סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
Facebook Shopping קניות בפיסבוק
Facebook Shopping קניות בפיסבוק (צילום: שאטרסטוק)

מדריך כלכליסט
קונים ברשת? כך תזהו מותגים מזויפים והונאות מסחר

קניות אונליין כבר הפכו מזמן לפעולה רווחת וחוצת גילאים. ואולם, עדיין יש סכנות לא מעטות שחשוב להכיר. כדי לזהות את המקומות המסוכנים הכנו לכם מספר המלצות שיהפכו את הרכישה שלכם באינטרנט לבטוחה יותר

כבר שנים שאנחנו קונים באינטרנט. אמזון כבר הפכה מזמן לבת בית אצלנו בזכות המשלוחים בחינם, איביי לימדה את הישראלים שאפשר גם למכור ובעליאקספרס ובשאר האתרים הסיניים קל מאוד לקנות הכול - ובזול. ואולם רשתות חברתיות הפכו למקום שבו אתרים קטנים, מותגים מתחילים וסוחרים עצמאיים מנסים את מזלם. בחלק מהמקרים הם יציעו דברים מעניינים ולפעמים מדובר גם בהונאה, שלא לומר במזימה לגנוב פרטי אשראי.
קשה לזהות אתר לגיטימי, גם אם הגענו אליו מפרסומת בפייסבוק או מטוויטר למשל, פלטפורמות הפרסום לא אחראיות על התוכן. כך שאם נעקצנו, זו תהיה אשמתנו הבלעדית, ומעבר לכך גם לרשויות אין הרבה מה להציע כתרופה. הדרך הכי טובה לרכוש אונליין מחוץ לאתרים המוכרים והבטוחים היא לנסות לוודא שהמקור לגיטימי.

5 צפייה בגלריה
אישה קניות סמארטפון
אישה קניות סמארטפון
רכישה אונליין. ממה צריך להיזהר?
(צילום: גטי אימג'ס)

גם לי יצא מדי פעם ליפול קורבן למחירים טובים מדי או למוצר שנראה מספיק נדיר וייחודי כדי שימשוך אותי לנסות. פעם אחת זה הסתכם בזוג אוזניות עם מדבקה של מותג מוכר עליהן, המחיר? 20 דולר, אבל האוזניות שימשו בעיקר כמשחק לילד שכן אפילו לא היה ניתן להפעיל אותן. בפעם השנייה זה הסתכם במיילים ובאיומים לפנות לרשויות אחרי שחקירה מאומצת של הח''מ, גילתה שהסוחר כבר עקץ בעבר, מה שהביא להחזר כספי. אבל זה היה בזבוז זמן וכסף.
ישנם כמה כללי אצבע טובים שמנחים אותי מאז ברכישות אונליין מחוץ למסלול המוכר. אף אחד מהם לא מספיק כשלעצמו, אבל כשהם משולבים, ניתן להקטין את הסיכון לרמה סבירה. באינטרנט חשוב להבין מי הגורם שעומד מולך, לפעמים ישנם סוחרים שפועלים בשיטה שנקראת דרופשיפינג שבמסגרתה הם רק מעבירים סחורה מהיצרן למחסנים של אתר מסחר כגון אמזון או עליאקספרס. הרבה פעמים הם לגיטימיים ולפעמים הם מתחזים.
שימו לב לחוות הדעת: לא בגלל האמינות, אלא בשביל האיכות
זאת אומרת שגם רכישה באמזון לא מבטיחה תמיד 100% שביעות רצון. ישנם אלפי סוחרים באתר שמוכרים את אותם המוצרים בשינוי מותג קלוש. המחירים יכולים לנוע מהזול למופרך. הטיפ הכי טוב זה לשים לב לכמות חוות הדעת, לתאריכים שלהן ולניסוחים. בנוסף חשוב לראות אם בסעיפי המשלוח והאחריות מופיע שמה של אמזון. אם כל האחריות היא על הסוחר, לא תוכלו לממש החזר בקלות, ולפעמים גם תאלצו להתמודד עם שירות בעייתי של המוכר. לכן נסו לפחות שהשולח יהיה אמזון. כמו כן, בדקו היטב את העמוד של הסוחר, כמו גם את הפרטים שלו. אם יש רק כתובת מייל גנרית, צריך אולי להימנע.
אבל מעבר לאמזון יש אלפי אתרי מסחר, חלקם לגיטימיים מאוד, חלקם לא מוכרים או עוסקים במוצרים נישתיים אבל אמיתיים, וחלקם באמת הונאות. מגיעים אליהם מכל מקום - אמזון, גוגל, איביי, פייסבוק, אינסטגרם או טיקטוק. בעיקר מפייסבוק ואינסטגרם. זאת מכיוון שהפלטפורמות האלה לא באמת אחראיות לאיכות הסוחרים, הן מסתפקות בלאפשר את הפרסום, כל מה שאתם עושים מהרגע שאתם מקליקים על הקישור הוא כבר באחריותכם.

