סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
גלקסי Z פליפ 6
גלקסי Z פליפ 6 (צילום: איתי שמושקוביץ)

בדיקת כלכליסט
גלקסי Flip 6 משאיר את החידושים בעיקר ל-AI

סמסונג משיקה דגם חדש של הטלפון המתקפל שלה, שנראה זהה לדגם הקודם וכולל מעט שדרוגים. החידושים העיקריים מגיעים ביכולות AI חדשות - האם זה מצדיק שדרוג?

כך התחילה הביקורת על ה-Galaxy Z Flip 5 בשנה שעברה: "סמארטפונים מתקפלים הם סוג של ילד פלא - מצד אחד, הם איתנו כבר כמה שנים, יש מספר יצרניות שמציעות דגמים שונים ויצאו כמה דורות של המכשירים. מצד שני, הם עדיין תופסים נתח שוק קטן יחסית ונראים כמו חידוש טכנולוגי מפליא - זה מתקפל!"
לא הרבה השתנה בעניין הזה - נתח השוק של מכשירים מתקפלים עדיין קטן יחסית, וגם הדור החדש של המכשירים, שסמסונג משיקה בימים אלה, לא כולל חידושים מסעירים. בשנים האחרונות יש תחושה שכבר אין באמת חידושים גדולים בסמארטפונים, ועכשיו נראה שגם המתקפלים נתקלו בקיר. מה בכל זאת מציע הפליפ 6 החדש? לקחנו אותו לבדיקה.
5 צפייה בגלריה
גלקסי Z פליפ 6
גלקסי Z פליפ 6
גלקסי Z פליפ 6
(צילום: איתי שמושקוביץ)
מבנה ועיצוב: קצת יותר דק ועמיד
תרשו לי להמשיך לצטט את עצמי: "בבסיס, הדגם החדש לא השתנה הרבה מהדור הקודם", כתבתי לפני שנה, וגם זה עדיין נכון. סמסונג הצליחה לגלח כמה חלקיקי מילימטרים מעובי המכשיר, והמשקל נשאר 187 גרם, ללא שינוי. כמו בשנה שעברה, "זה משקל דומה ואפילו נמוך יותר מכמה מכשירים רגילים, כלומר לא מתקפלים, והוא לא מרגיש כבד".
הפליפ החדש דק מאוד כשהוא פתוח וגם כשהוא מקופל הוא דק יחסית - חלקיקי המילימטרים שסמסונג הצליחה לגלח מורגשים כאן. הרווח שהיה בעבר בין המסכים כשהם מקופלים נעלם והם נצמדים זה לזה.
המסך החיצוני, שהיה השינוי הבולט והמוצלח בהשקה בשנה שעברה, נשאר והוא עדיין תוספת מוצלחת מאוד. דרכו ובעזרתו אפשר להשתמש בחלק מהאפליקציות גם כשהמכשיר מקופל. בסמסונג עומדים עדיין מאחורי ההבטחה שהמנגנון של הטלפון יעמוד ב-200 אלף קיפולים והוא באמת מרגיש יציב ואיכותי.
ההגנה על המכשיר עברה שדרוג קל והוא עומד בתקן IP48: הזכוכית היא עדיין גורילה ויקטוס 2, המכשיר עדיין אמור לשרוד טבילה של 30 דקות במים מתוקים בעומק של עד 1.5 מטר, ועכשיו יש גם הגנה מפני גרגירי אבק. למרות זאת, בהפעלה הראשונה של המכשיר הופיעה הודעה שהוא רגיש לחול וכדאי לשמור מרחק ממנו.
קורא טביעות האצבע נמצא בכפתור ההפעלה של המכשיר, כמו בדגם הקודם, וכך הוא זמין גם כשהמכשיר פתוח וגם כשהוא מקופל. בכל מקרה הוא עובד מצוין ומזהה במהירות את המשתמש.
5 צפייה בגלריה
גלקסי Z Flip 6
גלקסי Z Flip 6
המסך החיצוני יכול לעזור בתרגום שיחות באמצעות AI
(צילום: סמסונג)
חומרה: שדרוג מתבקש
בתחום הזה יש כמה שינויים, אבל די סטנדרטיים: המעבד שודרג מסנאפדרגון 8 דור 2 לסנאפדרגון 8 דור 3, הזיכרון שודרג מ-8 גיגה בייט ל-12 והמצלמה הוחלפה - במקום 12 מגה פיקסל יש עכשיו חיישן של 50 מגה.
