סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
מייסד ומנכ"ל מטא מארק צוקרברג
מייסד ומנכ"ל מטא מארק צוקרברג. החקירה נגד מטא תתמקד במודל התשלום תמורת פטור מהצגת פרסומות בפייסבוק (צילום: ANDREW CABALLERO-REYNOLDS / AFP)

אחרי שנכנס לתוקף: האיחוד האירופי חוקר האם ענקיות הטכנולוגיה הפרו את חוק השווקים הדיגיטליים

החקירה נפתחה פחות מחודש אחרי שה-DMA, המציג רגולציה משמעותית הנוגעת לתחרות והגבלים עסקיים, נכנס לתוקף. האיחוד יחקור האם גוגל, אפל ומטא, נקטו באמצעים על מנת לעמוד בדרישות החוק

האיחוד האירופי פותח בחקירה רשמית נגד אפל, גוגל ומטא בחשד שהחברות לא נקטו באמצעים הנדרשים על מנת לעמוד בדרישות חוק השווקים הדיגיטליים (DMA) של האיחוד, שנכנס לתוקפו החודש – כך מכריזה היום (ב') נציבות האיחוד האירופי.
לפי הודעת הנציבות, החקירה נגד גוגל תתמקד בגוגל פליי ובתעדוף של שירותים עצמאיים במנוע החיפוש, החקירה נגד אפל באפסטור ובאפשרות להגדיר את דפדפן ברירת המחדל, והחקירה נגד מטא במודל התשלום תמורת פטור מהצגת פרסומות בפייסבוק. במקביל, הכריזה הנציבות על השקת מהלכי חקירה בנוגע לעמלות שאפל החליטה לגבות מחנויות אפליקציות עצמאיות בחשד שאמזון מספקת יחס מועדף למותגים שלה במרקטפלייס שלה.
ה-DMA, שנכנס לתוקף ב-7 במרץ, מציג רגולציה חדשה ורחבה לפלטפורמות גדולות ובהן חנויות אפליקציות, מנועי חיפוש, דפדפנים, מערכות הפעלה ועוד. החוק חל על שירותים עם מחזור שנתי של לפחות 7.5 מיליארד יורו באיחוד ו-45 מיליון משתמשים או יותר באיחוד, ובין השאר מחייב חברות טכנולוגיה להגביל שימושים שהן עושות במידע אישי, להגביל את הבלעדיות על מוצרים או שירותים שהן מציעות למשתמשי קצה, לאפשר התקנה של יישומי צד ג' במערכות ההפעלה של החברה, יאסור על מתן עדיפות למוצרים של החברה על פני מוצרים מתחרים ועוד.
במקרה של אפל, למשל, הוא אילץ אותה לאפשר התקנה של אפליקציות על האייפון דרך חנויות אפליקציות עצמאיות או דרך אתרי מפתחים, ולא רק באמצעות האפסטור כפי שהיה עד עתה. ענקיות הטכנולוגיה, כיאה לתאגידי ענק, עשו כמיטב יכולתן על מנת לכופף ולשבש את יישום החקיקה החדשה. אפל, למשל, הציגה מערכת עמלות חדשה שפוגעת משמעותית בכדאיות של מפתחים לאפשר הורדה של האפליקציות שלהם שלא דרך האפסטור. גוגל, שנדרשה שלא לתעדף הצגת שירותים שלה בתוצאות חיפוש על פני שירותים מתחרים של חברות אחרות, ביצעה שינויים שלפי בדיקה שנערכה דווקא יכולים להגדיל את החשיפה לשירותים שלה, או שעדיין מוודאים שהיא תזכה למירב ההקלקות.
עתה, פחות משלושה שבועות אחרי כניסת החקיקה לתוקף, מתחילה הנציבות בחקירה על מנת לבדוק האם החברות מפירות אותה. בנוגע לחנויות האפליקציות של גוגל ואפל, ה-DMA מחייב את החברות לאפשר למפתחים להכווין משתמשים לרכישה או מבצעים מחוץ לפלטפורמה שלהם ללא כל עלות נוספת. "הנציבות מודאגת מכך שהמהלכים של גוגל ואפל לא מגיעים לכדי ציות מלא, שכן הם כופים מגבלות שונות, דוגמת תעריפים שונים", נכתב בהודעת הנציבות. "הדבר מגביל את יכולות המפתחים לתקשר בצורה חופשית משתמשים, לקדם מבצעים ולסגור עסקאות".
גוגל תחקר גם האם תצוגת תוצאות החיפוש המעודכנת שלה, שאמורה להיות מותאמת לדרישות DMA, עדיין מתעדפת שירותים שלה דוגמת גוגל שופינג, גוגל טיסות וגוגל מפות. לטענת הנציבות, יש חשש שהתוצאות לא מתייחסות לשירותים מתחרים בצורה הוגנת ולא מפלה.
