אתגרים והזדמנויות לחברות הקליימטק: הרגולציה החדשה בתחום הגרינווש
אתגרים והזדמנויות לחברות הקליימטק: הרגולציה החדשה בתחום הגרינווש
בעידן שבו מודעות סביבתית הופכת לשיקול מרכזי בהחלטות צרכנים, גם הרגולציה מתאימה את עצמה, וחברות קליימטק וסטארט-אפים בתחום מוצאים את עצמם בפתחה של תקופה רגולטורית חדשה. תקופה זו עשויה להשפיע באופן משמעותי על אסטרטגיות הייצור, התפעול והשיווק שלהם, ומסמנת מעבר מהותי ממשטר של "יזהר הקונה" למשטר המעצים את זכויות הצרכן.
בשנים האחרונות, עם העלייה בביקוש הצרכני למוצרים ירוקים, חברות רבות החלו להציג "טענות ירוקות" - למשל, טענות בדבר ההשפעה הסביבתית החיובית של מוצריהן. כעת, עם השקת הדירקטיבה לטענות ירוקות (Green Claims Directive) של האיחוד האירופי, ומהלכים דומים במדינת קליפורניה באמצעות חוק גילוי שוק הפחמן הוולונטרי (Voluntary Carbon Market Disclosures Act), ניצבות החברות בפני שינוי פרדיגמטי בתחום השקיפות והאחריותיות הסביבתית.
המאבק בטענות סביבתיות מטעות, או "גרינוושינג", אינו חדש. רשויות הגנת הצרכן ברחבי העולם, כולל ה-FTC האמריקאי, ה-CMA הבריטי והרשות להגנת הצרכן בישראל, כבר פיתחו בעבר הנחיות למניעת טענות בלתי מבוססות אודות יתרונות סביבתיים. אולם, בעוד שהנחיות אלו היו בגדר "משפט רך", הרגולציות החדשה מציבות דרישות מחייבות ומשנות את כללי המשחק בשוק.
הדירקטיבה האירופית החדשה מהווה שינוי מהותי באופן שבו חברות נדרשות להתייחס לטענות סביבתיות. בניגוד לעבר, שבו הנטל לסתור טענות סביבתיות הוטל על התובעים או רשויות האכיפה, כעת נדרשות החברות למעשה להוכיח מראש את אמיתות טענותיהן. הדירקטיבה מחייבת פרסום מידע מפורט המבסס כל טענה סביבתית, כולל מחקרים, חישובים ומתודולוגיות. דרישה זו משפיעה על כל שלבי הפיתוח והייצור, מהתכנון הראשוני ועד להשקה.
במקביל, חוק גילוי שוק הפחמן הוולונטרי בקליפורניה, אף שהוא פחות מפורט בדרישותיו, מציג גישה חדשנית בהיקף תחולתו. החוק חל לא רק על תקשורת צרכנית ישירה, אלא גם על תקשורת בין עסקים (B2B). הוא מחייב חברות המציגות טענות לגבי ניטרליות פחמנית או הפחתת פליטות גזי חממה לספק מידע מפורט באתרי האינטרנט שלהן.
ההשפעות של חקיקה זו מרחיקות לכת מעבר לדרישות הישירות כאמור. אחת ההשלכות המשמעותיות היא "אפקט הדומינו" בשרשרת האספקה: חברות הכפופות לרגולציה צפויות להעביר את דרישות השקיפות והתיעוד לספקיהן וקבלני המשנה שלהן, גם אם אלה אינם כפופים ישירות לחקיקה. בנוסף, החברות נדרשות למצוא את האיזון העדין בין שקיפות מלאה לבין הגנה על סודות מסחריים ומידע עסקי רגיש.
האתגר המרכזי העומד בפני חברות קליימטק הוא שילוב דרישות השקיפות והגילוי כבר בשלבי התכנון והפיתוח של מוצרים ושירותים חדשים. הניסיון שנצבר מרגולציות דומות בתחומי הגנת הפרטיות ובינה מלאכותית מלמד כי חברות המאמצות גישה פרואקטיבית ומשלבות את דרישות הרגולציה בשלב מוקדם, נהנות מיתרון תחרותי משמעותי.
חברות שישכילו להתאים את עצמן במהירות למציאות הרגולטורית החדשה, תוך פיתוח מסגרות ציות חזקות ואימוץ אסטרטגיות גילוי מתקדמות, יוכלו לא רק לעמוד בדרישות הדין, אלא גם לבנות אמון צרכני ולהשיג יתרון תחרותי בשוק המונע יותר ויותר על ידי שיקולי קיימות אמיתיים ומוכחים.
עו"ד זהבי הוא מומחה בתחום טכנולוגיות אקלים במשרד ארנון, תדמור-לוי