בשורה התחתונה זה מפרט חזק, והביצועים בהתאם - כל פעולה מתבצעת במהירות ובצורה חלקה, וה-Flip 6 מתמודד בלי בעיה גם עם משחקים, אבל קצת מתחמם, בעיקר בחלק העליון, בו נמצא המסך החיצוני.
נראה כאילו בכל דור ודור של הפליפ קו הקפל בין המסכים הולך ונעלם עוד קצת. בשנה שעברה הוא כבר בקושי הורגש והשנה המצב דומה ואפילו השתפר טיפה. כשמעבירים עליו את האצבע מרגישים פיזית את הקפל, אבל בשימוש במכשיר בקושי שמים לב אליו. בימים הראשונים הוא היה ממש בלתי נראה, כעבור כמה ימי שימוש וכמה וכמה קיפולים הוא בלט קצת יותר (זה תלוי גם בזווית בה מסתכלים עליו) אבל לא קרוב לרמה שמפריעה לעבודה עם המכשיר.
הסוללה גם זכתה לשדרוג קל, מקיבולת של 3,700 מיליאמפר אשתקד ל-4,000 כיום. זה הספיק ליום עבודה שלם, ובסופו נותרו בסוללה בערך 20%-25% - שיפור לעומת המצב בשנה שעברה. הטעינה עדיין איטית יחסית, במיוחד ביחס למתחרים הסינים: סמסונג נשארת עם טעינה חוטית בהספק של 25 וואט. זה מספיק כדי להטעין מ-15% ל-50% ב-25 דקות ולטעינה מלאה נדרשה יותר משעה.
הבהירות היתה מצוינת בשנה שעברה, וזה לא הפריע לסמסונג להגביר אותה לרמה של 2,600 ניט. זה אומר שהתצוגה המעולה של המסך ברורה גם באור שמש.
5 צפייה בגלריה
גלקסי Z פליפ 6
גלקסי Z פליפ 6
אפשר לצפות בסרטים במסך הקטן, אבל זה לא באמת פרקטי
(צילום: איתי שמושקוביץ)
תוכנה: ה-AI מקבלת יכולות חדשות
ה-Flip 6 מגיע עם אנדרואיד 14 וממשק One UI המוכר של סמסונג, וכאן נמצאים גם כמה מהחידושים הבולטים יותר בדגמים המתקפלים החדשים.
סמסונג שילבה במכשיר את כל יכולות גלקסי AI שהיא השיקה בסדרת S24, וכבר הגיעו אל הדגם הקודם באמצעות עדכון תוכנה. כדי להזכיר ולעשות סדר, היכולות האלה כוללות בין היתר סיכום כתבות וטקסטים, תמלול הקלטות, תרגום בזמן אמת של שיחות טלפון, הוספת הילוך איטי לסרטונים ועריכת פרטים בתוך תמונות.
לכל אלה מתווספות יכולות חדשות: אפשר לשרטט ציור פשוט ולתת למערכת להפוך אותו לרישום, ציור תלת ממד או בסגנון אחר. המערכת מציעה כמה אפשרויות מהן תוכלו לבחור, ואפשר גם לחזור אחורה ולהחליף לסגנון אחר. זה גימיק נחמד שיכול להפוך גם לכלי שימושי בכמה מקרים.
באפליקציית עריכת התמונות העסק כבר רציני יותר וקצת מטריד או מפחיד: כאן אפשר לצייר באופן חופשי על התמונה והמערכת תהפוך את הציור הזה לפריט אמיתי שישתלב בתצלום. שרטטתי משהו שאמור להיראות כמו כסא ולטעמי לא יצא מוצלח במיוחד, אבל ה-AI הבינה במה מדובר, הוסיפה כסא לתמונה והציעה כמה סגנונות שונים של כסאות. שרטטתי מה שהיה אמור להיות קורקינט וזוהה דווקא בתור קטנוע, והוא גם נראה מציאותי לגמרי. זה עבד גם עם אופניים, כובע שהוספתי על ראש של מצולם והשמיים הם הגבול. כשהוספתי בקבוק ליד מצולם המערכת אפילו הניחה אותו מתחת ליד שלו, אבל כאן הופיעו העיוותים המוכרים במערכות AI והיד נראתה לא מציאותית.