5 צפייה בגלריה
קניות ברשת מחשב
קניות ברשת מחשב
שימו לב לפני שאתם מזינים את מספר כרטיס האשראי
(צילום: shutterstock)

כדי לוודא שאתר מסחר לגיטימי, יש כמה סימנים טובים שמצביעים על כך שמדובר במישהו אמיתי ולא בישות ערטילאית שמנסה להונות אותנו. נסו למצוא סימנים שמעידים על כך, אתר מסחר שלא מבוסס על בלוג זו התחלה טובה. אבל לרוב אתרי מסחר קטנים מבוססים על פלטפורמות חינמיות או זולות כגון וורדפרס או שופיפיי. באתר נסו למצוא פרטי קשר כלשהם. אלה עשויים להופיע תחת About Us או אודות, בדרך כלל בתחתית דף הבית. נסו למצוא רשימת עובדים או שמות כלשהם. זה סימן טוב כשסוחר מציג את הצוות שלו לעולם.
פרטי קשר יכללו כתובת מייל בלבד או לפעמים טופס יצירת קשר. אל תיבהלו - כל עוד כתובת המייל נראית אמיתית עם סיומת כמו שם האתר, היא עשויה להיות לגיטימית. עוד דבר שאפשר לעשות הוא פשוט לשלוח מייל ולבקש פרטים נוספים. אם יש מענה, כנראה שיש מישהו אנושי בצד השני וזה כבר יותר טוב מבוט. אם יש כתובת פיזית ומספר טלפון זה עוד יותר טוב - נסו לגגל את הכתובת ואם אתם יכולים, נסו להתקשר למספר. אם הכתובת מתבררת כבית חולים אתם יכולים להסיק שמדובר בהונאה, אם הטלפון מצלצל ללא מענה באמצע שעות העבודה, כנ"ל.
רשתות חברתיות יכולות להיות חברכם הטוב בזיהוי הונאות
השלב הבא יהיה לנסות למצוא עמודים של הסוחר או המותג ברשתות החברתיות. פעמים רבות הם מתחילים את דרכם העסקית בפייסבוק או בטיקטוק. זה בעיקר נכון למותגי אופנה או יופי, מדי פעם הם גם משלבים זאת עם קמפיין גיוס המונים למוצר הייחודי שלהם, אם יש אחד כזה מדובר בסימן טוב. גם תגובות של הסוחר או מנהל המותג בדף מהווים סימנים טובים לכך שמדובר במיזם לגיטימי. גם אם זה לא מעיד על איכות המוצר עצמו.
שיטה נוספת היא לברר את ההיסטוריה של האתר והמותג. גוגל הוא ידידכם הטוב במקרה הזה. כלי חדש במנוע החיפוש מאפשר למצוא בקלות את כל ההיסטוריה של תוצאת החיפוש. מספיק להקליק על שלוש הנקודות בסוף השורה הראשונה של כל תוצאה כדי לקבל פירוט של מתי האתר נרשם לראשונה בגוגל, האם החיבור מאובטח והאם מדובר בתוצאה "אורגנית" או במודעה ששילמו להציג אותה. זה לא תעודת ביטוח אבל זה עוזר להיות בטוח.

5 צפייה בגלריה
אודות תוצאות החיפוש בגוגל
אודות תוצאות החיפוש בגוגל
גוגל יכול להיות ידידכם הטוב ברכישה
(צילום מסך)