נגד אפל תתנהל חקירה בנוגע לדרישה לאפשר למשתמשי קצה להסיר יישומים מובנים ממערכת ההפעלה של האייפון, לשנות בקלות את הגדרות ברירת המחדל ובעת הפעלה ראשונה להציג למסמכים מסך בחירה שיאפשר להם להגדיר שירותי ברירת מחדל חלופיים, כמו דפדפן או מנוע חיפוש. בנציבות מסבירים שבין השאר העיצוב של מסך בחירת דפדפן ברירת המחדל עלול למנוע ממשתמשים בחירה חופשית באמת.
החקירה נגד מטא בוחנת האם מודל ה"שלם או הסכם", במסגרתו נדרש המשתמש לבחור האם לשלם דמי מנוי חודשי לחברה או להתיר לה לעשות שימוש במידע אישי שהיא אוספת עליו מפלטפורמות שונות על מנת להציג לו פרסומות מותאמות אישית בפייסבוק ובאינסטגרם. לדברי הנציבות, היא מודאגת שמודל בינארי זה לא מספק למשתמשים חלופה אמיתית שלא להסכים לאיסוף המידע.
"אנחנו חושדים שהפתרונות שהציגו שלוש החברות לא עומדים במלואם בדרישות ה-DMA", אמרה נציבת התחרות של האיחוד, מרגרט וסטגר, בהודעה לעיתונות. "עכשיו נחקור את הציות של החברות ל-DMA, על מנת להבטיח שווקים פתוחים ותחרותיים באירופה".
נציב השווקים הפנימיים באיחוד, תיירי ברטון, הוסיף: "ניהלנו דיונים עם חברות שומרות הסף מזה חודשים על מנת לסייע להם להתאים עצמן לחקיקה, ואנחנו כבר רואים שינויים בשוק. אבל אנחנו לא משוכנעים שהפתרונות של גוגל, אפל ומטא עומדים במחוייבותיהן למרחב דיגיטלי הוגן יותר ופתוח בעבור אזרחים ועסקים אירופאיים".
נציבות האיחוד מבטיחה להשלים את החקירה בתוך 12 חודשים, ובסופה היא יכולה לקנוס את החברות בעד 10% מהכנסתן השנתית העולמית בעבור כל הפרה, ועד 20% במקרה של הפרות חוזרות. מלבד הקנסות המשמעותיים, יכולה הנציבות גם לכפות על החברות לנקות בצעדים מסויימים במטרה לעמוד בדרישות החוק. מסקנות החקירה בהקשר זה, יכולות להתברר כמשמעותיות יותר לשבירת ההגמוניה של החברות מאשר קנסות.
בעולם הרגולציה, 12 חודשים להשלמת חקירה ופרסום מסקנות הוא זמן שיא, בטח כאשר מדובר בחקיקה שנכנסה לתוקפה לפני פחות מחודש. במהלך זה, ובעיקר בהתקמדות בשחקניות הגדולות והחזקות ביותר, הנציבות שווה ומשדרת את נחישות שה-DMA ייצר השפעה משמעותית באמצעות שחרור לפיתת החנק של החברות בפלטפורמות שלהן ויצירת מגרש משחקים שיוויוני יותר למתחרות קטנות, ולא יהיה רק חוק הצהרתי שמייצר שינויים קוסמטיים לכל היותר.
ואולם, הנציבות נמצאת רק בראשיתו של מהלך האכיפה הרגולטורי. מה שיקבע את הצלחתו, ובמידה רבה את הצלחת DMA, יהיו השלבים הבאים, ובעיקר היכולת של הנציבות להשלים אותם במהרה. מסקנות החקירה, לכשיפורסמו, יכולים לכלול קנסות משמעותיים והוראות לחברות לנקוט בצעדים שהן אינן רוצות בהם, אך שיכולים לייצר שוק תחרותי ופתוח יותר. ואולם, אלו יהיו משמעותיים רק אם תצליח הנציבות להמנע מהליך ערעורים ודיונים ממושך, שיכול להתפרס על פני שנים, וליישם את המסקנות בצורה מיידית. ניסיון העבר מלמד שהחברות יעדיפו למשוך את התהליך כמה שיותר על פני ציות מיידי מלא או פשרה כלשהי, שכן הן כבר יודעות היטב שהזמן משחק רק לטובתן.
מגוגל נמסר בתגובה: "כדי למלא אחר חוק השווקים הדיגיטליים (DMA), ביצענו שינויים משמעותיים באופן בו פועלים השירותים שלנו באירופה. במהלך השנה האחרונה שיתפנו פעולה עם הנציבות האירופית, בעלי עניין וצדדים שלישיים בעשרות אירועים, כדי לקבל ולתת מענה למשובים, וכן לאזן בין צרכים שונים של האקוסיסטם. נמשיך להגן על גישה זו בחודשים הקרובים".