סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
לוגו אמזון
לוגו אמזון (רויטרס)

אמזון תובעת 10 אלף מנהלי קבוצות בפייסבוק: שילמו למשתמשים עבור ביקורות כוזבות על מוצרים

ענקית הקמעונאות מנסה להילחם בתופעת הביקורות המזויפות בחנויות המקוונות שלה ברחבי העולם, השולטות בחלק מקטגוריות המוצרים. על הכוונת שלה הפעם: מנהלי קבוצות ברשתות חברתיות, לרבות פייסבוק, שבהן מתקיימת פעילות ענפה של "מכירת ביקורות"

אמזון הגישה ביום שני תביעה נגד המנהלים של יותר מ-10 אלף קבוצות פייסבוק בטענה שתיאמו העברת מזומן או סחורות לקונים המוכנים לפרסם ביקורות כוזבות על מוצרים. לפי הטענה, הקבוצות הללו, שתפקדו במדינות שונות, פעלו לגיוס מפרסמים פוטנציאליים של ביקורות מזויפות בחנויות המקוונות של אמזון בארצות הברית, בבריטניה, בצרפת, בגרמניה, בספרד, ביפן ובאיטליה. לפי החברה, צעדים משפטיים קודמים שנקטה היו יעילים ו"חסמו מספר מארגנים גדולים של ביקורות". אמזון תובעת אנשים על גיוס ביקורות כוזבות מאז 2015.
באמזון ציינו קבוצה בשם Amazon Product Review, שהיו לה יותר מ-40 אלף חברים עד שפייסבוק סגרה אותה בתחילת השנה. הקבוצה הצליחה לחמוק מגילוי באמצעות אסטרטגיה שנועדה להתגבר על בינה מלאכותית. לפיכך באמזון אמרו כי בכוונתם לחזק את תהליך הגילוי כדי "לזהות שחקנים רעים ולהסיר ביקורות מזויפות שאורגנו על ידי הנוכלים הללו ועוד לא זוהו על ידי הטכנולוגיה המתקדמת של אמזון, חוקרים מומחים וניטור מתמשך".
הניטור אמנם נמשך אבל די ברור שאלפי ביקורות לא חוקיות מקדמות בכל יום מוצרים בחנויות המקוונות של אמזון בכל רחבי העולם, כשגם הרגולטורים מתחילים להקדיש יותר תשומת לב לתופעה.
אמזון סובלת כבר שנים מביקורות שמקדמות באופן מלאכותי את דירוג המוצרים. תחקיר של "הוושינגטון פוסט" שפורסם ב-2018 מצא כי ביקורות מזויפות שולטות בחלק מקטגוריות המוצרים, לרבות אוזניות בלוטות' ותוספי תזונה. התחקיר מצא תעשייה משגשגת של מכירת ביקורות מזויפות בפייסבוק: המוכרים מחזרים אחר קונים באמזון דרך הפלטפורמה של פייסבוק בקבוצות ייעודיות שונות, "ומבקשים מהם לפרסם ביקורות נלהבות בתמורה לכסף או לפיצוי אחר", נכתב בתחקיר.
באמזון הכירו בהיקף הבעיה בפוסט שפורסם בשנה שעברה. "בשל השיפורים המתמשכים שלנו בזיהוי ביקורות מזויפות והקשר בין שחקנים רעים שמוכרים וקונים חשבונות, הבחנו במגמה המתגברת של שחקנים רעים המנסים להשיג ביקורות מזויפות מחוץ לאמזון - בייחוד באמצעות שירותי המדיה החברתית", כתבה החברה בפוסט.
לפי אמזון, החברה דיווחה ברבעון הראשון של 2021 על יותר מאלף קבוצות למכירת ביקורות בפלטפורמות המדיה החברתית, זינוק של פי שלושה לעומת התקופה המקבילה שנה קודם לכן. לא ברור אם העלייה אכן מצביעה על הזינוק בביקורות מזויפות או על כך שבחברה החלו לקחת את הנושא יותר ברצינות, אבל בכל מקרה נראה שבאמזון מעוניינים יותר להעביר את האשמה לחברות המדיה החברתית, שלטענתה לא אוכפות את החוקים על הקבוצות הללו.