יש חלון דומה גם בפייסבוק. בכל עמוד עסקי ברשת החברתית יש גם בצד הדף קישור לחלון בשם "שקיפות הדף" או Page transparency. בתוכו תקבלו פירוט של כל ההיסטוריה שלו, מי מנהל אותו, והאם השלימו את תהליך האימות של פייסבוק למשל. היסטוריית הדף מפרטת מתי הוא נוצר, האם השם השתנה והיכן נמצאים בעולם האנשים שאחראים על הניהול שלו. אם הדף נראה אמריקאי אבל המנהלים שלו בסין - תתחילו לחשוד. אם השם של הדף השתנה מ"עולם הנעליים של ענת" ל"מכון הכושר של דובי", זה נראה מוזר ולא אמין.
כלל אצבע נוסף: אם זה זול מדי, זו בטוח הונאה. אף אחד לא ימכור משקפי שמש ממותגות במחיר הפסד למעט אם מדובר בזיוף או בסחורה גנובה או פגומה. למשקפי שמש איכותיות יש מחיר מסוים, אם המחיר הנקוב הוא עשירית - זו הונאה. אין מתנות חינם ובטח לא ברשת. עם זאת, יכול להיות שתמצאו סחורה אמיתית במחירים נמוכים. למשל, כלי בישול יכולים להימכר במחיר נמוך, גם אם הממוצע יותר גבוה, תמיד תמצאו מישהו שמוכר בזול. ואולם, קחו בחשבון שכנראה לא תקבלו מוצר באותה איכות. מנגד, אם מדובר במוצר שיכול להזיק או שמיועד לבריאות, אל תשחקו בניסיונות. תרופות, תוספי תזונה, כמו גם כלי עבודה או ציוד ספורט, אל תסתפקו בחיקוי זול, זה עלול לגרום לנזק.

5 צפייה בגלריה
שקיפות דף פייסבוק
שקיפות דף פייסבוק
שקיפות הדף בפייסבוק
(צילום מסך)

חוות דעת הן גם אמצעי טוב לוודא אמינות. לא פעם חברות קונות חוות דעת בכמויות מסחריות. יש כלים שיודעים לנסות לזהות אותן, כגון Fakespot למשל. אבל זה לא תמיד עובד. קל יותר לבדוק אם יש חוות דעת שליליות, הרבה פעמים הן יאפשרו לכם להבין אם המוצר אמיתי ועד כמה הסוחר אמין. נסו גם למצוא את חוות הדעת הישנה ביותר. כמות גדולה של חוות דעת שמועלות במסגרת זמן קטנה יכולה לעורר חשד שהן מזויפות. בדרך כלל, לקוח רושם חוות דעת על כל כמה מאות רכישות שהסוחר מבצע. אם המותג חדש, קשה להבין איך הוא יכול להציג מאות חוות דעת למשל.
חפשו באינטרנט כל פרט על החנות או הסוחר
עוד אמצעי טוב הוא פשוט לחפש את שם הסוחר, המותג או של העובדים אם הם מופיעים. יש גם אתרים כגון Better Business Bureau או Trustpilot, רדיט, או אחרים שבהם תוכלו לחפש את המותגים או הסוחרים. אם אתם רואים שיש פוסטים עליהם, זה כבר סימן טוב שהמותג קיים באמת ופעיל. אם הם לא מופיעים בשום מקום - התחילו לחשוד. שימו לב גם לחנויות הונאה בפייסבוק ואינסטגרם. לא פעם הרשתות האלה נמנעות מפעולה נגד גורמים בעייתיים למרות שמדווחים להם. הגילויים האחרונים על התנהלות החברות יכולה להסביר קצת את ההסתייגות ממחיקה של דפים ועמודים. אבל זה מתסכל ובעיקר לא מוסיף אמון.
טיפ אחרון ויעיל למדי הוא לבדוק את התמונות של המוצרים באתר. סוחר אמיתי או מותג ינסה להשתמש או בתמונות מקוריות משלו או בחומרים שיווקיים שהיצרן מעביר. נסו לבצע חיפוש תמונה הפוך דרך גוגל. כל מה שאתם צריכים זה לגרור את התמונה לחלון של גוגל והתוצאות יראו לכם היכן ניתן למצוא אותה. אם התוצאות מצביעות על אתר היצרן או המותג זה סימן טוב, אם אתם מקבלים בליל תוצאות של אתרי מסחר קיקיוניים או דפי מדיה חברתית - זה דווקא סימן רע.

5 צפייה בגלריה
הונאה הונאות רשת סייבר האקרים
הונאה הונאות רשת סייבר האקרים
אל תיתנו "שידוגו" אתכם
(צילום: שאטרסטוק)

לסיכום, בסופו של דבר, רכישה מקוונת של מוצר ממותג צריכה להתבצע תוך שימוש בהגיון בריא. כמו שלא הייתם רוכשים שעון יוקרה בשוק הכרמל, אין שום סיבה לרכוש כזה ברשת מאתר שנראה כמו הבלוג של רמי מ-1999. כמו כן, משקפי שמש אמיתיות לא נמכרות אף פעם ב-15 דולר או אפילו ב-20. עדשות איכותיות עולות הרבה מאוד - כמו גם שעוני יוקרה אמיתיים. אם תנסו להיצמד לכללים האלה, אתם תגלו שהרכישות שלכם יהיו הרבה יותר אמינות - גם אם לא הזמנתם מאמזון או מאיביי. בהצלחה!
לכתבה זו פורסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של כלכליסט לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.