סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק

מיקרוסופט מתווה כללי משחק חדשים לשוק האפליקציות

מיקרוסופט שמבקשת לאשר לה את רכישת ענקית הגיימינג אקטיוויז’ון, הציגה תוכנית לניהול חנות אפליקציות שתגשר על המלחמה בין המפתחים לגוגל ואפל. המשתמשים ירוויחו

אחד הקרבות החמים ביותר בעולם הטכנולוגיה כיום הוא הקרב על חנות האפליקציות. מן הצד האחד נמצאות מפעילות חנויות כמו גוגל וביתר שאת אפל שרוצות לשמר את השליטה שלהן בפלטפורמה, לטפח אותה כמקור הכנסות משמעותי, ולמנף אותה לקידום שירותים ומוצרים אחרים שלהן.


מן הצד השני ניצבות מפתחות אפליקציות דוגמת ספוטיפיי ואפיק שמוצאות את עצמן מתחרות נגד חברות הענק בתנאים לא שווים. הן מנסות לקדם את המוצרים שלהן מעמדת נחיתות, ובתמורה גם משלמות לחברות עמלה נכבדת בעבור הזכות הזו.

2 צפייה בגלריה
בראד סמית’ נשיא מיקרוסופט
בראד סמית’ נשיא מיקרוסופט
נשיא מיקרוסופט בראד סמית’. המפתחים יקבלו גישה למשאב החשוב ביותר - הלקוחות
(צילום: EPA)

המאבק הוליד קרבות משפטיים מרים, אך מעט מאוד פתרונות מעשיים או ישימים. מפעילות החנויות, ובמיוחד אפל, מסרבות לשחרר סנטימטר של שליטה. מפעילי האפליקציות דוחפים לקצה השני ודורשים מאפל לאפשר העלאת אפליקציות שלא דרך האפסטור, מהלך שאפל מתנגדת לו בתוקף.

גישה לכל המפתחים

איך פותרים את התסבוכת? למיקרוסופט יש כמה רעיונות מעניינים. ענקית התוכנה פועלת בימים אלו לקבלת אישור רגולטורי לעסקת הענק שלה לרכישת ענקית הגיימינג אקטיוויז'ון תמורת 70 מיליארד דולר. כחלק ממהלך מקדים לרצות את הרגולטורים ולהבטיח שהרכישה לא תשמש אותה לפגיעה בתחרות, מיקרוסופט הציגה 11 עקרונות לגישה חדשה לניהול חנויות אפליקציות.
"פיתחנו עקרונות אלו בין השאר על מנת להתמודד עם התפקיד והאחריות הגדלים של מיקרוסופט בשעה שאנו מתחילים לבקש אישור רגולטורי במדינות שונות לרכישת אקטיוויז'ון בליזארד", כתב נשיא החברה בראד סמית'. "אנחנו רוצים שהרגולטורים והציבור יידעו שמיקרוסופט מחויבת לאימוץ הכללים החדשים האלו".
מדובר אמנם במהלך שנועד לסלול את הדרך לאישור העסקה הגדולה בתולדות מיקרוסופט, אבל העקרונות שניסחה החברה מציגים פתרון אפשרי לבעיית העימותים בין חנויות אפליקציות למפתחים. הם מאפשרים לכל צד לקבל את מרבית הדרישות הסבירות שלו, ואפילו יכולים לשפר את חוויית הקצה של המשתמשים. ומה שהכי מעניין זה שהם כל כך הגיוניים ומתבקשים, שלא ברור איך חנויות אפליקציות אחרות לא אימצו אותם, או לפחות את חלקם, עד עכשיו.
כמה מהעקרונות הם כלליים או הצהרתיים. למשל, התחייבות של מיקרוסופט להמשיך ולכבד את פרטיות המשתמשים ולהגן עליהם באמצעות שמירה על תקני אבטחה גבוהים. או התחייבות שלפיה החברה "תאפשר לכל המפתחים גישה לחנות האפליקציות שלנו, כל עוד הם עומדים בדרישות סבירות של איכות ובטיחות".

