פרשנותל-OpenAI אין שום כוונות לוותר על הובלת מירוץ הבינה המלאכותית
פרשנות
ל-OpenAI אין שום כוונות לוותר על הובלת מירוץ הבינה המלאכותית
חברת OpenAI קיימה אמש את כנס המפתחים הראשון שלה, שבו הציגה כלים חדשים ועוצמתיים למוצר הפופולרי שלה ChatGPT. אך היא בעיקר שלחה מסר ברור וחד משמעי למשקיעים ולעמיתים כי בכוונתה להמשיך ולהתבסס כפלטפורמה המרכזית לכל מה שקשור בצ'אטבוטים גנרטיביים, בלי להשאיר הרבה מקום לחברות ומוצרים מתחרים
חברת OpenAI קיימה אמש (ב') את כנס המפתחים הראשון שלה, OpenAI DevDay, ובו הציגה שורת פיתוחים שנועדו להציב אותה בראש מרוץ הפיתוח של בינה מלאכותית. בין היתר אפשרות לכל משתמש לבנות גרסה מותאמת שלו לצ'אטבוט הפופולרי של החברה — ChatGPT, שאותו יוכל אפילו למכור בחנות אפליקציות ייעודית. מנכ"ל החברה סם אלטמן הציג בכנס את הפיתוחים השונים לפני כ־900 מפתחים, שנה בלבד לאחר שהשיקו את השירות שכבר היום נהנה מ־100 מיליון משתמשים שבועיים.
דבריו של אלטמן בכנס מצביעים על המאמץ של החברה להתייצב במרכז ובבסיס של כל מה שהוא צ'אטבוטים גנרטיביים — ולנסות לא להשאיר מקום למפתחים לבנות מוצרים מתחרים, אלא לפתח על גבי המוצרים של החברה — ובעצם לשמש כתשתית העיקרית לתחום מתפתח זה.
כל אחד יכול לפתח
רעיון זה מצוי בלב המוצר החדש שאותו מכנה החברה GPTs — "גרסאות מותאמות אישית של ChatGPT שניתן ליצור למטרה מסוימת", לפי אלטמן. המוצר, שפונה לציבור הרחב, נועד לאפשר לכל אחד, חובבן או מפתח מקצועי, לאמן צ'אטבוט על סמך מערך נתונים ספציפי, כך שישרת מטרה ייחודית מותאמת אישית — ולא משנה כמה אזוטרית. ChatGPT יכתוב את הקוד שדרוש כדי להפעיל את הבוט החדש, שיוכל גם להתחבר לאתרים אחרים כדי לגשת למאגרי מידע שלהם.
כך למשל ניתן לאמן את הצ'אטבוט על אוסף של מתכוני בישול או על ספריית מוזיקה, ולשאול אחר כך את הבוט שאלות ספציפיות כמו אילו פריטים יש במתכון אחד, או מתי תקליט הוקלט או מי המבצע של היצירה.
את התכנות ניתן לעשות באמצעות קול, מה שלטענת אלטמן "הופך אותו לנגיש מאוד". בפוסט שפרסמה OpenAI בבלוג החברה ציינה כי "כל אחד יכול בקלות לבנות GPT משלו, בלא צורך בקידוד". שירות ה־GPTs החדש זמין לכל מי שמשתמש ב־ChatGPT Plus, גרסה של הצ'אטבוט בתשלום דמי מנוי חודשיים של 20 דולר. רק לפני חודשיים שילבה OpenAI את מחולל התמונות שלה DALL-E אל תוך ChatGPT. בנוסף שחררה גרסה חדשה של הצ'אטבוט שמקיים אינטראקציה קולית.
במהלך נובמבר, צפויה החברה להשיק כאמור את חנות האפליקציות שלה. האפליקציות שיעלו לחנות יהיו רק על ידי מי שתגדיר כ"בונה מאומת", הגדרה שהקריטריונים לה טרם ברורים.
חנות האפליקציות שואבת מעקרונות אפל סטור, כך שלא רק ש־OpenAI תנהל את החנות ותתווה את כללי ההשתתפות בה, אלא היא גם תבליט למשתמשים את האפליקציות השימושיות והפופולריות ביותר, ותאפשר למפתחים לעשות מונטיזציה לעבודתם. כמו אפל, מונטיזציה זו צפויה גם לעבור דרך החברה, ולהעניק לה למעשה שליטה גדולה מאוד על המוצרים שבחנות, בין היתר כך שלא יפרו את תנאי השימוש של החברה, אם כי אופן חלוקת ההכנסות בין היוצרים לחברה אינו ברור עדיין. "אנחנו נשלם לאנשים שמייצרים את ה-GPTs הפופולריים והשימושיים ביותר ונחלוק אתם את ההכנסות שלנו" אמר אלטמן. לפי OpenAI, כמה חברות, לרבות חברת הביוטק Amgen, חברת ייעוץ הניהול Bain ומעבד התשלומים Square, כבר בונות ומשתמשות ב־GPTs.
פיתוחים נוספים שעליהם הוכרז בכנס קשורים בכלים לקהילה העסקית. לפי אלטמן יותר מ־2 מיליון מפתחים ויותר מ־92% מהחברות בפורצ'ן 500 בונות כלי בינה מלאכותית על בסיס המוצרים של OpenAI (נתון זה עמד על 80% רק באוגוסט).
