סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
יוטיוב
סמל חברת יוטיוב (צילום: רויטרס)

מתחרה בטיקטוק: יוטיוב חשפה דרך חדשה שתאפשר ליוצרי סרטונים קצרים להרוויח כסף

התחרות מול טיקטוק ממשיכה. שירות הסטרימינג שבבעלות גוגל חשף אתמול תוכנית להוספת פרסומות לכלי Shorts ליצירת סרטונים קצרים שמעניק ליוצרים 45% מההכנסות. כוכבת יוטיוב: "ביוטיוב עוזרים ליוצרים ליצור דברים בפורמטים מרובים ולא להשיג רק 15 דקות תהילה"

יוטיוב חשפה דרך חדשה שתאפשר ליוצרים להרוויח כסף מסרטונים קצרים, זאת על רקע התחרות הגוברת מצד טיקטוק. בסוכנות הידיעות רויטרס דיווחו כי שירות הסטרימינג שבבעלות גוגל חשף אתמול (ג') תוכנית להוספת פרסומות לכלי Shorts ליצירת סרטונים קצרים שמעניק ליוצרים 45% מההכנסות. לשם השוואה, תוכנית ההפצה הסטנדרטית לסרטונים שלא ב-Shorts עומדת על 55%, ובטיקטוק יצרו קרן של מיליארד דולר לתשלום ליוצרים. אולם, טארה וולפרט לוי, סגנית נשיא בחברה, מסרה כי יוטיוב מחלקת אחוז קטן יותר של המכירות עם יוצרי הסרטונים הקצרים כדי לקזז על ההשקעה הגדולה שביצעו בפיתוח הכלי.
קריס קולינס, מעצבת השיער שהפכה לכוכבת יוטיוב תחת הכינוי Kallmekris, שיבחה את המהלך: "פלטפורמות אחרות מתמקדות בהשגת 15 שניות התהילה לאנשים, שזה מעולה", אמרה. "אבל ביוטיוב נוקטים בגישה שונה, הם עוזרים ליוצרים ליצור דברים בפורמטים מרובים".
המהלך יוצא לדרך לאחר שביוטיוב התקשו לעמוד בתחרות מטיקטוק, האפליקציה שהגיעה כבר למיליארד משתמשים חודשיים. בעקבות התחרות השיקו ביוטיוב בשלהי 2020 את Shorts – מאפיין המאפשר ליצור ולהעלות סרטונים באורך דקה, שמשך מעל 1.5 מיליארד צפיות בחודש. באפריל האחרון הקימה יוטיוב קרן בגובה 100 מיליון דולר כדי למשוך יוצרים לייצר את הסרטונים הקצרים וכדרך לשימור הכישרונות הקיימים. התוכנית החדשה לחלוקה בהכנסות, נועדה להיות כלי גדול ויציב יותר למשיכת היוצרים, ורעיון שבטיקטוק עוד לא חשבו עליו.
עבור המחצית הראשונה של השנה ההכנסות של גוגל ממכירת פרסומות ביוטיוב עמדו על 14.2 מיליארד דולר, עלייה של 9% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. עם זאת, הצמיחה בהכנסות מפרסומות ברבעון האחרון הייתה הנמוכה ביותר מאז החלו בפרסום הנתונים הללו לפני שלוש שנים. הסיבות לכך קשורות לתנאים הכלכליים העולמיים, אך להערכת האנליסטים גם טיקטוק היא גורם בעניין.