פרשנותמטאבולה ועד ריסקיפייד: חברות התוכנה הישראליות הפתיעו לטובה חרף המשבר
פרשנות
מטאבולה ועד ריסקיפייד: חברות התוכנה הישראליות הפתיעו לטובה חרף המשבר
בצל המפולת ששלחה את המניות לרמות שפל וגלי הפיטורים בהייטק, ריסקיפייד, טאבולה ופייבר פרסמו דו"חות כספיים טובים. כולן עקפו את התחזיות, וריסקיפייד אפילו העלתה את התחזית השנתית. אדם סינגולדה מטאבולה: "כולנו יעילים יותר, אנחנו סופר לייזר"
המניות אולי נוחתות מדי יום לשפל חדש והשיח בחוץ הוא בעיקר על קיצוצים ופיטורים, אבל בינתיים חברות התוכנה הישראליות מבציר 2021 בוול סטריט מפתיעות לטובה. טאבולה, ריסקיפייד ופייבר הציגו היום (ד') תוצאות עסקיות טובות מהצפוי לרבעון השלישי, וריסקיפייד אף העלתה את התחזית השנתית. אדם סינגולדה, מייסד ומנכ"ל טאבולה, תולה את ההפתעה החיובית דווקא באתגרי התקופה שלדעתו גרמו להנהלות והעובדים שלא להתפזר על פרויקטים קטנים כפי שעשו בשיא תקופת השגשוג. "בתקופה הנוכחית הדבר הכי חשוב זה המיקוד וזה גם הדבר הכי טוב שקורה לחברות כי המיתון הפך לאויב המשותף שמאחד את כולם. אנחנו 'סופר לייזר' - כולנו יעילים יותר ופרודוקטיביים יותר".
לצד היכולת להמשיך לצמוח ולעמוד בציפיות האנליסטים, מנהלי החברות מדגישים בעיקר את הצדדים התפעוליים, וחלק מהחברות כבר פיטרו עובדים. פייבר נפרדה מ־60 עובדים וטאבולה פיטרה כ־100 עובדים. בריסקיפייד הסתפקו בינתיים בשיפורים תפעוליים נקודתיים יותר ובעזיבה טבעית של עובדים. אף שהחברות מתאמצות להתקרב לרווחיות, רובן עדיין רחוקות מהיעד.
ריסקיפייד, שפיתחה תוכנה למניעת הונאות באתרי אי קומרס, הכתה את התחזית לרבעון השלישי הן בשורת ההכנסות והן בשורה התחתונה. ההכנסות צמחו בקצב שנתי של 20% ל־63.2 מיליון דולר וההפסד התכווץ ל־5 סנטים למניה. שיעור הרווח הגולמי השתפר קלות ל־52% וההפסד התפעולי עמד על 26 מיליון דולר, בדומה לרבעון המקביל שבו ההכנסות היו נמוכות משמעותית.
בריסקיפייד מדגישים את תוכנית ההתייעלות התפעולית שהחלה ברבעון הקודם אשר נועדה להקטין את בסיס ההוצאה הרבעונית כפי שאכן השתקף מההפסד התפעולי ברבעון האחרון. על רקע זה מקטינה החברה את תחזית ההפסד המתואם EBITDA מ־57-54 מיליון דולר ל־47-44 מיליון דולר. תחזית ההכנסות עודכנה ל־261-257 מיליון דולר לעומת תחזית קודמת ל־258-255 מיליון דולר.
גם פלטפורמת העסקת הפרילנסרים פייבר עקפה את התחזיות וצמחה ב־11% ברבעון, עם הכנסות של 82.5 מיליון דולר ורווח של 8.6 מיליון דולר, אך בשל סעיפים חד־פעמיים היא רשמה הפסד של 11.4 מיליון דולר, שיפור לעומת הפסד של 14.3 מיליון דולר לפני שנה. ביולי האחרון, כאמור, פיטרה פייבר 60 עובדים, 7% מכוח האדם שלה, מחציתם מישראל. מאז המהלך, לדבריה, היא ממשיכה להתעמק בעלויות התפעוליות שלה ולהיות "ממושמעת" הן בשיווק והן בתפעול.
במקביל לניסיונות של פייבר לשפר את שולי הרווח שלה, גם מספר המשתמשים הפעילים בפלטפורמה שלה עלה ב־3% ל־4.2 מיליון איש וההוצאה הממוצעת זינקה בקצב מהיר יותר של 12% ל־262 דולר למשתמש. החברה גם הגדילה את הנתח שהיא מקבלת מהעסקאות שנעשו באמצעותה מ־28.4% בתקופה המקבילה ל־30% ברבעון. עם זאת, בינתיים שיעור הרווח הגולמי דווקא ירד ל־81.1% מתוך ההכנסות לעומת 83.3% ברבעון המקביל. פייבר מספקת תחזית זהירה לרבעון הרביעי וצופה הכנסות של 85.8-79.8 מיליון דולר, תחזית שמשקפת את כל המנעד בין 0% צמיחה ברבעון לבין צמיחה של 8% מול הרבעון האחרון של 2021. בפייבר חוזרים על התחזית השנתית ל־340-334 מיליון דולר, מה שישקף קצב צמיחה של 14%-12% מול 2021.
גם טאבולה עקפה את התחזיות בכל המדדים, אם כי רמת ההכנסות ברבעון השלישי משקפת דריכה במקום לעומת הרבעון המקביל וגם במדדים התפעוליים נרשמה חולשה בהשוואה ל־2021. טאבולה הפחיתה ב־4% את תחזית ההכנסות השנתית וציינה כי היא מעדיפה לתת תחזית שמרנית לאור המצב הכלכלי. טאבולה, שמספקת המלצות תוכן באינטרנט, צירפה אמנם לקוחות חדשים בולטים כגון באזפיד והאפינגטון פוסט במהלך הרבעון, אך מרגישה בהאטה בפעילות של מפרסמים, מה שמשפיע גם על הביצועים שלה. הכנסות החברה הגיעו ל־332 מיליון דולר וההפסד היה 26 מיליון דולר. אך על אף ההפסד, התזרים מפעילות היה חיובי והגיע ל־23 מיליון דולר.