פרשנותפיטורים באמזון לא מבשרים מיתון, אבל הם עדות לעומק המשבר
פרשנות
פיטורים באמזון לא מבשרים מיתון, אבל הם עדות לעומק המשבר
הדיווחים על כוונת אמזון לפטר 10,000 עובדים מגיעים כשעונת השיא של הקמעונאות מתקרבת. הפיטורים אינם מעידים בהכרח על ציפייה לעונה חלשה, אלא בעיקר על תיקון נזקי הצמיחה המואצת מדי במגפת הקורונה
פיטורים בתקופת החגים הם סיבה לדאגה - וכך גם הדיווח של "הניו יורק טיימס", לפיו אמזון מתכוונת לפטר 10,000 עובדים. זאת סיבה אמיתית לדאגה - כזו שצריכה לעורר חששות כבדים לגבי עתיד הכלכלה העולמית. בימים אלו אנו נמצאים בפתחה של התקופה החזקה ביותר בכלכלה האמריקאית בפרט והעולמית בכלל. הרבעון הנוכחי, זה של עונת הקניות שלפני חג המולד, הוא לרוב החזק ביותר בשנה של חברות שמוכרות מוצרים לצרכנים או כאלה שרושמות הכנסות משמעותיות מפרסום. טירוף הקניות והמתנות שמאפיין את התקופה מתרגם להכנסות גדולות, בפער מובהק לעומת רבעונים אחרים. זה הרבעון שבו הן עושות קופה. זה הרגע שבו כולם מתגייסים לוודא שלא יהיה פרומיל של הכנסה שיברח. אם דווקא עכשיו בוחרת אמזון לפטר עובדים, זה עלול להיות סימן מדאיג לכך שעונת הקניות הקרובה תהיה חלשה מהרגיל ואולי סימן שמבשר על מיתון עולמי.
במקרה של אמזון חשוב להבין לא רק כמה מפטרים - אלא גם את מי מפטרים. לפי "הניו יורק טיימס", ענקית הסחר המקוון יוצאת למהלך הפיטורים הגדול בתולדות החברה בת ה־28. ואולם, חרף המספר האבסולוטי המרתיע (שהוא עצמו קטן ממספר העובדים שמטא פיטרה בשבוע שעבר), מדובר רק בשיעור זעיר מכ־1.54 מיליון העובדים שמעסיקה החברה, 0.65% בלבד. כמעט כל העובדים האלו הם עובדי המחסנים והמערכים הלוגיסטיים של החברה. אלו שאחראים על הצד הפיסי של פעילות אמזון — לא החומרה, התוכנה ושירותי הענן, אלא איסוף פרטי ההזמנות, אריזתם והעברתם ליעדם הסופי. להם יש להוסיף גם מספר גדול של שליחים עובדי קבלן, שלא מנויים על מספר עובדי החברה. אפילו אם כל המפוטרים היו מהמערך הלוגיסטי של אמזון, האימפקט על היכולת שלה לספק הזמנות בתקופה זו היה מזערי.
המציאות היא שרק מיעוטם, אם בכלל, שייכים למערך הזה. על פי "הניו יורק טיימס", הקיצוצים יקיפו את הפעילות התאגידית של אמזון ויתמקדו בחטיבת המכשירים של החברה, כולל העוזרת הקולית אלקסה, וכן בחטיבות הקמעונאות ומשאבי האנוש שלה. שיעור המפוטרים צפוי לעמוד על 3% מעובדי הפעילות התאגידית שלה. זהו שיעור משמעותי אבל דרמטי הרבה פחות ביחס למטא.
