סגור
גג עמוד techtalk דסק

TechTalk
תנו לטיקטוק לנצח: להמר על הדור הנכון

עתידו של התוכן הדיגיטלי טמון בכלכלת היוצרים. עירא בלסקי, מייסד ומנכ"ל חברת ארטליסט, מציע לענקיות הטכנולוגיה לשכוח מההגדרות הישנות ל"סלב" ולהפנים שהעולם שייך לצעירים שמבוגרים לא מכירים

צ'ארלי ד'אמיליו רק בת 17, אבל בשנה האחרונה כבר רשמה לזכותה את הקפצת מניית החברה "עדיקה" ב-22%. היא כונתה "מלכת הטיקטוק" על ידי ה"ניו יורק טיימס" ושברה שיא גינס בתור "האדם הכי נעקב בטיקטוק". אין ספק שעם יותר מ-130 מיליון עוקבים מרחבי העולם, צ'ארלי ושאר בני הנוער של דור הטיקטוק כאן כדי להישאר.
מבט מהיר על כלכלת היוצרים (Creator Economy) חושף תעשייה שלמה שהצמיחה לאורך השנים האחרונות יוצרי תוכן וקריאטורים בזירה הדיגיטלית - אמנים, מוזיקאים, מעצבים גרפיים, בלוגרים ואושיות רשת למיניהן - ומצד שני חברות ופלטפורמות שמספקות את הכלים המאפשרים ליצירה העצמאית הזאת להתפתח. לצד מי שמזהים את הפוטנציאל ישנן חברות רבות שעדיין לא מעניקות את החשיבות הראויה לדור הטיקטוק, שהפך לערוץ שיווקי לכל דבר.
2 צפייה בגלריה
צ'ארלי דאמיליו כוכבת טיקטוק
צ'ארלי דאמיליו כוכבת טיקטוק
צ'ארלי דאמיליו, כוכבת טיקטוק. נבחנת ב-260 מיליון עיניים
(צילום מסך: טיקטוק)
בשנים האחרונות ניכרת עלייה חדה במגוון ערוצי המדיה החברתית. טיקטוק הגיעה למיליארד משתמשים בחודש ומספר ערוצי ה-YouTube גדל בכ-30% מאז 2018. באופן לא מפתיע, הבסיס העסקי לתעשייה הזאת הוא טכנולוגי, אונליין, מה שמקל על יוצרי התוכן העצמאיים להתפרנס מהעשייה שלהם במרחב הדיגיטלי. בני הנוער של היום, שהפכו ליוצרי תוכן ברשת, לא רק מקדמים את המותגים השונים.הם הפכו למותג בפני עצמם. תעשיית כלכלת היוצרים מביאה לפתחם דרכים מגוונות לייצור הכנסה, תוך שהם נשארים נאמנים לערכי המותג - הם עצמם. בטיקטוק הדבר בולט במיוחד, כשחלק ניכר מקטעי הוידאו והסרטונים הפופולריים עוסקים באדם עצמו שמצולם.
שוק יוצרי התוכן אופיין, לפחות בהתחלה, בכך שהכוכבים הגדולים ביותר בפלטפורמות הסושיאל השונות הם לא ידוענים אלא "אנשים רגילים", שבמקרה היו מצחיקים מאוד או חריפים וציניים בצורה בולטת. הם צברו קהל על סמך היצירתיות שלהם והחשיפה שסיפק אלגוריתם הפלטפורמה ופתחו בפניו צוהר לעולם חדש, בו המגוון והשפע שולטים. אם בעבר קבוצה קטנה יחסית, שכללה בעיקר הפקות בהוליווד וערוצי טלוויזיה, הייתה זו שייצרה תוכן עבור מיליוני אנשים, הרי שהיום ישנם המון יוצרי תוכן שמייצרים המון תוכן להמון צרכנים. ואת המגמה הזו צריך להמשיך לפתח - כלומר, להעניק במה ראויה לתוכן החדש.
ענקיות הטכנולוגיה, מצדן, כבר הבינו את הפוטנציאל ולאחרונה נראה כי לצד הרשתות החברתיות וותיקות צצות באופן קבוע פלטפורמות חדשות שמנסות לתווך בין יוצרים לקהל. במכתב ששלחה נטפליקס לבעלי המניות שלה ביולי האחרון, היא הכירה בטיקטוק כמתחרה אמיתית. למעשה, נטפליקס הכירה ביתרון התחרותי של טיקטוק כבר בשנה שעברה, כשהשיקה את Fast Laughs - פיצ'ר דומה לטיקטוק, המציג קטעי קומדיה קצרים ואקראיים מספריית נטפליקס.
2 צפייה בגלריה
עירא בלסקי
עירא בלסקי
עירא בלסקי. "רווח הוגן ליוצרים חייב להיות לב המודל העסקי"
(צילום: ארטליסט)
יוצרי התוכן העצמאיים וה"קטנים" הם הוכחה לכך שאנחנו זזים בכיוון הנכון. שנות הדעיכה במרחב האמנותי והמוזיקלי נגמרו וכעת, במרחב הדיגיטלי, יש מספיק מקום לכולם ליצור ולהעניק לאנשים את האפשרות לצרוך תוכן שמייצג אותם בצורה הטובה ביותר. היוצרים הקטנים שמוצאים נישה משלהם וקהל מסור מביאים את השינוי האמיתי, בזמן אמת, ולכן חשוב לשמור על רווחתם. עבור פלטפורמות טכנולוגיות בתעשיית כלכלת היוצרים, רווח הוגן ליוצרים הקטנים חייב להיות לב המודל העסקי כדי להמשיך ולהגביר את הביקוש לאותן פלטפורמות ולשמר את נוכחותן. בלי השתלבות של הטכנולוגיה בתמיכה ביוצרים הקטנים וללא שיפור שוטף של הפלטפורמות באופן שוטף, כל ההתקדמות שהושגה בשוק תהיה לשווא.
בעידן שבו היוצרים הפרטיים הם המותג וסביבם מתנהל המרדף של החברות הגדולות, תעשיית כלכלת היוצרים תשגשג רק אם היוצרים עצמם ישגשגו ויפרחו. החשיפה והגישה לקהלים צריכה להיות זמינה ונוחה יותר, יוצרי התוכן צריכים להרגיש שהם מתוגמלים כראוי על עבודתם ולא שעיקר הרווח שלהם נלקח על ידי חברות הטכנולוגיה. במילים אחרות, הצלחת חברות הטכנולוגיה הולכת יד ביד עם הצלחת יוצרי התוכן. ההשקעה ביוצרים הקטנים ולקיחתם ברצינות, כשוק משמעותי עם כוח והשפעה, היא נקודת מבט חשובה שצריכה להשתלב בתוכניות העסקיות של חברות טכנולוגיה מתוך הבנה שלטכנולוגיה יש קשר ישיר לגורל משתמשיה.
עירא בלסקי הוא מייסד ומנכ"ל משותף בחברת Artlist