גיימריסטסוף עצוב לסטודיו של פלייטיקה: "אנשים גילו על הפיטורים באמצע המסיבה"
גיימריסט
סוף עצוב לסטודיו של פלייטיקה: "אנשים גילו על הפיטורים באמצע המסיבה"
ג'לי באטן היה אחת הרכישות הראשונות של פלייטיקה בז'אנר משחקי הקז'ואל, שעזרה לחברה לשנות כיוון ממשחקי הסושיאל קזינו השנויים במחלוקת. אלא שבסבב הפיטורים האחרון בחודש דצמבר, סגרה החברה את הסטודיו לצמיתות ופיטרה את מרבית עובדיו: "תעשיית הגיימינג המקומית מספיק קטנה, כך שידענו על הפיטורים עוד לפני ההודעה הרשמית"
בדצמבר נודע ב"כלכליסט" על גל פיטורים נרחב בפלייטיקה - 500 מעובדי החברה פוטרו, מתוכם 180 בישראל. כעבור ימים ספורים, קיבלה הידיעה גושפנקא מאת רוברט אנטוקול, מנכ"ל פלייטיקה, במכתב שנשלח לכלל עובדי החברה. "לאחר התלבטות קשה, החלטנו לצמצם את כוח האדם שלנו בכ-15%, להיפרד מעמיתים וחברים נפלאים ומוכשרים", כתב אנטוקול. "ההחלטה הזו לא באה בקלות. עם זאת, אנו חושבים שיש צורך למקם את פלייטיקה בצורה הטובה ביותר לעתיד".
ייתכן כי הקיצוץ הקיצוני ביותר הסטודיו הישראלי ג'לי באטן (Jelly Button), שנסגר לצמיתות. פלייטיקה לא הודיעה רשמית על סגירת הסטודיו, אך שני מקורות איתם שוחח "כלכליסט" אישרו זאת. האתר של ג'לי באטן נותר על כנו, בינתיים. אבל ניתן להבחין כי בדף המשרות הפתוחות לא מפורסמת כיום אף מודעה. פלייטיקה רכשה את ג'לי באטן אי אז ב-2017 תמורת עשרות מיליוני דולרים - צעד ראשון בכיוון ז'אנר משחקי קז'ואל: מדובר במשחקים בעלי משך משחק קצר וחוקים פשוטים, המיועדים לקהל הרחב ולאו דווקא לגיימרים אדוקים. ההודעה על סגירת הסטודיו הייתה פתאומית, אך לא תפסה בהפתעה את עובדי ג'לי באטן.
"תעשיית הגיימינג המקומית מספיק קטנה, כך שידענו על הפיטורים עוד לפני ההודעה הרשמית", סיפר ע', עובד לשעבר בג'לי באטן, בשיחה עם "כלכליסט". הוא עבד במשך שלוש שנים וחצי כמפתח יוניטי בכיר בג'לי באטן. "ישנו בכיר לשעבר בפלייטיקה שכיום משקיע בתחום הגיימינג. הוא הדליף על הפיטורים לחברות הפורטפוליו שלו והן החלו לפנות אלינו במטרה לגייס אותנו. כך גיליתי על הפיטורים שבוע וחצי לפני ההודעה הרשמית".
"זה יצר הרבה מצבים לא נעימים", הודה. "נמנעתי מלדבר עם אנשים בעבודה. לאט לאט, אנשים הפסיקו להתכתב בסלאק של החברה". ע' סיפר כי חלק מהעובדים גילו על הפיטורים במהלך מסיבת חברה ראוותנית שנערכה בהשתתפות נועה קירל. "היו אנשים ששמעו על כך לראשונה במסיבה ומיד התחילו לבכות. אני נמנעתי מלהגיע לשם. ברגע שבנאדם שומע דבר כזה, הבטן מתחילה להתכווץ. גם לא היה לנו את מי לשאול. גם דרג הביניים גילה בצורה לא רשמית על הפיטורים, כי המנהל הבכיר של הסטודיו פשוט לא היה במשרד".
לבסוף, ההודעה הונחתה בצורת וידאו מאת סמנכ"ל התפעול של החברה שהוקרן במטבח של הסטודיו: "הוא הודיע שפלייטיקה 'החליטה להסיר את החלקים הבלתי-הכרחיים של הפעילות שלנו'. זה ניסוח שלא היה נעים לשמוע".
