכנולוגיה המתפתחת תשמש גורמים פליליים ואף כ"נשק" נגד האנושות.
למייסדי SSI קשרים עמוקים לישראל. סוצקבר (37) הוא ישראלי יליד בריה"מ שעלה לירושלים בגיל 5. את לימודיו האקדמיים התחיל באוניברסיטה הפתוחה. עם זאת, את כל תאריו האקדמיים השלים באוניברסיטת טורנטו, שם עשה דוקטורט בלמידת מכונה תחת הנחייתו של פרופ' ג'פרי הינטון, אחד החוקרים פורצי הדרך המוקדמים בתחום הבינה המלאכותית (AI).
שני המייסדים הנוספים של SSI הם דניאל לוי והמנכ"ל גרוס. לוי, בוגר תואר ראשון מאקול פוליטכניק בצרפת ובעל דוקטורט במדעי המחשב מסטנפורד בקליפורניה היה עד לאחרונה מפתח בכיר ב-OpenAI. קודם לכן הוא עבד כמתמחה במיקרוסופט, מטא וגוגל. גרוס (32), יליד ירושלים, הוביל בעבר את מאמצי ה-AI של אפל, היה שותף במאיץ הסטארט-אפים Y Combinator והשקיע או היה מעורב בחברות כמו אובר, גיטהאב ו-perplexity.ai. בנובמבר שעבר הוא נבחר על ידי מגזין טיים לרשימת 100 האנשים המשפיעים ביותר בתחום הבינה המלאכותית.
סוצקבר הודיע כאמור במאי על פרישתו מ-OpenAI, חצי שנה בלבד לאחר שהוביל את המהלך הכושל להדחתו של המנכ"ל סם אלטמן. כמה שעות מאוחר יותר הודיע בכיר אחר בחברה, יאן לייקה, התפטרותו, ויומיים לאחר מכן הכריזה OpenAI על פירוק הצוות שעסק בהתמודדות עם סיכוני AI, שהוקם והובל על ידי סוצקבר ולייקה. למהלך זה נלווה דיווחים שלפיהם הנהלת OpenAI הציבה חסמים משמעותיים בפני פעילותו התקינה של הצוות טרם פירוקו.