סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
אירוע לעובדי פיוניר ב2021
עובדי פיוניר חוגגים את ההנפקה בנאסד"ק ב-2021 (צילום: @eclipse_media)

דו"ח: עובדי ההייטק אחראים לשליש ממס הכנסה בישראל

עובדי ההייטק בישראל שילמו ב-5 שנים מס הכנסה בסכום של כ-100 מיליארד שקל מס, סכום המהווה שליש מתשלומי מס ההכנסה בתקופה זו. כך עולה מנתונים שמפרסמים היום רשות החדשנות והכלכלן הראשי באוצר. הדו"ח מצביע על פער משמעותי בין השכר בהייטק לשאר המשק: עובד הייטק שילם בממוצע כ-7,000 שקל בחודש, פי 6.3 מהממוצע בשאר המשק

השכירים והשכירות בענף ההייטק היו אחראים לכ-36% מתשלומי מס הכנסה בשנת 2021. מדובר בעלייה לעומת 2020 שבה כרבע מכלל תשלומי המס בישראל הגיעו מענף בהייטק. כך עולה מנתונים שמפרסמים היום רשות החדשנות והכלכלן הראשי במשרד האוצר. מחברי הדו"ח מעריכים כי על סמך הגידול במספר המועסקים בהייטק בשנים 2023-2021, במקביל לעלייה בשכר הממוצע בענף, שהמשיך להגדיל את הפער מול השכר הממוצע במשק, ניתן להעריך כי תרומתו הישירה של ענף ההייטק להכנסות המדינה וחלקו בעוגת ההכנסות עלו בשנים אלו.
בימים אלה כאשר חרב הקיצוצים פוגעת כמעט בכל ענף מנסה רשות החדשנות להוכיח שפגיעה בעובדי ההייטק היא למעשה פגיעה ישירה באחד המרכיבים החשובים ביותר להכנסות המדינה.
רוב הכנסות המדינה מענף ההייטק קשורות בעובדים ובעובדות בענף: 85% מההכנסות נובעות ממיסוי על שכר העובדים (מס הכנסה, ביטוח לאומי וביטוח בריאות), ורק 15% ממס חברות. בתקופה של שש שנים, כמעט 100 מיליארד שקל הגיעו מתשלומי מס הכנסה של עובדי ועובדות הייטק, המהווים שליש מתשלומי מס ההכנסה בתקופה זו.
״התובנות העולות מניתוח תרומת ההייטק להכנסות המדינה מחזקות את החשיבות של מענה ממשלתי שיוודא שהענף לא ייפגע וימשיך בצמיחה שלו גם בעת האטה כלכלית", אומר מנכ"ל רשות החדשנות דרור בין. "הנתונים שמתפרסמים היום מחדדים את העובדה שמשאב הטבע של ישראל הוא ההון האנושי - שאחראי לרוב הכנסות המדינה מההייטק. לכן, חשוב להמשיך ולהשקיע באופן משמעותי בחינוך איכותי לכל קבוצות האוכלוסייה".הדו"ח מצביע על פער משמעותי בין עובדי ההייטק לשאר המשק: תשלום מס ההכנסה החודשי הממוצע של עובד הייטק בשנת 2021 עמד על 6,966 שקל, פי 6.3 מהממוצע בשאר המשק. המשק הישראלי מגדיל את התלות שלו בתשלומי מס ההכנסה מההייטק: בשנים 2021-2016 גביית מס הכנסה מעובדי ועובדות ההייטק עלתה ב-66% במונחים ריאליים.
החברות הזרות דוגמת אנבידיה, אינטל, גוגל ואחרות הן חלק משמעותי מתעשיית ההייטק המקומית, גם ברכישות שהן מבצעות כאן וגם בתרומה לחדשנות, אבל הן גם מהוות חלק משמעותי בהכנסות המדינה ממסים. אף שהעובדים בהן מהווים 25%-20% מכלל העובדים בענף ההייטק ומספר החברות הזרות הוא 0.3% בלבד מכלל החברות העסקיות - התרומה של חברות ההייטק הזרות היא יותר משליש מסך תרומת ההייטק להכנסות המדינה, הן במונחי מיסים שקשורים לעבודה והן במונחי מס חברות.
1 צפייה בגלריה
דרור בין מנכל רשות החדשנות
דרור בין מנכל רשות החדשנות
דרור בין, מנכ"ל רשות החדשנות
(Photo: Orel Cohen)
באופן לא מפתיע, עיקר הכנסות המדינה מגיעות ממרכז הארץ. בשל הייצוג החסר של אוכלוסיות בהייטק, 57% מתשלומי המס בשנת 2021 נבעו מקבוצת המועסקים הדומיננטית המאפיינת את הענף - גברים יהודים (שאינם חרדים) העובדים במרכז הארץ ובתל אביב. שני נתונים מעניינים נוספים העולים מהדו"ח הם שנשים משלמות פחות מ-19% ממס הכנסה בהייטק - פחות מחלקן היחסי בתחום (כשליש). עובדת הייטק משלמת בממוצע 3,508 שקל בחודש - פי 6 מעובדת בענפים אחרים במשק, שמשלמת 583 שקל בממוצע בחודש (נכון ל-2021). יותר מ-97% מתשלומי מס ההכנסה בשנת 2021 בחברות ההייטק מגיעים מעובדים ועובדות יהודים (שאינם חרדים), שיעור השקול ליותר מ-21 מיליארד שקל.