2 צפייה בגלריה
אפליקציות מ האפסטור
אפליקציות מ האפסטור
אפליקציות מהאפסטור. המפעילות ישמרו על תפקידן כשומרות סף ויבטיחו שלא ייכנסו אפליקציות מסוכנות

עקרונות אחרים עונים על כמה מהנקודות הכואבות המשמעותיות של מפתחי אפליקציות כיום. מבין אלו, אחד הבולטים הוא התחייבות של מיקרוסופט להתייחס לכל האפליקציות בצורה שווה, ובמיוחד בלי תעדוף של אפליקציות שלה או שותפותיה בדירוגים או הצגת תוצאות חיפוש. זה מתחבר להתחייבות נוספת: "נחייב את האפליקציות שלנו באותן דרישות שבהן מחויבות אפליקציות מתחרות".
מפתחות כמו ספוטיפיי מאשימות את אפל שהיא יוצרת סביבה מועדפת לשירותים מקבילים פרי פיתוחה, באופן כזה שפוגע בתחרות.
הכלל של מיקרוסופט ברור: אין טיפול מועדף לאפליקציה שלנו, ואם יש משהו שאסור על מפתחת חיצונית, הוא יהיה אסור גם עלינו. אימוץ כלל זה ימנע ממפעילת החנות לקדם אפליקציות שלה על חשבון מתחרות, או לשלב באפליקציות שלה יכולות שהיא מונעת ממתחרות. באייפון, למשל, יישום כלל זה יאפשר למתחרות של אפל פיי לקבל גישה לשבב ה־NFC במכשיר ולהציע למשתמשים תחרות ישירה ביישומון התשלומים של אפל.

תחרות על עמלות

כללים נוספים נוגעים לתשלומים על אפליקציות. מיקרוסופט מתחייבת לאפשר למפתחים לעשות שימוש בכל מערכת תשלומים שיבחרו, וכן שלא תפגע באפליקציות שלא עושות שימוש במערכת תשלומים חיצונית. בנוסף, היא לא תדרוש ממפתחים לספק לגרסת האפליקציה שבחנות שלה תנאים מועדפים לעומת פלטפורמות אחרות.
אפל וגוגל מונעות שימוש במערכות תשלום צד ג', ומחייבות מפתחים לעבוד רק עם המערכות שלהן ולשלם את העמלה שהן קובעות, או לא לשלב מערכת תשלומים באפליקציה בכלל (כפי שעושה ספוטיפיי, כך מי שרוצה לרכוש מינוי יכול לעשות את זה רק באתרה).
אימוץ כללים אלו יאפשר למפתח לבחור איך לעבד את התשלומים שלו, וכתוצאה יכניס תחרות בעמלות שגובות הפלטפורמות על שירות זה (אלו של אפל אסטרונומיות ויכולות להגיע ל־30% מכל עסקה). הוא גם יאפשר למפתחים לבצע בידול מחירים בין פלטפורמות שונות, לקדם מבצעים בלעדיים בשיתוף עם פלטפורמות, ובאופן כללי ידחף למטה את מחירי האפליקציות והשירותים השונים. טוב למשתמשים, טוב למפתחים, קצת פחות טוב לפלטפורמות שיכניסו פחות כסף.
כלל נוסף קובע: "לא נמנע ממפתחים לתקשר ישירות עם לקוחות דרך האפליקציות למטרות עסקיות לגיטימיות". מיקרוסופט מעצימה כאן את המפתחים ומאפשרת להם גישה למשאב החשוב ביותר שלהם – הלקוחות.
הכללים של מיקרוסופט הם פשרה טובה. המפתחים מקבלים שורה של התחייבויות לשיטוח שדה המשחק וגם גישה ליכולות תשלום ופיתוח שמאפשרות להן ליישר קו עם מפעילות הפלטפורמה.
המפעילות עדיין אוחזות בתפקידן כשומרות סף ויכולות להבטיח שלא ייכנסו לחנויות שלהן אפליקציות מסוכנות (זו הטענה העיקרית של אפל נגד הסרת הבלעדיות של האפסטור על הורדת אפליקציות לאייפון). הדבר היחיד שהמפעילות יפסידו זה יתרון תחרותי, וכן, גם קצת כסף.