סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק

אינסטגרם הגיעה ל-2 מיליארד משתמשים חודשיים פעילים

חברת הבת של מטא, הנחשדת בפגיעה במצבן הנפשי של צעירות, ניסתה להצניע את העובדה שמספר משתמשיה הוכפל בשלוש השנים האחרונות - מה שמהווה ראייה חשובה למונופול של צוקרברג. הקרב מול טיקטוק צמוד

שנה מלאת טלטלות עברה על אינסטגרם, שהגיעה לשיאה בזימונו של המנכ"ל אדם מוסרי להעיד בקונגרס האמריקאי על ההשפעה של האפליקציה על ילדים. ובכל זאת, החברה רשמה השנה הישג בדמות 2 מיליארד משתמשים חודשיים פעילים, כך לפי דיווח באתר CNBC המתבסס על אנשים המעורים בנושא.
באינסטגרם לא חשפו את נתוני המשתמשים מאז חצו את רף המיליארד ביוני 2018. פירוש הדבר כי לחברה לקח שמונה שנים להגיע למיליארד משתמשים ושלוש שנים בלבד להכפיל את המספר. באופן כללי, באינסטגרם ניסו להיממע ככל האפשר מלפרסם את נתוני הצמיחה שלהם, בעיקר מכיוון שהחברה האם מטא מואשמת שיש לה כוח מוגזם בשוק. ואולם, עובדים שביקשו להישאר בעילום שם, סיפרו ל-CNBC כי הנתון של 2 מיליארד משתמשים נחשף בשיחות פנימיות בחברה. לפי אחד העובדים, ההגעה ל-2 מיליארד משתמשים אירעה כשבוע לפני שינוי השם למטא באוקטובר.
אינסטגרם הושקה ב-2010 וכעבור שנתיים נרכשה על ידי פייסבוק עבור כמיליארד דולר. "מדובר בשיעור צמיחה שנתי מרשים במשתמשים", הגיב על הנתונים האנליסט דיוויד הגר מאדוארד ג'ונס. לדבריו, קצב ההתרחבות המהיר ל-2 מיליארד משתמשים חשוב במיוחד בהתחשב בתחרות העזה שהתפתחה מצד טיקטוק. "זה אומר שאפילו עם התחרות נגד טיקטוק לאחרונה, אינסטגרם עדיין רלוונטית לאנשים", הוסיף.
2 צפייה בגלריה
מנכ"ל אינסטגרם אדם מוסרי בעדותו בפני פאנל של הסנאט
מנכ"ל אינסטגרם אדם מוסרי בעדותו בפני פאנל של הסנאט
מנכ"ל אינסטגרם אדם מוסרי בעדותו בפני פאנל של הסנאט
(צילום: רויטרס)
לפי סקר שפורסם בחודש שעבר על ידי חברת המחקר פורסטר, 63% מבין האמריקאים בגילי 12-17 משתמשים בטיקטוק על בסיס שבועי, לעומת 57% המשתמשים באינסטגרם. במונחים של הורדות, טיקטוק הורדה השנה 596.1 מיליון פעמים ברחבי העולם במכשירים של אפל וגוגל, בעוד שאינסטגרם הורדה 570.7 מיליון פעמים, לפי נתונים שאספו בחברת SensorTower.
התגובה של אינסטגרם הייתה לחקות את המתחרה העיקשת ובאוגוסט אשתקד השיקו שם את פיצ'ר Reels לשיתוף סרטונים ובאוקטובר האחרון ציינו במטא כי בכוונתם להפוך את הפיצ'ר לחלק מרכזי בשירותים שמציעות פייסבוק ואינסטגרם בניסיון למשוך משתמשים בגילי 18-29.
עם זאת, ההשפעה של אינסטגרם על הצעירים, כאמור, עומדת במרכז השערוריות וחקירות המחוקקים נגדה, בין השאר נוכח העובדה שבספטמבר האחרון נחשפו בוול סטריט ג'ורנל מסמכים פנימיים, לפיהם בחברה מודעים לכך שהאפליקציה פוגעת במצבן הנפשי של צעירות.
בעקבות הפרסום ועל רקע לחץ הפוליטיקאים, אינסטגרם הכריזה על הקפאת התוכניות שלה לפתח גרסה המותאמת לילדים מתחת לגיל 13. במקביל, נערכו בקונגרס שימועים סביב ההשפעה של המדיה החברתית על צעירים, במסגרתם העיד מוסרי ב-8 בדצמבר. האסטרטגיה של פייסבוק הושוותה על ידי חלק מהסנטורים לזו שבה השתמשו חברות הסיגריות הגדולות. "לדעתי תמה השעה לפיקוח ושיטור עצמיים", הגיב השבוע הסנטור ריצ'רד בלומנטל המשמש כיו"ר תת הוועדה הלגנה על הצרכנים. "שיטור עצמי מתבסס על אמון - והאמון נגמר".
2 צפייה בגלריה
אינסטגרם רילס  instegram Reels מתחרה החדש ב טיקטוק TikTok
אינסטגרם רילס  instegram Reels מתחרה החדש ב טיקטוק TikTok
אינסטגרם רילס. אם אתה לא יכול לנצח אותם, תעתיק אותם
(צילום: Instegram)
למרות הביקורות הקשות, בפייסבוק נסמכים על הצמיחה של אינסטגרם. לאפליקציה של פייסבוק עצמה היו באוקטובר 2.91 מיליארד משתמשים פעילים והצמיחה של הרשת החברתית נמצאת בהאטה לעומת המצב באינסטגרם. בשלוש השנים שבהן מספר המשתמשים של אינסטגרם הוכפל, בפייסבוק הוא צמח ב-30% בלבד. יתרה מכך: ההכנסות מהאפליקציה של פייסבוק צפויות לצמוח בשנה הבאה ב-18% ל-135.1 מיליארד דולר, בעוד שהצמיחה של אינסטגרם צפויה לטפס ב-30% ל-60.5 מיליארד דולר, כך לפי חברת eMarketer.
על מנת שמטא תוכל להגשים את היעדים שלה ולעבור למטווארס (metaverse) היא זקוקה לכך שאינסטגרם תמשיך להתרחב ולרשום הכנסות נאות. "מבחינתי הם עדיין חלק מאד חשוב בחברה", סיכם הגר. "בחמש השנים הבאות קרוב לוודאי שההכנסות באינסטגרם יצמחו בשיעור גבוה יותר מאשר אלה של פייסבוק".
דובר אינסטגרם סירב להגיב לדיווח.