סגור
גג עמוד techtalk דסק
המוביל הארצי מקורות
המוביל הארצי. הפתרונות של היום יובילו לשינויים דרמטיים בניהול תשתיות המים בעתיד (צילום: באדיבות מקורות)

חדשנות בטכנולוגיות המים: כיצד בינה מלאכותית משנה את כללי המשחק

חברת מקורות, המובילה בתחום אספקת המים, היא דוגמה מובהקת לשימוש חדשני בטכנולוגיות AI. באמצעות שילוב מערכות מתקדמות היא מצליחה לנהל תשתיות מבוזרות בזמן אמת, עם יכולת שליטה על מערכות אספקה מורכבות, מה שמבטיח למשק המים הלאומי אספקת מים יעילה

עם התפתחות הטכנולוגיות, הבינה המלאכותית (AI) הופכת להיות שחקן מרכזי בתחומים רבים, כך שגם עולם המים אינו יוצא דופן. כיום, מערכות מבוססות AI משמשות לניטור חכם של מערכות אספקת מים, חיזוי תקלות תפעוליות וניהול משאבים.
כך למשל, מערכות AI יודעות לנתח כמויות אדירות של נתונים המגיעים מחיישנים המפוזרים לאורך רשתות המים, ובכך לזהות דליפות, לאתר כשלים לפני התרחשותם ולייעל את השימוש במשאבים.
חברת מקורות, המובילה בתחום אספקת המים, היא דוגמה מובהקת לשימוש חדשני בטכנולוגיות AI. באמצעות שילוב מערכות מתקדמות מקורות מצליחה לנהל תשתיות מבוזרות בזמן אמת, עם יכולת שליטה על מערכות אספקה מורכבות, מה שמבטיח למשק המים הלאומי אספקת מים יעילה ואמינה עבור מוצר שהוא מקיים חיים, כלומר כזה שאף גוף או רשות לא יכולה להסתדר בלעדיו.
פלטפורמות הבינה המלאכותית מאפשרות למפעילי מערכות מים לזהות בעיות בזמן אמת ולבצע תחזוקה מונעת, מה שמוביל להתייעלות ושיפור ניכר בתפעול. כך למשל, מקורות מחזיקה פתרונות שונים שמסוגלים לאסוף בזמן אמת נתונים מאלפי ק"מ של צנרת מוטמנת בקרקע באמצעות מגוון חיישנים, תוך ביצוע ניתוחים מתקדמים שמאפשרים חיזוי דליפות או תקלות תפעוליות עוד לפני שהן מתרחשות.
היתרונות ברורים: השילוב של AI במערכות המים יוביל לשיפור משמעותי בתפעול, באבטחת הסייבר ובהגברת היעילות הכללית. מבחינה תפעולית, AI יסייע במניעת תקלות בלתי צפויות על ידי ניטור בזמן אמת של מערכות מורכבות. אבטחת הסייבר תהפוך ליעילה וממוקדת יותר, כאשר מערכות AI יוכלו לזהות איומים בצורה פרואקטיבית ולהתמודד איתם בזמן אמת.
על פי ההערכות בחברה, בטווח הקצר נוכל לראות עוד שילובים של AI שיסייעו במעקב אחר תהליכי אספקת המים בזמן אמת וישפרו את קבלת ההחלטות. דוגמה לכך היא השימוש במערכות ניתוח וידאו מבוססות AI לניטור מתקנים באופן רציף לאיתור סיכונים פוטנציאליים - תפעוליים, בטיחותיים ואבטחתיים.
שילוב טכנולוגיות AI מאפשר ניהול אוטומטי בתחנות שאיבה, בקרת איכות מים ותחזוקה חכמה. טכנולוגיות אלו מאפשרות ניתוח כמויות עצומות של נתונים בשטח, מבצעות חיזוי מצבי עומס ואף מציעות תרחישים מותאמים לתחזוקה אופטימלית ולחיסכון באנרגיה.
בצד הטמעת הטכנולוגיות החדשות, עדיין קיימים אתגרים טכנולוגיים ותפעוליים שדורשים פתרונות יצירתיים: אנשי טכנולוגיות המים והחדשנות נדרשים לחשוב כיצד ניתן להבטיח שמערכות ה-AI יוכלו לפעול בצורה אמינה גם במצבי אי-ודאות, כגון שינויי תפעול, תחזוקה משתנה ושינויי אקלים.
אתגר נוסף קשור לנושא אבטחת הסייבר איתו מתמודדים אנשי הטכנולוגיה: כיצד לוודא שהכלים החדשים שנשלב יהיו לא רק יעילים אלא גם מאובטחים? כיצד נבטיח שזיהוי איומי סייבר והתמודדות עם מתקפות מתקדמות לא יהפכו למטרה בפני עצמה, אלא לכלי שמחזק את האבטחה של תשתיות המים הקריטיות?
חברת מקורות הכניסה בשנים האחרונות מספר חברות הזנק (סטארט-אפ) ישראליות ומערכות שונות שמסייעות לנו להרחיב את השימוש בתאומים דיגיטליים – לרבות מודלים וירטואליים המדמים את רשתות המים – עם אפשרות לחזות התנהגות במצבי חירום, לשפר תהליכי תפעול ולספק המלצות בזמן אמת. בעתיד הקרוב, מערכות ה-AI יהיו מסוגלות לפעול באופן עצמאי לחלוטין, מה שיגביר את היעילות של ניהול משאבי המים. לפיכך, האתגר המרכזי הוא לחשוב רחוק ולהבין שהפתרונות של היום יובילו לשינויים דרמטיים בניהול תשתיות המים בעתיד. מי שיצליח לעמוד באתגר הטכנולוגי והביטחוני, לא רק ייעל את תהליכי הניהול, אלא גם יוביל את המהפכה הבאה בעולם המים.
גיל גרוסקופ הוא סמנכ"ל הטכנולוגיה של חברת מקורות
לכתבה זו פורסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של כלכליסט לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.