הפיטורים לא מבשרים עונת קניות חלשה בואכה מיתון, אבל הם ביטוי נוסף לקשיים הכלכליים המתגברים ובעיקר למצב הבעייתי שבו נמצאות חברות טכנולוגיה, ובראשן הענקיות. אמזון, אולי אפילו יותר מהאחרות, נהנתה במיוחד מצמיחה חזקה בביקוש לשירותיה בתקופת הקורונה. בשבועות הסגרים הארוכים, כשנדמה היה שכל יציאה מהבית שקולה לסכנת חיים, הפכה אמזון לשירות חיוני, בעיקר בארה"ב ובמדינות נוספות שבהן יש לה פעילות מקומית מקיפה. האפשרות להזמין כל מוצר בקלות ולקבל אותו במהירות הפכה משירות נחמד למוצר הכרחי. ואמזון, שבתחילת המגפה התקשה לעמוד בביקוש, מיהרה להצמיח את הפעילות שלה בקנה מידה דרמטי. 1.5 מיליון העובדים שמעסיקה החברה כיום הם בעיקר תוצאה של צמיחה זו.
אבל הצמיחה של אמזון, כמו של חברות טכנולוגיה אחרות, נעצרה ברבעונים האחרונים בחריקת בלמים — תוצאה של החזרה לשגרת הטרום־קורונה מחד והלחצים הכלכליים מאידך. ברבעון השני של השנה היא היתה האיטית ביותר מזה כשני עשורים. ברבעון השלישי המצב השתפר אך בקושי, ואולם אמזון גם התריעה מפני היחלשות אפשרית נוספת. השווקים הגיבו בהתאם, ובשבוע שעבר זכתה אמזון לכבוד המפוקפק של להיות החברה הראשונה בהיסטוריה שמאבדת שווי שוק של יותר מטריליון דולר. אפילו אם המצב לא טראגי כמו שמרמזת הפאניקה של המשקיעים (ברבעון השלישי היא עדיין רשמה הכנסות של 127.1 מיליארד דולר ורווח נקי של 2.87 מיליארד דולר, לא בדיוק סכומים זניחים) אי אפשר להתעלם מהתגובה של השווקים לנתונים הכספיים.
בהתאם, הפיטורים הצפויים באמזון ממוקדים בצמצום הוצאות, תוך הימנעות מפגיעה בפעילויות רווחיות או כאלו שעליהן נשענות ההכנסות השוטפות של החברה. הפיטורים בחטיבת המכשירים יכולים לסמל החלטה של אמזון לצמצם פעילות פיתוח של מכשירים לא פופולריים מאוד ולהגביל את היקף המכשירים שהיא משיקה. כשאמזון השיקה מכשירים חדשים בסתיו הנוכחי, הליינאפ היה מוגבל ויומרני פחות מבעבר (לא היו שם, למשל, מדפסת לפתקיות דביקות או רובוט ביתי באלף דולר). יש שאלות לגבי פעילות הרמקולים החכמים מבוססי אלקסה, שלדברי אמזון יש להם שולי רווח נמוכים במיוחד שכן הם אמורים לשמש כפורטל לרכישות נוספות מהחברה.
הקיצוצים בחטיבת הקמעונאות מבטאים כנראה את ההאטה המשמעותית בצמיחה, וכתוצאה את הירידה בצורך בעובדים ברמת התאגיד שיפתחו מרכזים לוגיסטיים נוספים. בדומה, אם יש פיטורים ואין גיוסים המוניים, הצורך בעובדי כוח אדם פוחת משמעותית גם הוא.
אמזון עשתה במהלך הקורונה את אותן טעויות שעשתה מטא: צמיחה מהירה מדי תוך ציפייה שהמגמות שהתעוררו בתקופת הקורונה יימשכו לאורך זמן. המציאות לא התנהגה בהתאם לציפיות, ועתה אמזון, כמו מטא, מגיבה במהלכי קיצוץ והידוק חגורה. אמזון ומטא הן לא היו היחידות שעשו את הטעות הזו. מה שאומר שהן כנראה גם לא יהיו היחידות שיפנו למהלכים כאלו. השאלה היא לא האם תהיה עוד ענקית טכנולוגיה שתלך בעקבותיהן, אלא מי תהיה הבאה בתור.