ויקטור (שם בדוי), שעבד גם הוא בג'לי באטן למעלה משנה כמפתח יוניטי, סיפר: "אני יכול לשים את עצמי בצד השני ולהבין למה סוגרים אותנו. אבל מהמקום הקטן והאגואיסטי שלי זה ממש מרגיז. אנחנו קשורים למשחקים האלה. מבאס שהם ייעלמו וייחתכו. ג'לי באטן זו הרפתקה עבור פלייטיקה וכנראה שבשלב הזה, חברות לא רוצות לקחת על עצמן הרפתקאות חדשות".
במשך מספר שנים לאחר הרכישה על ידי פלייטיקה, הסטודיו לא הוציא תחת ידו משחקים חדשים. "הסטודיו היה בהפסדים", הודה ע'. עם זאת, לאחרונה הוציא ג'לי באטן משחק קז'ואל חדש, "Merge Stories", שזכה כבר למיליוני הורדות. הסטודיו גם החל ב"השקה רכה" של משחק נוסף, "Dice Life". "שני משחקים - אחד בהשקה עולמית ואחד לקראת השקה - עולים לפלייטיקה מיליוני דולרים בשיווק", הסביר ויקטור, שהיה אחד המפתחים ב-"Dice Life". "כנראה שזה היה יותר משתלם לחתוך אותם".
"הרבה אנשים התפלאו ואמרו שהמשחקים מצליחים", אמר ע'. "היינו מעין חטיבת הצמיחה של פלייטיקה, שבה החברה השקיעה כסף ככדי לפתח עוד IP (קניין רוחני). לאורך השנים עבדתי גם על הרבה משחקים שבוטלו. הייתה תחושה שזה בסדר כל עוד אנחנו מראים כלפי חוץ שאנחנו עובדים על משחקים שאינם סושיאל קזינו. ג'לי באטן הייתה סוג של עלה תאנה עבור פלייטיקה. במידה מסוימת כך גם Wooga (חברת המשחקים הגרמנית שרכשה פלייטיקה ב-2018 תמורת 100 מיליון דולר)".
"פלייטיקה נאלצה להכיר בכך שג'לי באטן היא עלות שקועה", סבור ע'. "פלייטיקה אמרו, 'אנחנו טובים בהשקעה במשחקים ולעזור להם לצמוח, אבל לא מסוגלים לתמוך בהם לאורך זמן'". בחודש שעבר הודיעה פלייטיקה על השקעה בסך 25 מיליון דולר בחברת המשחקים הטורקית Ace Games. ע' משוכנע כי המהלך הוא סימן לבאות: "פלייטיקה תשנה אסטרטגיה ותהפוך למשקיעה חיצונית ולמפיצת משחקים (Publisher).
בחודשים האחרונים היה ניכר כי פלייטיקה ניסתה לנער מעליה את המוניטין שלה כחברת סושיאל קזינו. באוגוסט פרסמה החברה כי לראשונה אי פעם, מרבית הכנסותיה נבעו ממשחקי קז'ואל, שנתפסים כלגיטימיים לעומת המוניטין של משחקי הסושיאל קזינו. אולם ע' סבור כי "התרבות הארגונית של פלייטיקה מנעה ממנה לבצע היטב את השינוי. הנהלת החברה לא מבינה איך עושים משחק קז'ואל טוב. הם בסך הכל רצו לבנות חנות וירטואלית שיש סביבה משחק.
זמן קצר לפני שהוכרז גל הפיטורים, התפוצצה העסקה עם קרן ג'ופרה (Joffre), שהייתה אמורה לרכוש כרבע ממניות החברה. בפלייטיקה התעקשו כי אין קשר בין התפוצצות העסקה עם ג'ופרה ובין הפיטורים. לעומת זאת, ע' סבור כי הזרז לפיטורים "היה משיכת ההשקעה של ג'ופרה. הקרן מתחה ביקורת על פלייטיקה וטענה כי ההנהלה לא מוציאה לפועל את האסטרטגיה של החברה. צריך לאפשר למשחקים חדשים לצמוח. אבל היו הרבה קשיים בפיתוח משחקים חדשים ובניסיון להטמיע חדשנות".