סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
גוגל  ו לוגו אפל
גוגל ואפל. תחת חוק השווקים הדיגיטליים, יש סיכוי שנזכה לעונשים חמורים ומהירים יותר (Photo: REUTERS/Dado Ruvic/Illustration)

פרשנות
ההפסד של אפל וגוגל לא משנה: כך נכשלה הרגולציה בהגבלת ענקיות הטכנולוגיה

למרות שאפל וגוגל הפסידו במשפטיהן באיחוד האירופי וישלמו מיליארדי דולרים, הליך הרגולציה שהובילה נציבות האיחוד בעשור האחרון התגלה כנטול שיניים משמעותיות. בלי קרבת זמן בין הפשע לעונש, בעבור חברות טכנולוגיה, שהתחזקו בינתיים, הפשע הופך למשתלם במיוחד

בשבועות הקרובים עתידה נציבת התחרות של האיחוד האירופי, מרגרט וסטגר, לסיים את תפקידה בנציבות האיחוד. מי שהיתה בעשור האחרון אחת הגורמים החשובים בעולם, אם לא החשוב שבהם, בעיצוב רגולציית ההגבלים העסקיים המודרנית, תסיים את תפקידה על רקע ירידה בכוחה של מפלגתה בפרלמנט בדנמרק.
לכאורה, מסיימת וסטגר את תפקידה בתו של ניצחון מובהק: ממש היום (ג') קיבל בית המשפט לצדק של האיחוד, שיושב בלוקמסמבורג, את עמדת הנציבות בשתי תיקים מרכזיים שהובילה וסטגר נגד אפל וגוגל. בראשון, חויבה אפל לשלם מסי עבר לאירלנד בסך עתק של 13 מיליארד יורו (14.4 מיליארד דולר). בשני, אושרר קנס של 2.4 מיליארד יורו (2.7 מיליארד דולר) שהוטל על גוגל בעקבות מניפולציות במנוע החיפוש שלה. אבל בפועל, דווקא הניצחון הזה מתברר כניצחון פירוס, שמעמיד בסימן שאלה משמועתי את כל מאמצי וסטגר בעשר השנים האחרונות.
במקרה של אפל, ב-2016 פסקה נציבות האיחוד, בתום חקירה בת שלוש שנים, שאירלנד עברה על החוק בהטבות המס המופלגות שנתנה לאפל. "חקירת האיחוד הגיעה למסקנה כי אירלנד העניקה לאפל הטבות מס לא חוקיות, שאפשרו לחברה לשלם הרבה פחות מס מעסקים אחרים במהלך השנים" אמרה אז וסטגר. "היחס הסלקטיבי אפשר לאפל לשלם מס חברות של 1% על רווחיה באירופה ב-2003, ו-0.005% בלבד על רווחיה ב-2014".
היום, בית הדין האירופאי לצדק הפך החלטה של ערכאה נמוכה יותר לטובת אפל, אחרי שמצא שבית המשפט שגה בפסיקתו שלפיה הרגולטורים טעו בהחלטתם. לפסיקה לא תהיה השפעה על הדוח הרבעוני של אפל, מכיוון שהחברה כבר העבירה את הסכום בעבר והוא הוחזק בחשבון נאמנות עד לקבלת הפסיקה הסופית.
במקרה של גוגל, הקנס הוטל על גוגל ב-2017, בתום חקירה בת שבע שנים, לאחר שנציבות האיחוד מצאה החברה מבצעת מניפולציות לתוצאות החיפוש שלה. מניפולציות אלו הביאו לכך ששירות הקניות שמפעילה גוגל יקבל עדיפות בתוצאות החיפוש - בעוד תוצאות משירותים מתחרים (שלא שילמו לגוגל על שדרוג החשיפה) יוסתרו. "גוגל ניצלה לרעה את הדומיננטיות שלה בשוק. פעילות החברה מנעה מחברות אחרות להתחרות בשוק ובעיקר מנעה מהצרכנים האירופיים בחירה אמיתית בין שירותים וליהנות מיתרונות החדשנות", אמרה אז וסטגר.
היום, דחה בית הדין לצדק את הערעור של גוגל על ההחלטה וחילט אותה. פרקטיקת התעדוף של גוגל במנוע החיפוש עומדת בלב תביעה אזרחית שהגישה נגדה בארה"ב מפתחת אפליקציית החיפוש המקומי yelp. התביעה, שהוגשה באוגוסט, מעלה נגד החברה טענות דומות לאלו שעמדו בבסיס הקנס שאישר היום בית הדין לצדק, וההחלטה יכולה לתת רוח גבית לתביעה.