ההכרזה שזכתה למרב ההתלהבות קשורה לגרסה החדשה בתשלום: ChatGPT4 Turbo. הכלי הזה צפוי, לפי אלטמן, להיות מהיר יותר מפי שניים ובעלות של שליש מ־ChatGPT4. והוא ישאב מידע עדכני יותר מהגרסה הקודמת. "המודל מדויק הרבה יותר בהקשרים ארוכים", הוסיף אלטמן וציין כי האפליקציה תוכל גם "לקלוט" כמויות גדולות יותר של טקסט לשימוש כהוראות או לעבודה — מכ־3,000 תווים כיום ל־300 עמודי טקסט. ההרחבה הזו תאפשר למשתמשים לענות, למשל, על שאלות שנוגעות לספרים שלמים מבלי "לפגום בדיוק" כך יחסך הצורך "לפרק" ספר לחלקים רבים — מה שפעמים רבות הוביל לתוצאות חסרות הקשר בין החלקים.
OpenAI הודיעה גם שתשיק תוכנית "מצומצמת מאוד ויקרה" שתאפשר לחברות עם "מערכי נתונים גדולים במיוחד" לעבוד עם מהנדסי למידת מכונה של OpenAI כדי לבנות מודלים מותאמים אישית של AI המבוססים על GPT4. "נתונים קנייניים שסופקו ל-OpenAI כדי להכשיר דגמים מותאמים אישית לא ייעשה שימוש חוזר בשום הקשר אחר", אמרה החברה.
באותו הקשר ציינו ב־OpenAI כי כל מי שמשתמשים בשירותי הפרימיום של החברה יוכלו לבקש כי כל החומרים ונתונים אחרים שאותם הם מזינים בבוטים לא ישמשו להכשרת גרסאות עתידיות של הטכנולוגיה של OpenAI. מכאן עולה כי בחברה יאמנו את המודלים שלהם עם הנתונים של כל 100 מיליון המשתמשים בגרסה החינמית של ChatGPT.
לא רק זאת אלא שבחברה אף הסבירו כי יעניקו למשתמשים מטריית הגנה משפטית לכל תביעה בנושא זכויות יוצרים שעלולה לעלות עם השימוש בכלים שלה. בכך OpenAI מביעה ביטחון גדול ביכולתה להדוף בהצלחה אתגרים משפטיים שעלו בחודשים האחרונים סביב נושא זה, והיא מצטרפת להבטחה דומה שכבר העניקו גוגל ומיקרוסופט. "אנחנו יכולים להגן על הלקוחות שלנו ולשלם את העלויות הכרוכות בתביעות משפטיות הקשורות להפרת זכויות יוצרים", אמר אלטמן ביום שני. הצעת התגמול, ש־OpenAI מכנה Copyright Shield, חלה על משתמשי השכבה העסקית: ChatGPT Enterprise, ועל מפתחים המשתמשים בממשק תכנות האפליקציות של ChatGPT. משתמשים בגרסה החינמית של ChatGPT או ChatGPT+ לא נכללים בתוכנית.
עם מיקרוסופט בענן
במהלך הכנס מנכ"ל מיקרוסופט סטיה נדאלה עלה לבמה במפתיע. מיקרוסופט היא המשקיעה הגדולה ביותר ב־OpenAI ובתחילת השנה ביצעה השקעת עתק בהיקף של 10 מיליארד דולר. מאז מיקרוסופט שילבה את מוצרי החברה במנוע החיפוש שלה — בינג, וכן בכלי האופיס שלה. עם זאת החשיבות הגדולה של מיקרוסופט לחברה היא בעיקר באירוח שירותי הענן — שמספק את המרחב וכוח המחשוב העצום הנדרשים לתפעול מודלים אלו.
"המערכות הדרושות כשאתה דוחף קדימה באגרסיביות במפת הדרכים שלך מחייבות אותנו להיות בפסגת המשחק שלנו, ואנחנו מתכוונים להתחייב באופן מלא לוודא שלכולכם... יש לא רק את המערכות הטובות ביותר לאימונים והסקת מסקנות, אבל גם הכי הרבה מחשוב", אמר נדלה בכנס. "אני בעסקי התשתיות כבר שלושה עשורים — ומעולם לא ראיתי דבר כזה".
ההכרזות של OpenAI מציבות אותה אם כן הרחק בראש תעשיית הבינה המלאכותית, ועל הדרך היא גם שמה קץ לשאיפות של סטארט-אפים מתחרים שביקשו להיות בעצמם חלק מהתשתית הגנרטיבית שיצרה החברה, בין היתר בפיתוח כלים שלכאורה גישרו על פער שירותים בין המוצר ChatGPT, לצרכים של עסקים. יזמים המכונים Wrapper Startups, מצאו עצמם בן רגע מחוץ למשחק, בלי כל יתרון תחרותי או מוצר הכרחי להציע.
עם זאת סטארט-אפים רבים עדיין יכולים להיות חלק מהאקוסיסטם שבונה החברה, אך כל עוד שוק הבינה המלאכותית יעורר עניין וימשוך הון רב — המשקיעים ידרשו לשים לב לחולשה הגדולה שניצבת בפני סטארטפים שמפתחים לצד העבודה הנמרצת של OpenAI, שמגלה זריזות גדולה לגשר על פערים שנחשפים בין המוצרים שלה, ללקוחות.