5 צפייה בגלריה
סמסונג פליפ 6 AI
סמסונג פליפ 6 AI
למעלה: שרטוט חופשי על תמונה. למטה: התמונה לאחר עיבוד השרטוט באמצעות AI
(צילום מסך)
אחרי כל שינוי כזה מודבקת על התמונה שורה שמבהירה שהיא עברה עריכה באמצעות AI, אבל אפשר בקלות לחתוך את התמונה בלי זכר להערה הזו. זה יכול לשמש כסתם משחק, אבל מראה את היכולת ליצור פייק איכותי ובקלות.
מעבר לתוספות האלו, נשאר גם השימוש ביכולות שמקבלים בזכות המסך המתקפל והחיצוני - אפשר לבחור להציג חלק מהאפליקציות על המסך החיצוני, אופציה שנמצאת בתוך תפריט ההגדרות ולא מופעלת כברירת מחדל. אפשר למשל להשתמש בווטסאפ באופן מלא על המסך הקטן, ואפילו לצפות ביוטיוב או נטפליקס - אבל זה לא כל כך פרקטי. אפשר לפצל את התצוגה במסך הפנימי בין החלק העליון והתחתון (עוד קיצור דרך שמסתתר בהגדרות) - כן, זה קיים גם במכשירים רגילים, אבל כאן זה בכל זאת קצת שונה בגלל הקיפול.
5 צפייה בגלריה
גלקסי Z Flip 6
גלקסי Z Flip 6
המצלמה שודרגה, התוצאות עדיין טעונות שיפור
(צילום: סמסונג)
מצלמה: הזום יעקוב אחריכם אוטומטית
המצלמה הראשית שודרגה, כאמור, ל-50 מגה פיקסל - ועדיין ללא זום אופטי. אפשר להגיע גם לזום X10, אבל רק דיגיטלי, שפוגע באיכות התמונה. היא מפיקה תמונות טובות בסך הכל בתנאי תאורה טובים, במבט מרחוק. כשמתחילים להגדיל ולחתוך את התמונות מגלים מהר מאוד שהן בעצם מטושטשות. גם במצב לילה התמונות נראות בסדר במבט שטחי ולא חדות כשמגדילים אותן.
אפשר להשתמש במסך החיצוני כדי להראות למצולמים מה אתם רואים לפני הצילום. כשהמכשיר מקופל ומשתמשים במצלמה לסלפי, אפשר לבחור במצב דיוקן כמה אפקטים - טשטוש רקע, העלמה שלו, צילום שחור לבן ועוד.
גם פה יש חידוש - זום אוטומטי. כשהטלפון מקופל ומונח על משטח המצלמה מזהה את המיקום שלכם ומתאימה את זווית הצילום. התכונה הזו רלוונטית רק לצילום תמונות סטילס ולא זמינה במצב וידיאו - אפשר לקוות שבדגם הבא זה ישתנה.
סיכום
ה-Flip 6 לא מחדש הרבה, ונשאר מכשיר קומפקטי, קל משקל ונוח - זה פשוט נוח יותר להסתובב עם מכשיר דק ומקופל בכיס במקום עם מכשיר גדול שתופס מן הסתם יותר מקום. מי שלא השתמש במכשיר כזה באופן קבוע צריך עדיין להתרגל לצורת השימוש בו - בהתחלה פתחתי אותו שוב ושוב כדי לבדוק אם פספסתי הודעה, למשל, אבל אפשר לראות התראות גם כשהוא מקופל.
המחיר כן נכנס לרשימת העדכונים במכשיר ומתחיל ב-4,100 שקל, לעומת 3,800 בשנה שעברה. נכון, יש כמה שדרוגים (זיכרון, מעבד, AI) והביצועים טובים מאוד, אבל המצלמה, למשל, עדיין לא מתחרה ביכולות של מכשירי דגל נטולי קיפול.
הפליפ החדש הוא מכשיר טוב למי שרוצה לעבור למכשיר מתקפל, אבל לא מציע חבילה מושלמת. מי שקנה Flip 5 לא ימצא כאן סיבות משכנעות לשדרוג, וייתכן שחלק מהתכונות החדשות יגיעו בהמשך כעדכון תוכנה, כפי שכבר קרה עם גלקסי AI שהושק עם ה-S24.