בעשור האחרון הובילה וסטגר קו לוחמני נגד ענקיות הטכנולוגיה, במאמצים לרסן את כוחן ואת הדומיננטיות שלהן. כשהיא לקראת סיום תפקיד, ניתן לקבוע שמאמצים אלו, בגדול נכשלו: החברות חזקות מאי-פעם, ולמעשה התחזקו משמעותית בשנים שמאז מגיפת הקורונה. ולא רק שהמאמצים לצמצם את הדומיננטיות שלהן נכשלו, בשנתיים האחרונות הצטרפה לחבורה ענקית דומיננטית אחרת – אנבידיה – שעושה לשוק השבבים את מה שעשתה גוגל לחיפוש, מטא למדיה חברתית, אמזון לסחר מקוון ואפל למובייל.
שני הניצחונות מהיום מסייעים להמחיש את הגורמים שביסוד הכישלון. במקרה של אפל, עברו 11 שנים מרגע שנפתחה חקירה ועד שנתקבלה החלטה סופית ומחייבת. במקרה של גוגל, 14 שנים. בתקופה זו, החברות לא שינו מהותית את ההתנהגות שהובילה להחלטות נגדן – התביעה של יילפ נגד גוגל בארה"ב היא הוכחה מושלמת לכך – ובכל מקרה הן כנראה יצרו הודות למעשים אלו רווחים משמעותיים הרבה יותר מאשר הקנסות שהוטלו עליהן. הקנסות מבחינתן אינן עונש מרתיעה, אלא המחיר של לעשות עסקים, עלות נוספת שהן משקללות למהלכים שלהן.
מאבקים אחרים שהתחילה וסטגר טרם הסתיימו. רק במקרה של גוגל, יש לאיחוד ערעורים פתוחים על שני קנסות נוספים: קנס בסך 4.3 מיליארד יורו מ-2018 בעקבות סעיפים מגבילים בחוזי החברה עם יצרניות אנדרואיד שמנעו מהן להוסיף דפדפנים ואפליקציות מתחרים לאלו של גוגל; וקנס של 1.49 מיליארד יורו מ-2019 שניתן בעקבות הסכמי בלעדיות בשירותי הפרסום של החברה. גם הם מהווים ראייה נוספת לכך שהליך הרגולציה שהובילה וסטגר בעשור האחרון הוא נטול שיניים משמעותיות. בלי קרבת זמן בין הפשע לעונש, בעבור חברות טכנולוגיה הפשע הופך למשתלם במיוחד.
והדבר נכון גם בארה"ב. באוגוסט האחרון, לדוגמה, קבע בית משפט פדרלי שגוגל היא מונופול בתחום החיפוש, ושהסכמי הבלעדיות שחתמה להפיכת גוגל חיפוש לברירת מחדש באייפון ובפיירפוקס מהווים פגיעה בתחרות. ההחלטה התקבלה בתביעה שהגישה מחלקת המשפטים ב-2020, בית המשפט עתיד להכריע לגבי הצעדים שיינקטו נגד גוגל רק בשנה הבאה, ואז יש עוד שנים של ערעורים. ובינתיים, גוגל ממשיכה בפרקטיקה, שבכל מקרה עתידה להפוך ללא רלוונטית עם החלפה אפשרות של צ'טבוטים מודרניים של רבים מהשימושים המסורתיים של מנועי חיפוש.
וסטגר צפויה לסיים את תפקידה עם שני ניצחונות נקודתיים, אבל עם הוכחה חזקה לכישלון של הרגולציה במתכונתה המסורתית להתמודד עם ענקיות טכנולוגיה מהירות, חסרות רחמים ועתירות מזומנים.
אבל לא הכל אבוד. כי וסטגר משאירה מאחוריה פצצה מתקתקת בדמות חוק השווקים הדיגיטליים (DMA) וחוק השירותים הדיגטליים (DSA), שנכנסו לתוקף בחודשים האחרונים. חוקים אלו מטילים על הפלטפורמות הטכנולוגיות הגדולות מגבלות ודרישות משמעותיות (וכבר הביאו לשינויים דרמטיים, דוגמת פתיחת האייפון להורדת אפליקציות שלא דרך האפסטור באיחוד האירופי), ובעיקר נותנים בידי הרגולטור דרכי פעולה משמעותיות יותר. בראש אלו: חקירות מהירות שמוגבלות בזמן ולא יכולות להתפרסם על פני שנים.
בחודשים האחרונים, השתמשה הנציבות בחוקים אלו על מנת לפתוח בחקירות נגד מטא, טיקטוק, X (לשעבר טוויטר), גוגל ואפל. ותחת החקיקה החדשה, יש סיכוי שנזכה לעונשים חמורים ומהירים יותר, כאלו שממש יגרמו לחברות לשנות את התנהגותן ולא רק יתפסו בעיניהן כמכה קלה בכנף. וסטגר תאלץ לראות את התוצאות של מהלך זה מביתה בדנמרק. אבל אם המטרה שמאחורי החקיקה תוגשם, היא תהיה ראויה לחלק גדול מהקרדיט על כך.